Ga naar inhoud

beide astra's 19.2 en 23 binnen bereik, 1 lnb

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

1 lnb per satelliet, aangesloten op een disecq switch die vervolgens naar de ontvanger gaat. dan de ontvanger correct instellen en aanduiden welke lnb/satelliet aan welke disecq poort hangt.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

• Reacties 91
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

nee, je werkt toch met een rail heb ik gelezen ? dus de 3/4 lnb's op de rail monteren en dan naar links/rechts verschuiven tot wanneer het signaal optimaal is. Daarvoor eerst wel de ontvanger-instellingen juist zetten (die disecq configuratie) zodat de ontvanger naar de juiste lnb schakelt, en dan op een referentiezender zetten (bestaat Planeta nog op 23 ? Neem anders de frekwentie van één HD). En dan schuiven tot het signaal maximaal staat.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Geplaatst: (aangepast)

Planeta HD bestaat al enige tijd niet meer op de Astra 23,5. De zenders die het eerste wegvallen bij slecht weer op de Astra 23,5 zijn Eurosport HD en History HD. Je ontvangt ze niet met zwakker signaal.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

dus voor alle duidelijkheid, ik hoef de schotel niet te draaien, want hij staat nu op 19, dus als ik op 23.5 moet richten dan moet ik iets draaine in ooslteijke richting, links als je voor de schotel staat

Geplaatst:

zeg alaoui - je hebt toch een multifocale schotel (met rail) of zit je te rommelen met een "gewone" schotel waar maar 1 LNB op past ? Bij een multifocale schotel géén skew toepassen (alle LNB's vertikaal plaatsen), bij een "gewone" schotel wél rekening houden met de skew zoals aangegeven door sprietje. Overigens zal bij een "gewone" schotel het signaal snel verslechteren wanneer ge de LNB weg schuift van het centrum van de schotel. Geen idee of ge met een gewone schotel de 3 astra's én hotbird kunt ontvangen, zou mij eerder verbazen.

Geplaatst:

bij een multifocale schotel : LNB van 19E in het brandpunt zetten en schotel optimaal africhten op 19E. Dan links op de rail (van vooraan gezien) 2 LNB's bijplaatsen, en ook rechts 1 LNB bijplaasten. Die 4 LNB's dienen dan voor de volgende satellieten : 28E, 23E, 19E, 13E (van links naar rechts, vooraanzicht). Dan elke LNB maximaal africhten.

Geplaatst:

Maar beste Jean-Claude

Wat schrijf je nu toch voor onzin?

Waarom zou je met een gewone schotel niet de Astra 1, 2, 3 en Hotbird kunnen ontvangen. Tienduizenden mensen doen dat, ook met een Triax en een multirail. Je verliest maximaal 1 dB op de twee buitenste lnb’s, zie bijlage.

En bij een multifocale schotel géén skew toepassen? Alle lnb’s verticaal zetten? Het is echt niet waar. Er is totaal geen onderscheid tussen lnb’s op een gewone schotel of een multifocale schotel. Elke lnb moet zijn eigen skew-instelling hebben die bijv. terug te vinden is op Dishpointer.com.

post-60869-0-12241500-1377529765_thumb.png

na goed, als gij het zegt, ik heb er geen ervaring mee, ik heb een multifocus.

en bij mij staan alle lnb's vertikaal, ik neem aan dat de vorm van de schotel deze skew neutraliseert.

aangepast door Jean-Claude

Geplaatst:

leuke link ivn het afstellen van schotels : instellen-schotel.pdf

gisterenavond ook nog eens naar mijn multi-focus gekeken : de rail staat scheef en de LNB's staan haaks gemonteerd zodat ze inderdaad niet echt vertikaal staan.

- aha - die link mag niet, hoewel het een gewone pdf oplevert.

zoek op google naar "multifocus skew" - de 2e link ("Presentatie de transponder") levert de pdf op.

Geplaatst:

helaas helaas, het is radicaal mislukt, de ontvanger blijft twee signalen doorgeven sterker nog ik krij de signalen van Badr ook erbij, als ge gaat zoeken per sattelite dan komen alle bbc en itv zenders.

ik  weet het niet meer, ik denk dat de ontvanger niet deeugt, ik  zit te denken over de MAX DIGITAL

als ge alle bbc's en itv's krijgt, dan staat de schotel afgericht op 28E astra2 ! de schotel moet dus iets meer naar het westen kijken, en moet ook ietsje meer omhoog kijken om 19E te vinden. BADR is 26E dacht ik, ligt dus vlak naast Astra2.

aangepast door Jean-Claude

Geplaatst:

Beste alaoui

De BBC en ITV-zenders zitten op 28,2 graden oost.
De Badr zit op 26 graden oost en jij moet de Astra 23,5 oost hebben, dus je hebt de schotel te ver naar het oosten gedraaid.

Aan je ontvanger ligt het niet, het is een kwestie van de schotel goed uitrichten.

Vaak wordt daar wel erg simpel over gedacht maar het is voor veel mensen erg moeilijk om dat goed te doen. Het is echt millimeterwerk op de schotel en tienden van millimeters op de pijp waar de schotel aan vast zit. Een Yagi-antenne (hark-antenne) uitrichten gaat 100 keer makkelijker.

Geplaatst:

op jou aanraden heb ik de elevatie hoek iets bijgesteld naar ongeveer 28.7 terwijl dathet bij mij op 92.8 zat, ik moet wel zeggen dat mijn schotel niet % waterpas is, vandaar een uitwijking in de elevatie. Want jean paul zegt is denk waar, om de 19 te krijgen moet ik weer naar die 30 graden elevatie en iets naar oost. wat 13 en 23.5 betreft het blijft een dillema.Als je zegt de ontvanget er niets mee te maken heeft, dan ga ik voor en andere lnb's met name de ultra klack inverto en dan hoop ik dat er vooruitgan is, voorlopig ga ik terug naar 30 elev. en de astr.19.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen