Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Stichting Norma, een organisatie die de zogenoemde naburige rechten van musici en acteurs behartigt, sleept CanalDigitaal voor de rechter. De aanbieder van digitale satelliettelevisie weigert vergoedingen te betalen voor de naburige rechten van musici en acteurs.

De rechtenorganisatie wil dat CanalDigitaal vergoedingen gaat betalen aan musici en auteurs voor het doorgeven van televisie-uitzendingen. Volgens de organisatie is de satelliet-aanbieder daartoe verplicht, maar verspreidt CanalDigitaal al jaren films en televisieprogramma's zonder musici en acteurs daarvoor te compenseren. Voor openbaarmaking van optredens van musici en acteurs moet worden betaald, omdat ze over zogenoemde naburige rechten beschikken.

CanalDigitaal wil tegenover Tweakers niet aangeven waarom het Norma niet wil betalen, maar volgens Norma verwijst CanalDigitaal naar een verloren rechtszaak van Stichting Norma tegen de kabelmaatschappijen. Vorig jaar oordeelde de rechter dat die niet meer hoeven te betalen aan Norma, vanwege het 'heruitzenden' van materiaal. Vroeger plukten de kabelaars etheruitzendingen uit de lucht en zonden die via de kabel uit, waarmee sprake was van een 'tweede openbaarmaking'. Tegenwoordig wordt content direct aangeleverd, waardoor kabelaars niet opnieuw hoeven te betalen, oordeelde de rechtbank.

Volgens Norma-directeur Wisso Wissing is de situatie van CanalDigitaal echter niet te vergelijken met de kabelaars. "In gewone-mensen-taal: het zijn hele andere artikelen in de wet", aldus Wissing. "De reden dat onze zaak tegen de kabelaars is afgewezen heeft de maken met bepaalde vormen van techniek, en dat is voor de openbaarmaking door CanalDigitaal niet van toepassing."

Volgens Norma betaalt CanalDigitaal ook niet aan andere rechtenorganisaties, maar onduidelijk is of ook die een rechtszaak overwegen. Een woordvoerder van Buma/Stemra kan daarover nog geen uitsluitsel geven.

Bron : Tweakers.net

Geplaatst: (aangepast)

Ben benieuwd dan krijgt het café ierland met voetbal vonnis weer leven.

Norma kan zich goed in de fingers snijden en buma met consorten nog

minder mogelijkheden geven ;)

Uit Heruitzenden zonder tussenopslag kan geen auteursrechtelijke recht getrokken worden

omdat geen sprake is van reproductie.

aangepast door pukje
  • Moderator
Geplaatst:

Pukje, misschien wil je je eens verdiepen in deze PDF, http://www.amslaw.dds.nl/uitspr.pdf  zie blz. 39, welke gaat over het heruitzenden van tv programma's via de CAI Amstelveen.

Googel ook eens op CAI Amstelveen vonnis heruitzending, uit de 80er jaren.

T.a.v. het café in Ierland, niemand kan zeggen of de Griekse provider wel of niet de rechten betaalt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Pukje, misschien wil je je eens verdiepen in deze PDF, http://www.amslaw.dds.nl/uitspr.pdf  zie blz. 39, welke gaat over het heruitzenden van tv programma's via de CAI Amstelveen.

Googel ook eens op CAI Amstelveen vonnis heruitzending, uit de 80er jaren.

T.a.v. het café in Ierland, niemand kan zeggen of de Griekse provider wel of niet de rechten betaalt.

Sorry dat ik tegenspreek is oude koek ,in het

artikel staat al dat ze verloren hebben van de kabelaars

ivm heruitzenden maar volgens hun zit het bij CDS anders.

En de grieken zijn niet verplicht rechten voor voetbal te betalen

het is geen kunst :D  is ook vast gesteld worden.

Maarja ontopic ben benieuwd op de uitgang

aangepast door pukje
Geplaatst:

Ik snap die heisa van de stichting Norma niet goed, zowel radio als tv stations betalen toch al rechten om iets uit te zenden.

The key to happiness. Stay away from idiots

Geplaatst:

Ik snap die heisa van de stichting Norma niet goed, zowel radio als tv stations betalen toch al rechten om iets uit te zenden.

Klopt helemaal maar als norma kan bewijzen dat bij het transmissie traject het materiaal opgeslagen

wordt en (even) later uitgezonden wordt is sprake van reproductie en moet nieuw betaald worden

Geplaatst:

Juist bij de kabel worden dingen opgeslagen... dat noemen ze daar VOD ofwel uitzending Gemist... daar is bij CDS totaal geen sprake van... Mits ze uiteraard de vertraging van de up- en downlink opslag in de ruimte vinden...

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko

Heb even het vonnis van norma/kabelaars gelezen en heel kort het volgende

De kabelaars krijgen via de media gateway het materiaal binnen ,die route is niet

toegankelijk voor het publiek en wordt gezien als dat de omroep het daar klaar

zet voor de kabelaars.

De kabelaars zijn daardoor de primaire uitzender en is daarom geen secundaire/her uitzender 

waardoor niet nog eens rechten betaald moeten worden.

Als CDS het ook zo doet moet de zelfde uitspraak eruit komen.

aangepast door pukje
Geplaatst:

Allemaal weer trucs om aan meer geld te komen.

De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet..

Alsof het eerlijk is dat je een kopieerheffing in de winkels betaalt terwijl het niet eens zo hoeft te zijn dat je kopieert.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

bestaat de copieeer heffing nog ?

Dacht dat een paar jaar geleden het europees hof bepaald heeft dat dat verboden is

mijn geheugen laat mij niet in de steek ,dus laat me niet dat vonnis opzoeken

In privë sfeer is copyeren toegestaan daar moet je niet voor betalen

Heb wel gelezen dat norma procedures tegen de staat gevoerd heeft met sukses

over uitbetalingen aan hun over die heffing,hmmmmm

aangepast door pukje
Geplaatst:

Lekker lucratief handeltje. Ik denk dat ik morgen ook maar zo'n stichting opricht. Een 3e partij naast buma/stemra en norma.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Geplaatst:

bestaat de copieeer heffing nog ?

Is half jaar terug ingevoerd. Zelfs op smartphones. Kom je nooit in electronica-winkels?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Bij Norma dacht ik eerst aan een discounter... maar vroeg me af wat die met dit alles te maken heeft... haha.  Niets dus ;)

Van copieer heffing heb je geen last als je alles in het buitenland koopt.... dat zal dan wel één van de redenen zijn dat dingen er goedkoper zijn dan hier.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...