Ga naar inhoud


DAB+ in autoradio:


rolandroland

Aanbevolen berichten


Mail van de NPO:

 

Beste,
 
Dank voor uw e-mail. De commerciële omroepen en de NPO zijn vanaf 1 
september gestart met het uitbreiden van het zendgebied en het aantal 
zenders. We zitten nog in de opstartfase hiervan en e.e.a. moet nog nader 
worden afgestemd. Daar zijn we druk mee bezig en hopen dat snel verbeterd te 
hebben. 
 
In tunnels zal de ontvangst overigens slecht blijven. Dit is alleen op te 
lossen door er extra zenders te plaatsen, maar dit is erg kostbaar. 
Zwitserland is het enige land in Europa dat dit wel doet, maar daar zijn ook 
zoveel tunnels dat je anders veel te vaak uitval hebt.
 
Ik verwacht u hiermee wat nadere informatie te hebben gegeven.
 
Met vriendelijke groet,
 
Bob 
 
> FM-zenders hebben in sommige tunnels van Nederland wel een extra 
steunzender zodat je gewoon ontvangst blijft houden. Indien Broadcast 
Partners de PI code van de RDS gelijk gaat maken met de FM dan schakelt de 
autoradio terug naar de FM als ik het goed heb begrepen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In tunnels wordt een soort centraal antenne systeem gebruikt.

Over de gehele lengte van de tunnel wordt aan het plafond een stralende coax kabel bevestigd, een kabel, waar op regelmatige afstanden gaten in de afscherming zit.

Deze kabel wordt door middel van versterkers bevestigd aan een ontvangst antenne.

Deze versterkers zijn niet breedbandig, maar worden per te ontvangen FM radio station ingezet.

Er zijn dus geen steunzenders, maar een voorziening welke door de tunnel beheerder geïnstalleerd dient te worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is een zwak signaal. de "zendantenne" hangt aan het plafond van de tunnel en hoeft slechts een zeer geringe afstand te overbruggen.

Hier wat achtergrond informatie:

http://eepublishers.co.za/article/hans-227-04-sa-tunnel-fm-radio-systems-safeguards-travellers.html

http://www.vdl-broadcast.com/en/products/28/tunnel-rebroadcast

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaanderen/veronica-te-beluisteren-in-tunnel-1.1960831 (Westerschelde tunnel)

http://www.westerscheldetunnel.nl/nl/sec-navigatie/veelgestelde-vragen/thema:tunnel/vraag:welke-radiozenders-kan-ik-ontvangen-in-de-tunnel.htm#vraag13

 

Radio Rijnmond ook in de Maastunnel
Radio Rijnmond is vanaf 1 oktober ook in de Maastunnel te ontvangen. De komende weken wordt in de tunnel het nieuwe communicatiesysteem C2000 aangebracht, dat is bedoeld voor hulpdiensten zoals politie en brandweer. In de tunnel komt een dikke kabel, die ook de signalen van enkele radiozenders kan verspreiden. Behalve Radio Rijnmond kant in de tunnel ook geluisterd worden naar Radio 1, Radio 2 en 3FM.

De kabel is nodig omdat in de tunnel de ontvangst van C2000 slecht is. In verband met de aanleg ervan wordt de Maastunnel vanaf maandag 's nachts drie weken lang in een richting afgesloten. [Radio rijnmond]

 

In de rijkstunnels van Noord-Holland zitten de volgende radiozenders 1,2, 3, radio Noord-Holland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaanderen/veronica-te-beluisteren-in-tunnel-1.1960831 (Westerschelde tunnel)

http://www.westerscheldetunnel.nl/nl/sec-navigatie/veelgestelde-vragen/thema:tunnel/vraag:welke-radiozenders-kan-ik-ontvangen-in-de-tunnel.htm#vraag13

 

Radio Rijnmond ook in de Maastunnel

Radio Rijnmond is vanaf 1 oktober ook in de Maastunnel te ontvangen. De komende weken wordt in de tunnel het nieuwe communicatiesysteem C2000 aangebracht, dat is bedoeld voor hulpdiensten zoals politie en brandweer. In de tunnel komt een dikke kabel, die ook de signalen van enkele radiozenders kan verspreiden. Behalve Radio Rijnmond kant in de tunnel ook geluisterd worden naar Radio 1, Radio 2 en 3FM.

 

De kabel is nodig omdat in de tunnel de ontvangst van C2000 slecht is. In verband met de aanleg ervan wordt de Maastunnel vanaf maandag 's nachts drie weken lang in een richting afgesloten. [Radio rijnmond]

 

In de rijkstunnels van Noord-Holland zitten de volgende radiozenders 1,2, 3, radio Noord-Holland.

Klopt helemaal, als ik door de coentunnel heen rijdt, vervaagd Veronica, ga ik zenders zoeken dan vindt ik die radio nh, meestal ben ik daarna de tunnel weer uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich moet het niet moeilijk zijn met zo'n 'leaky feeder' antenne. Een heel DAB+ ensemble zit op één frequentie met tientallen zenders dus die kunnen allemaal in één keer. Het hangt een beetje van de tunnelbeheerder af of ze het willen, meestal heeft het ook iets met noodsituaties te maken.

 

In Noorwegen moeten alle 180(!) tunnels in 2017 van deze antennes zijn voorzien omdat dan alle landelijke omroepen van de FM band verdwijnen en ontvangst voor noodgevallen dan van DAB+ afhankelijk is. De hulpdiensten hebben hun eigen systemen maar als je gestrande automobilisten wil bereiken dan is reguliere radio wel erg nuttig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...