Ga naar inhoud


waterpomp chevy 1927


Matchless

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Voor een bekende ben ik iets uit aan het zoeken.

 

Deze persoon heeft van een museum een chevy gekocht uit 1927.

 

Maar de waterpomp lekt door de primitieve techniek die erin zit. Nu zoekt hij een waterpomp zodat we aan deze waterpomp kunnen werken.

Heeft iemand een adres waar deze te krijgen is (via PM ivm commercie) .

 

Nu de andere vraag.

De pakking van deze waterpomp is een linnen koord die je voor het rijden met een oliepompje moet smeren.

Die pakking zit tussen een moer en de waterpomp behuizing.

 

Mijn idee is om de moer te vervangen door een lager met keerring. Ik wil de behuizing en moer niet bewerken om toch de orginele onderdelen te behouden voor de toekomst.

 

Door de moer loopt de as van de pomp. Ik wil de moer vervangen door een gewone moer waar ik een busje op las. In dat busje wil ik dan de lager/keerring maken.

 

Alleen ben ik er nog niet uit welke keerring ik kan gebruiken. Er loopt immers water tegen de keerring. Een rubberen keerring zal imo niet werken omdat deze geen smering krijgt en logischer wijs zal gaan lekken.

 

Kom maar met de idee-en of gedachtegangen.

 

mooie auto trouwens..

 

10055-Chevrolet-Doble-Fhaeton-1927.jpg

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Waterpompen ( drinkwater , vuilwater ) werken vaak met een keramische afdichting .

De vraag is , heb je wel genoeg ruimte ( vrije aslengte ) en welke diameter heeft deze .

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tis idd een prachtige auto.

 

De eigenaar wilt eerst een andere waterpomp scoren zodat de auto rijdbaar blijft. Hij doet er nl ralley's mee rijden.

 

Dan kan ik kijken hoe we het precies aan gaan pakken. Ruimte is er wel. De as is ongeveer 1,5 cm dik maar de behuizing wordt ws ook als lager gebruikt(samen met de koord afdichting).

Tussen behuizing en fan zit ongeveer 5 cm ruimte.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schroefassen van schepen (jachten) worden ook afgedicht door een koord. De zogenaamde vetpakking.

 

Wat is de dikte tussen de as en moer als pakkingdrukker ?

 

De schroefafdichting bestaat meestal uit twee of drie ringen van een vierkant gevlochten koord.

 

De pakkingdrukker (de moer) kun je bij een geringe lekkage wat verder op spanning zetten.

 

De originele afdichting zal ongetwijfeld zo zijn uitgevoerd. Overigens is de combinatie rubber lager/afdichting met watersmering ook veel in gebruik. Werkt ook uitstekend.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schroefassen van schepen (jachten) worden ook afgedicht door een koord. De zogenaamde vetpakking.

 

 

Bram

Bij pompen werd de z.g.n. stopbuspakking later uitgevoerd met hoekig grafiet koord , zelfsmerend dus .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergens van een Chevi forum in de US:   Re: 1927 Chevrolet - Info?

These old Chevys are known for leaking oil. As long as it's leaking oil

you know it has oil in it. The old water pumps have an adjustment on

them that covers a seal. Every once in awhile that seal shrinks or wears

out a little and you tighten that big brass nut on the front of the

water pump. Some will say that is should be left loose enough to still

drip a little water but I am not in that camp. Point being, I wouldn't

worry at all about the oil leak unless it is severe and neither would I

worry about the water pump. The seal can be replaced if need be and the

parts for a complete rebuild are readily available.

 

Er zijn dus volgens deze persoon voldoende oplossingen beschikbaar in de US (maar dat wist je mogelijk al). Tis alleen ver zwemmen of je hebt transport en EU invoer kosten (afhankelijk van de prijs natuurlijk). Het beste is om gewoon op vakantie te gaan in de US en meenemen in het koffertje

 

 

aangepast door MySat

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Omdat hij ralley ermee rijdt wilt hij de pomp "betrouwbaarder" hebben.

 

Echter heeft hij geen sleutel ervaring en die heb ik wel.

Ik denk dat ik een moer haal en die afdraai zodat daar een busje overheen gelast kan worden. In dat busje kan ik dan een lager plaatsen.

 

Maar vandaag had ik iets anders gezien wat sneller gerepareerd moet worden om grote schade te voorkomen.

 

De voorruit is uit zijn metalen frame aan het schuiven. Mijn vermoeden is daar dat de schroefdraad versleten is.

Als die voorruit eruit vliegt dan vangt het dak de volle wind en zal dan van de auto afgerukt worden. Het dak zal dan als een parachute werken.

Maar er zit een barst in die ruit dus die zal eerst vervangen moeten worden Omdat deze geen bochten ofzo heeft moet een glasbedrijf die autoruiten maken deze wel na kunnen maken.

 

Als hij die ruit heeft ga ik hem op een zaterdag in bouwen. Mijn handen jeuken al :)

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

 

Zo'n juweeltje daar ga je toch geen rally's mee rijden, cultuurbarbaren je moet hem gebruiken waar hij ooit voor ontworpen is en dat is normaal rijden. En dat modificeren doet afbreuk en haalt de charme weg van zo'n oldtimer auto met techniek uit die tijd, gewoon laten zoals het is en dan maar wat meer sleutelen onderweg.

 

Daar moet ik je helemaal gelijk in geven. Ik zelf vind het ook erg zonde want je zou maar uit de bocht vliegen ofzo.

 

Maar het is helaas niet mijn auto, ik mag er eens aan sleutelen.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon raggen met dat hok, en als er iets kapot gaat gewoon weer fixen. Oude autos verkrachten is een belangrijk onderdeel van de amerikaanse cultuur, hot-rods.

 

Volgens jullie opvattingen zouden er geen historische Grand Prix races zijn, en dat zou als liefhebber echt zonde zijn.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon raggen met dat hok, en als er iets kapot gaat gewoon weer fixen. Oude autos verkrachten is een belangrijk onderdeel van de amerikaanse cultuur, hot-rods.

 

Volgens jullie opvattingen zouden er geen historische Grand Prix races zijn, en dat zou als liefhebber echt zonde zijn.

Tja, dingen kapot maken is inderdaad de Amerikaanse cultuur....  maar dat wil nog niet zeggen dat het dan ook goed is!

Dit soort oude autos zijn industrieel erfgoed, en moet je koesteren... het is goed dat er in gereden wordt... maar je moet een auto gebruiken waarvoor hij ontworpen is, en hem niet "verkrachten"... dat is overigens nooit goed te praten.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • Moderator

Zo, de nieuwe waterpomp is ingebouwd en ik kan verder met het aanpassen van de oude.

 

Ik wil de bronzen moer vervangen door een andere waar ik een busje op las.

In dat busje moet dan een keerring komen maar ik weet niet welke geschikt is.

 

Zoals op de foto's te zien is is de ruimte erg beperkt.

Ik denk niet dat ik een rubberen keerring kan gebruiken omdat deze water/koelvloeistof moet tegenhouden. En water smeert volgens mij de keerring niet goed genoeg.

Maar ik weet ook niet of er een keramische keerring te krijgen is die klein genoeg is.

 

Als iemand een idee of tip heeft?

 

ps.. Ik heb de eigenaar gelukkig zover gekregen dat hij met deze auto niet meer gaat rallyen. Hij gebruikt hem nu alleen nog maar als een recreatieve voertuig :) .

waterpomp1.jpg

waterpomp2.jpg

waterpomp3.jpg

waterpomp4.jpg

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Goed gezien, dat klopt idd.

 

Dat vetpotje smeert het linnen koordje wat in die bronzen moer zit. Dat moet je voor iedere rit even aandraaien om dat koordje te smeren zodat er geen water lekt.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hmm..

 

Daar breng je me op een idee.

 

Ik zou de moer kunnen verlengen en daar een keerring opzetten. Dan bljft de linnen koord zitten maar dan zit er na deze afdichting nog een rubberen ring. Het vet wordt dan binnen gehouden door de linnen koord en de rubberen keerring. 

 

En ik hou de pomp orgineel op die manier.

Ik zal eens een tekening maken met een betere uitleg.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er af halen is niet zo eenvoudig.

 

De schoepenrad en riempulley zijn nl geperst en daar is een nogal forse pers voor nodig.

Dat kunnen we doen maar dat wordt dan even wachten of de persoon met die pers tijd heeft.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...