Ga naar inhoud

Schotel delen met de buren, ontvangstprobleem Astra 3

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste allemaal,

Ik heb even lopen zoeken op het forum maar kon zo gauw niks vinden. Even kort voorstellen mijn naam is Dennis Schot, 35 jaar en sinds 1 februari woonachtig in Hamburg.

Na het eerst een paar maanden geprobeerd te hebben (Duitse televisie kijken) heb ik de moed een aantal maanden geleden opgegeven. Ze nasynchroniseren zo’n beetje alles en alleen op MTV gebruiken ze af en toe ondertitels. Als ik iets Amerikaans/Brits kijk dan kijk ik graag in de originele versie.

True, ik moet de taal leren, maar aangezien ik al de hele dag Duits spreek op het werk, leek me een avond verstand op „0“ en Nederlandse TV kijken wel lekker...en daar begon het probleem...

Een aantal weken geleden, Canal Digitaal receiver bestelt met Smartcard, naar mijn ouders gestuurd in Rotterdam, daar het weekend opgehaald en weer mee terug naar Hamburg, aangesloten en voila hebben die kip! Alle Duitse HD zenders en de Nederlandse SD zenders op de Astra 1 deden het perfect.

Maar de NL HD zenders gaven aan: slecht of geen ontvangst. Hmmm, ik dacht misschien dat ze bij Canal Digitaal vergeten zijn om de HD zenders aan te zetten. Maar die zeiden dat het daar dus niet aan ligt, maar dat de schotel niet goed is uitgericht, aangezien ik op de Astra 3 op frequentie 11,739 Khz de ontvangst maar 40% is ongeveer en je schijnbaar minstens 70% moet hebben.

Ik huur een 2 onder 1 kap woning en de schotel op het dak deel ik met de buren (en staat ook bij de buren). Dus uitrichten kan ik niet zomaar zelf doen, aangezien zij wel de Duitse zenders kijken natuurlijk. Dus ik via de verhuurder het bedrijf gebelt die de schotel heeft geinstalleerd. Die zegt ‚nee dat gaat niet, dan moet ik een 2de LNB installeren en opnieuw kabels trekken dat gaat extreem veel geld kosten‘.

Dus ik heb gezocht of het inderdaad zo is wat de beste man zegt, of dat hij gewoon makkelijk van mij af wil komen...maar kan het niet goed vinden.

Wie kan mij helpen? Ik ben groen met betrekking tot Satelliet televisie, dus ze kunnen me van alles wijs maken natuurlijk. Maar ik snap niet dat ik op de Astra 3 bijv. op frequentie 12,309 80% kwaliteit ontvang. Dan houdt het toch in dat hij beide satellieten toch gewoon kan ontvangen met die schotel zonder dat de buren daar direct problemen van ondervinden?

Dus klopt het wat de elektrocien hier zegt en dat ik beter zelf een schotel kan ophangen? Of is er wel een mogelijkheid met de huidige installatie? Of heb ik de decoder niet goed ingesteld?

Het is een schotel van 64CM van Gründig met een single LNB.

Alvast bedankt.

Dennis

• Moderator
Geplaatst:

De installateur heeft gelijk.

De Duitse zenders en de Nederlandse SD zenders worden uitgezonden door de Astra 1 satelliet.

De Nederlandse HD zenders worden uitgezonden door de Astra 3 satelliet, welke gepositioneerd is op 23 graden oost.

Om alle Nederlandse programma's te ontvangen heb je een schotel installatie nodig welke zowel Astra 1 als Astra 3 ontvangt.

De aanbevelingen van de installateur kan ik alleen maar onderschrijven.

Alle satellieten gebruiken hetzelfde frequentie spectrum.

Daardoor zijn er zowel frequenties op Astra 3 weke ook op Astra 1 gebruikt worden.

Je schotel bepaalt echter wat je ontvangt.

Je ontvanger zal daarom wanneer je Astra 3 selecteert met een op Astra 1 gerichte antenne ... Astra 1 programma's tonen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Ik neem aan dat er op dit moment een duo LNB geïnstalleerd is? Een duo twin LNB lijkt mij in dit geval voldoende, er loopt al een kabel naar resp. jouw woning en ook een naar de woning van je buren. Het enige verschil in dit geval wordt dan, dat je buren ook naar vrije zenders van de Astra 3 kunnen kijken. Of een 64cm parabool voldoende is op jouw locatie om een duo twin LNB voor te zetten kan misschien een twijfel geval zijn. Daar kan mede forum-lid sprietje zijn licht eens over laten schijnen?

waterpas

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

• Moderator
Geplaatst:

De schotel staat in Hamburg.

In Duitsland zal je alleen schotel installaties vinden gericht op Astra 1.

De Quatro LNB is verbonden met een switch, welke daarna in de 2 woningen Astra 1 signalen distribueert.

Even een LNB vervangen voor een duo-LNB gaat in zo'n geval niet werken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst: (aangepast)

Beste allemaal,

Ik huur een 2 onder 1 kap woning en de schotel op het dak deel ik met de buren (en staat ook bij de buren). Dus uitrichten kan ik niet zomaar zelf doen, aangezien zij wel de Duitse zenders kijken natuurlijk. Dus ik via de verhuurder het bedrijf gebelt die de schotel heeft geinstalleerd. Die zegt ‚nee dat gaat niet, dan moet ik een 2de LNB installeren en opnieuw kabels trekken dat gaat extreem veel geld kosten‘.

(...)

Dus klopt het wat de elektrocien hier zegt en dat ik beter zelf een schotel kan ophangen? Of is er wel een mogelijkheid met de huidige installatie? Of heb ik de decoder niet goed ingesteld?

Het is een schotel van 64CM van Gründig met een single LNB.

Alvast bedankt.

Dennis

Beste Dennis,

Hoe groot is de schotel? 80 cm? Welk merk?

Wanneer er een multirail op de schotel kan worden gemonteerd, kan er een 2e lnb op voor Astra 3/23,5 E, waar de Nederlandse HD-zenders op zitten.

Indien je beide lnb's vervolgens aan elkaar koppelt met een diseqc-2 schakelaar die vlakbij de schotel spatwaterdicht zou kunnen worden gemonteerd, kun jij via de enkele coax die nu gebruikt beide satellietposities bekijken. In je ontvanger kun je diseqc-2 ook instellen, zodat de ontvanger beide sats inlaadt.

Een extra coax van de schotel naar je ontvanger is dus nonsens. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

• Moderator
Geplaatst:

De schotel is een 64 cm Grundig schotel met een single LNB.

IK weet uit ervaring hoe dit soort installaties zijn opgebouwd.

Standaard in Duitsland lopen er vanaf de schotel 4 kabels naar de kelder waar een multiswitch hangt welke het signaal verdeelt naar meerdere aansluitingen.

Geplaatst:

Beste dino78

Welkom op dit forum

Zoals ik uit je verhaal begrijp, ontvang jij je signaal van de schotel van de buren.

Het is een Gründig schotel van 64cm waarop een enkele lnb zit. Ik mag er van uitgaan, dat het een lnb is met twee uitgangen anders kan er geen aparte coax naar je buren lopen en naar jou.

Natuurlijk is de schotel op de Astra 19,2 gericht want daar zitten alle Duitse zenders.
Jij zegt dat je de Astra 3 kunt ontvangen maar dat is helemaal niet zo. Op de Astra 3 zit namelijk helemaal niet de frequentie 12.309MHz, ook niet op de Astra 1 trouwens.

Op 11739V zitten de gecodeerde Duitse muziekzenders op de Astra 1 en op dezelfde frequentie maar dan op de Astra 3 een heleboel Nederlandse zenders die je dus niet kunt ontvangen omdat daarvoor geen lnb aanwezig is.

Een tweede lnb op een 64cm-schotel zetten kan alleen als je een smalle lnb neemt maar echt handig is dat niet. Het is dan beter een duo-lnb te nemen voor een 60cm-schotel. Dan heb je wel gewoon de Astra 3 erbij.

En nieuwe draden trekken?
Wat een onzin. In de duo-lnb zit een diseqc-switch die de signalen van beide koppen naar één kabel brengt.

Dus de bestaande lnb vervangen door een duo-lnb en klaar is Kees.

• Moderator
Geplaatst:

Sprietje, in Duitsland is het gebruikelijk dat er een Quatro LNB in de schotel zit welke aangesloten wordt op een multiswitch.

Bij mij kwamen er zelfs maar 2 kabels van het dak, V en H, waarna in de kelder er een mixer tussen geschakeld werd welke deze 2 signalen splitste in een Vl en een VH signaal en een HL en HH signaal. Die 4 signalen worden dan aan een multiswitch aangesloten welke de distributie door de verschillende woningen regelt.

TS geeft aan dat er een installateur is wezen kijken, die hem aangegeven heeft dat voor het bijplaatsen van een sat positie extra kabels getrokken dienen te worden.

Geplaatst: (aangepast)

Beste ceesv

Ik lees helemaal niet dat de installateur is wezen kijken. TS heeft het bedrijf gebeld dat de schotel geïnstalleerd heeft.

Het gaat om een twee onder een kap woning. Het zou kunnen dat er meer dan 4 aansluitingen in de twee woningen aanwezig zijn. Dan wordt er gebruik gemaakt van een multiswitch en quattro-lnb’s. Ik ben daar niet van uit gegaan. Ik ben er vanuit gegaan dat het een gewone lnb is met bijv. 4 aansluitingen, voor elke woning twee.

Dat zal dino78 dan eerst na moeten gaan of er bij de buren een multiswitch aanwezig is. Als dat zo is, dan kan hij beter zelf een schotel plaatsen.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Bedankt voor de feedback tot dusverre. Dit helpt me een heel end op weg.

Dus een andere LNB laten plaatsen zou een oplossing kunnen zijn. Of zelf een schotel installeren. Met beide heb ik toestemming nodig van de verhuurder en ik weet niet wat goedkoper is. Door de electricien een andere LNB te laten installeren of zelf een Schotel kopen en die op te hangen.  

Maakt het nog uit welke schotel ik koop voor Canal digitaal, ik bedoel hier in de supermarkt verkopen ze een Technisat set voor 48 euro geloof ik, en dat is geen slecht merk, dacht ik (Duits). Denk alleen dat ze niet zitten te wachten dat ik een gat ga boren door de buitenmuur om mijn kabel te trekken...

• 1 maand later...
Geplaatst:

In hoever gaat de ontvangst daar gegarandeerd blijven op een 64 cm schotel in de winter, met een duo lnb, terwijl de schotel gericht staat op de astra 19.2 ?

uitrichten op astra 23. 5 lijkt me verstandig, maar of de buren dat leuk gaan vinden, ook op astra 19.2 komen we al 8PSK tegen.

Zo'n 64 cm heeft niet veel reserve, en in Hamburg zal men sneller te maken krijgen met sneeuw dan hier.

The key to happiness. Stay away from idiots

• Moderator
Geplaatst:

Bij een huis satelliet installatie in Hamburg is de kans heel groot dat de bestaande LNB een quattro LNB is en dat er een multiswitch voor de gebruikers is tussengeschakeld.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen