Ga naar inhoud


Maximum monoloog lnb v3-3 geen ontvangst CanalDigitaal zenders


Mune65
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Gebruik al een paar jaar de v3-3 lnb waar aan de bovenkant een aantal streepjes staan, mogelijk voor plaatsbepaling ontvangkop. Alle jaren geen probleem gehad. Nu helemaal geen canaldigitaal zenders.
Vanuit het zuiden langzaam naar het oosten vind ik 3 satellieten. Op niet één daarvan genoemde zenders. Wat doe ik deze keren fout?

aangepast door Johan45
onderwerp aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Mune65, welkom op dit forum.

 

Kan je iets meer informatie geven?

Begrijp ik goed dat je een rotor gebruikt om meerdere satellieten te kunnen ontvangen?

Welke 3 satelliet posities ontvang je op dit moment?

Zoek je de SD of de HD zenders?

Meerdere programma's zijn in de afgelopen tijd verhuisd naar een andere transponder, heb je die nieuwe locaties in je ontvanger ingelezen?

Welke ontvanger gebruik je?

Wat bedoel je met streepjes op de LNB?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ceesv, ik heb geen rotor. Uit de hand vanuit het zuiden (kompas) langzaam naar het oosten. Schotel op ongeveer 30 Gr. Vert. Vind ik bijna zuid de eerste satelliet vervolgens de 2e en daarna de derde. Als ik zenders ga inlezen is er geen 1 canaldigitaal bij. Geen Eurosport geen BVN enz. De ontvanger is een Thomson. Gebruik ik thuis ook en daar geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je van oost naar west draait v.v. zal je ook de schotel elevatie moeten veranderen.

Afhankelijk van je positie staat in het zuiden de satelliet op de hoogste positie.

Denk maar aan de baan van de zon.

Het kan dus zijn dat je schotel net te laag staat om de Astra 19 graden oost of Astra 23 graden oost te ontvangen, waarop de Nederlandse zenders uitzenden.

Welke zenders ontvang je wel? dan kan er bepaald worden of je schotel naar links of rechts gedraaid moet worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje:

 

   Mijn Maximum LNB heeft horizontaal een aantal streepjes waar verder niets bij staat. Op de lnb staat verder geen geen kenmerk waar ik op kan richten.

Uit andere berichten maak ik op dat de linkerzijde iets omhoog moet ± 10gr.

  Heb wel een saftfinder maar kan niet uitlezen op welke sat ik dan sta. 

Morgen weer thuis ga ik het daar opnieuw proberen.

Met dank voor de aandacht. Ik hoop er iets van op te steken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je misschien deze streepjes op de duo-lnb, zie bijlage 1


De bedoeling daarvan is dat je de duo-lnb in een verloopring zet, zie bijlage 2 en 3.


Je hebt daar ook een 60mm lnb-houder voor nodig, zie bijlage 4.


Je kunt dan de schuinte van de lnb instellen en daar zijn die streepjes op de lnb voor. Elk streepje is 5
graden.

post-60869-0-06853800-1378926115_thumb.jpg

post-60869-0-55651900-1378926140_thumb.jpg

post-60869-0-94010900-1378926168_thumb.jpg

post-60869-0-18876000-1378926197_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hallo Sprietje

Het heeft wat langer geduurd dan verondersteld.

Heb de Caravan weer thuis in de stalling, daar de schotel opgesteld en geen centje pijn.

Vanuit het zuiden naar oost gedraaid en bij het 4e signaal had ik direct alle zenders.

Doe wel en foto erbij van de lnb.

*  Vandaag de thuisschotel bijgesteld, kreeg steeds strepen of het beeld viel helemaal weg.

 

Met vr. groeten,

 

Mune65

 

post-68961-0-02329400-1380649461_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Beste Mune65


Je hebt de duo-lnb ongeveer horizintaal staan, misschien zelfs iets links omlaag. Dat is niet goed om een optimale ontvangst te hebben. Niet alleen dat je op die manier beide satellieten niet optimaal ontvangt maar ook de antennes in de duo-lnb staan niet in de juiste stand, de zogenaamde skew.
Hierdoor zul je bij slecht weer makkelijk problemen kunnen hebben voor zenders die met 8PSK worden uitgezonden en dat zijn er heel veel op de Astra 23,5
 

Je doet er verstandig aan de duo-lnb 8 graden schuin te zetten, d.w.z. links hoger dan rechts zoals jij de
foto genomen hebt.


Je kunt de bijlage uitprinten en uitknippen en boven op de duo-lnb houden zodat je kunt zien hoe schuin je hem in moet stellen.

post-60869-0-32487300-1380653319_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Mune65

 

Op zich zie ik niets afwijkends aan je schotel. De schuinte van de duo-lnb staat goed en je hebt de F-connectors afgetaped dus ik ga er van uit dat er ook geen water in de coax is gelopen. Of de schotel vrij zicht heeft kan ik zo niet beoordelen. Je moet er van uitgaan, dat de signalen onder een hoek van 30 graden schuin van boven op de schotel vallen.

Je hebt je schotel afgesteld met een satfinder. Dat is niet erg nauwkeurig. Probeer je satellietontvanger eens bij de schotel te zetten met een klein TVtje er bij en dan de schotel afstellen op maximale signaalkwaliteit, niet op signaalsterkte.

Wil je het optimaal afstellen, dan is het beter de kop van de Astra 23,5 in de klem te zetten i.p.v. de Astra 19,2. Je zult dan de schotel wel iets moeten verdraaien naar het oosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje

 

   Ik heb een kleine tv vlak bij de schotel geplaatst om zowel via de saftfinder alsook in beeld te kunnen zien wat er gebeurt.

Ik zal in de handleiding van de tv morgen kijken of ik daar het signaal zichtbaar kan maken.

Bedankt voor de tip.

 

Met vr. groeten,

 

Mune65

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemiddag Sprietje

 

    Vanochtend heb ik de lnb geplaatst zoals je hebt voorgesteld, dus op de andere satelliet en met de signaalsterkte van de tv uitgericht.

    Kwam tevens tot de ontdekking dat de linkse F-connecter kapot was. Op het moment dat ik de kop er af haalde kwam er een knik in de kabel, Dit hoort niet, dus de tape eraf en ja die connecter was stuk. Had toevallig nog eentje in de caravan liggen.

    Ik heb nu fantastisch goed beeld, nog nooit zo gehad.

Heel hartelijk dank voor de adviezen.

 

Een fijn weekend,

 

Mune65post-68961-0-26674200-1380972030_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...