Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren gebeld door CD en werd daardoor getriggerd op het volgende.

Wanneer stopt CD met het doorgeven van de Nederlandse SD zenders?

[VU+ Uno 4k SE 9.0] [VU+ ZERO 4k OpenPli 9.0] [ET7000 OpenPli 8.x]

[Cahors BiG BiSAT - 1.9E, 9E, 13E, 19.2E, 23.5E, 28.2E & 5W]

[Diseqc switch - 2x Edison 10/1] [Diseqc switch - 1x Maximum 4/1]

[1.9E & 9E - 2x LNB Alps Twin] [13E, 23.5E & 28.2E - 3x LNB Evo Quad] [19.2E - LNB Alps Quad] [5W - LNB Inverto Black Ultra Twin]

• Moderator
Geplaatst:

Het is maar hoe je het opvat.

CD heeft al een aantal zenders in lage resolutie die alleen maar te ontvangen zijn met een HD ontvanger.

Die worden namelijk om bandbreedte te besparen uitgezonden in DVB-S2 MPEG4 technologie.

Gebruikelijk is, dat je geruime tijd van tevoren aangeeft dat men de oude techniek uit faseert.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

@Ceesv: tot op heden heb ik geen brief ontvangen van CD (wat ik gebruikelijk vind, en misschien komt dat nog) met de mededeling dat SD zenders gaan verdwijnen. En wanneer SD zenders niet meer worden uitgezonden kan ik mijn DM7000s en DM500s voor de Nederlandse kanalen niet meer gebruiken.

[1.9E & 9E - 2x LNB Alps Twin] [13E, 23.5E & 28.2E - 3x LNB Evo Quad] [19.2E - LNB Alps Quad] [5W - LNB Inverto Black Ultra Twin]

Geplaatst: (aangepast)

@pieter532, het lijkt me niet voor de hand te liggen dat CD gaat stoppen met SD-zenders op Astra1, terwijl ze net een hele exercitie achter de rug hebben om ze er te houden.

Er is zelfs weer een derde transponder bijgekomen met o.a. VeronicaSD en de p.o.-zenders.

De Astra1-satelliet heeft een grotere footprint, dus groter dekkingsgebied dan de Astra 3. Dit is belangrijk voor de Nederlanders die elders in Europa wonen, er veel verblijven  of er vakantie houden. Ik denk dat voor CD (en de p.o.) deze doelgroep erg belangrijk is en misschien nog wel belangrijker wordt.

De p.o. zal voorlopig vast niet in MPEG4 willen uitzenden op Astra 1, want dat zou best veel Nederlanders uitsluiten van ontvangst en dwingen andere ontvangers aan te schaffen, terwijl die nog relatief nieuw zijn (jaartje of 3).

Ik verwacht dat CD nu klaar is met Astra 1 en hun MPEG2-transponders vanwege het bereik en belang van de doelgroep voor een langere periode zo zullen houden als ze nu zijn. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

@Eduard07, ik hoop dat je gelijk hebt want dan kan ik voorlopig mijn oudere Dreamboxen blijven gebruiken.

Geplaatst:

Ik denk gezien het aantal mensen die een sd ontvanger hebben dat CD dit nog wel een aantal jaren blijft uitzenden. Persoonlijk denk ik dat de sd zenders allemaal naar de 23,5 positie gaan omdat het er goedkoper is dan de 19,2 positie. Daarbij als CD toch besluit dit te doen zullen ze veel klanten gaan verliezen aangezien er vandaag de dag veel goede alternatieven zijn.

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

Geplaatst:

Ik denk gezien het aantal mensen die een sd ontvanger hebben dat CD dit nog wel een aantal jaren blijft uitzenden. Persoonlijk denk ik dat de sd zenders allemaal naar de 23,5 positie gaan omdat het er goedkoper is dan de 19,2 positie. Daarbij als CD toch besluit dit te doen zullen ze veel klanten gaan verliezen aangezien er vandaag de dag veel goede alternatieven zijn.

Nou, de meeste hoeven niet meer naar de 23,5, ze zijn er al.

Echter, gezien het feit dat ze in MPEG4 uitzenden en de sat ook zwakker is, hebben bv. de overwinteraars en andere pensionado's in bv Spanje problemen met de ontvangst van Astra 3. Ook Nederlandse kampeerders in bv Frankrijk willen graag Nederland kunnen kijken op een schotel van 60cm of kleiner. Plug-and-play, zeg maar. En daarom ligt het ontvangen van Astra 3 wat ingewikkelder. Ik denk dat CD zich daar wel van bewust is, en zeker in de huidige tijd hun kasstroom op peil willen houden. ;)

Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Nou, de meeste hoeven niet meer naar de 23,5, ze zijn er al.

Echter, gezien het feit dat ze in MPEG4 uitzenden en de sat ook zwakker is, hebben bv. de overwinteraars en andere pensionado's in bv Spanje problemen met de ontvangst van Astra 3. Ook Nederlandse kampeerders in bv Frankrijk willen graag Nederland kunnen kijken op een schotel van 60cm of kleiner. Plug-and-play, zeg maar. En daarom ligt het ontvangen van Astra 3 wat ingewikkelder. Ik denk dat CD zich daar wel van bewust is, en zeker in de huidige tijd hun kasstroom op peil willen houden. ;)

Ik denk gezien de regelgeving ( je mag alleen Nederlandse t.v. kijken in Nederland ( officieel ) dat CD niet wakker van ligt als mensen buiten Nederland geen Nederlandse t.v. kunnen kijken uitgezonderd BVN. Gezien de footprint van de diverse satellieten op 23,5 denk ik ook niet dat dat er meer inzit. 

Ik denk gezien de regelgeving ( je mag alleen Nederlandse t.v. kijken in Nederland ( officieel ) dat CD niet wakker van ligt als mensen buiten Nederland geen Nederlandse t.v. kunnen kijken uitgezonderd BVN. Gezien de footprint van de diverse satellieten op 23,5 denk ik ook niet dat dat er meer inzit. 

Die regelgeving was ooit van CD maar in woord en daad is die door CD inmiddels overboord gezet.

Ze bieden inmiddels een optie voor Nederlanders in het buitenland een abonnement te nemen. Dat is op hun site terug te vinden.

Daaruit leid ik mede af dat Astra 1 voor CD een belangrijke bron van inkomsten is en wellicht nog meer wordt. Ze zouden wel gek zijn Astra 1 te verlaten momenteel. 

Hier in de buurt zit een CD-dealer die de hele zomer o.a. mobiele schotel-installaties op campers installeert. Geen dag voorbij dat ik niet een camper op de parkeerplaats zie staan waarin men aan het monteren is. Draaibaar en al. Als je daarmee naar de Algarve rijdt, moet je ook goede ontvangst blijven houden.

Astra 1 zorgt daar sowieso voor.

aangepast door Eduard07

Geplaatst:

Ik denk dat uitzenden op 23,5 goedkoper is dan uitzenden op 19,2. Modernere satellieten en daarbij een kleinere spotbeam dus minder zendvermogen dus minder groot die satellieten.

Geplaatst:

Vincent1971 shrijft:

“Ik denk gezien de regelgeving ( je mag alleen Nederlandse t.v. kijken in Nederland ( officieel ) dat CD niet wakker van ligt als mensen buiten Nederland geen Nederlandse t.v. kunnen kijken uitgezonderd BVN.”

Dit slaat nergens op.

Hoezo mag je niet naar de Nederlandse TV kijken in het buitenland. Waar staat dat?
Je kunt zelfs in het buitenland een abonnement op CanalDigitaal nemen.

En denk je dat CanalDigitaal geen rekening houdt met de mensen die in het buitenland via CanalDigitaal TV kijken?

Dat dacht ik wel aangezien zeker de helft van de abonnees zich in het buitenland bevindt.

En hoezo uitgezonderd BVN? Dat interesseert Canal Digitaal helemaal geen fluit want dat is een vrij te ontvangen zender. Daar verdienen ze niks aan. De kosten van de uitzending van BVN wordt door de Nederlandse en Belgische regering betaald.

.. Modernere satellieten en daarbij een kleinere spotbeam dus minder zendvermogen dus minder groot die satellieten.

Dit zuig je uit je duim. 

De verklaringen van de kosten en de footprint van Astra 3/23,5 liggen op een heel ander vlak. Astra 3 zendt uit met verlaagd vermogen en gebruikt voor CD geen spotbeams.

Ik vraag me zelfs af of Astra 3 die überhaupt wel heeft. 

En spotbeams gebruiken helemaal geen "minder zendvermogen", de concentratie is alleen anders.

aangepast door Eduard07

Geplaatst:

Dit zuig je uit je duim. 

De verklaringen van de kosten en de footprint van Astra 3/23,5 liggen op een heel ander vlak. Astra 3 zendt uit met verlaagd vermogen en gebruikt voor CD geen spotbeams.

Ik vraag me zelfs af of Astra 3 die überhaupt wel heeft. 

En spotbeams gebruiken helemaal geen "minder zendvermogen", de concentratie is alleen anders.

Waar staat het dan dat ik gezegd heb dat er speciale CD spotbeams zijn?  En zoals ik ook al zei de satellieten op 23,5 zenden uit met een verlaagd vermogen. 

Interessant artikel omtrent kijken van Nederlandse zenders in het buitenland

http://help.npo.nl/conversaties/uitzending-gemist-bekijken-als-nederlander-net-over-de-grens-wonend

Geplaatst:

Ik denk dat uitzenden op 23,5 goedkoper is dan uitzenden op 19,2. Modernere satellieten en daarbij een kleinere spotbeam dus minder zendvermogen dus minder groot die satellieten.

Waar staat het dan dat ik gezegd heb dat er speciale CD spotbeams zijn?  En zoals ik ook al zei de satellieten op 23,5 zenden uit met een verlaagd vermogen. 

Door jouw eerdere opmerking hierboven wekte jij een beetje de suggestie door spotbeams te noemen in relatie met de zwakkere ontvangst van CD op Astra 3 (want daar ging het in dit draadje over). Vandaar mijn conclusie.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen