Ga naar inhoud

Gekoppelde schijf benaderen vanaf internet

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

ik heb een externe harddisk aan mijn ET9500 hangen en die fungeert als NAS binnen mijn netwerk. Dit werkt naar volle tevredenheid. Nu zou ik eigenlijk mijn harddisk ook willen benaderen vanaf een locatie buiten mijn LAN. Bijvoorbeeld vanaf mijn smartphone, tablet of andere opties. Mooiste zou zijn als je vanaf een plek kunt browsen door mijn folders op de harddisk en bestanden kunt inzien of downloaden.

Heeft iemand dit al eens gedaan (vast wel) en kan iemand me uitleggen hoe ik dat voor elkaar krijg.

Alvast bedankt voor jullie tips.

Jos

Geplaatst:

Ik heb op mijn router poort 21 ge-forward naar mijn ET en als ik dan via bijvoorbeeld www.javaftp.com conect naar mijn IP-adres dan krijg ik:

220 Welcome to the openpli FTP service!
COMMAND:> PASV
COMMAND:> USER ****** PASS ******
530 Login incorrect.

Zo te zien komt hij inderdaad terecht op mijn box (mooi!).

Maar moet ik een userID/password aanmaken op mijn box?

Geplaatst:

Ik heb een userID/password op de box gezet via Menu/Instellingen/Systeem/Netwerk/Verbindingenbeheer (+reset van de box gedaan), maar hij blijft dezelfde melding geven.

Geplaatst:

Even kijken of ik het goed begrijp:

De externe harddisk is eigenlijk een NAS? In dat geval moet je port 21 forwarden naar de NAS en niet naar de box.

Is de box een FTP client? Dan moet je i.d.d. port 21 forwarden naar de box.

Nu ken ik niet de OpenPli FTP service maar ik weet ook niet alles :)

In geval van een  NAS zal daar de LAN instelling moeten verbinden naar je Router. In de NAS zet je vervolgens een gebruiker met een wachtwoord. Ook zul je in de NAs de gedeelde mappen moeten toekennen aan de gebruiker..

Geplaatst:

De harddisk is niet echt een NAS, sorry. Het is een opslag plek die ik overal in mijn netwerk kan benaderen (via mijn box die toch altijd aan staat). Dus als ik via FTP iets wil bereiken, dan zal ik dat via de FTP functie van de box moeten doen. Dat lijkt te lukken' gezien de wel komst boodschap, maar daarna mislukt de in log.

Dat van een gedeelde map maken is een goed idee, maar ik verwacht dat dat pas na het inloggen van belang is. Ik zou overigens niet weten hoe ik dat via de box zou moeten doen, een gedeelde map maken. Hoop eigenlijk dat dat niet nodig is.

Geplaatst:

je zou er beter niet aan beginnen, voor je een en ander over veiligheid hebt gelezen...

vsftp poort open en hoppa meerder hackers aan de deur (portscan)

kan allemaal, maar weet waar je aan begint.

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

Geplaatst:

Het is me uiteindelijk gelukt. Blijkt dat het inderdaad wel erg simpel beveiligd is. Ik heb het root-wachtwoord aangepast via het telnet passwd-commando, maar het voelt inderdaad niet super veilig.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om extra users op de box aan te maken en een user dan (beperkte) rechten te geven op de box en de daarop (via USB aangesloten) externe harddisk?

Als je tips hebt waar ik e.e.a. daarover kan lezen, graag.

Bedankt

Geplaatst:

Sorry Tonskiidutch. Ik reageerde inderdaad op jouw bericht. Vergeten een citaat mee te geven. Ik ga je links eens lezen. Ik moet zegen dat het best wel Abracadabra voor me is, een sftp opzetten. Alle tips zijn welkom.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...