Ga naar inhoud


soms (vaak) snap ik deze maatschappij niet.......


ronaldsl

Aanbevolen berichten

Huh ?? waar zijn al die mensen de afgelopen jaren dan voor nodig geweest....en dan hebben we het alleen nog maar over 1 stad(je)......

 

do 12 sep 2013, 18:24
Enschede kan 900 ambtenaren missen 
 
ENSCHEDE -
De ambtelijke organisatie van de gemeente Enschede kan ook functioneren met ongeveer 900 ambtenaren minder. Tussen de 250 en 300 functies op het gemeentehuis verdwijnen volgend jaar al. Tot 2017 zouden er nog eens 600 arbeidsplaatsen geschrapt kunnen worden.

 

Bron: landelijk dagblad.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 89
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Kan ook te maken hebben met vooruitgang. Ambtenaar is een vrij ruim begrip en ik kan mij zo voorstellen dat ontwikkelingen op software gebied een hoop ambtenaren overbodig maakt. Ook zie je b.v. in Gemeente Nijmegen (alhoewel dit er al een poosje is) een digitaal loket waar vroeger 2 dames achter een balie zaten.

 

Vraag is eigenlijk hoeveel ambtenaren ze hebben in Enschede. Als 900 slechts 1% is dan tja... maar zijn die 900 50% dan snap ik het ook niet nee.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Enschede lopen ze dus 10 jaar achter op de andere Nederlandse gemeenten.

In andere gemeenten zijn hele hordes ambtenaren ontslagen en het werk uitbesteed.

Diezelfde ontslagen ambtenaren richtten adviesbureau's op die voor een veelvoud van hun oude salarrissen dan hetzelfde werk kwamen doen.

Maar misschien heeft er nu een wethouder uitgevonden dat je al het werk kunt laten laten doen door werklozen met behoud van uitkering.

Altijd makkelijk, wie niet komt werken krijgt geen uitkering en je kunt zelf zoveel werklozen creëren als je nodig hebt.

Als dat geen effectief bezuinigen is?;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De pest is, dat al die amtenaren die ontslagen worden op wachtgeld worden gezet.

En dan hoeven ze ook niet te soliciteren.

Terwijl jan met de pet die 40 jaar gewerkt heeft, maximaal 3 jaar ww kan trekken, met 70 % van zijn laatst verdiende loon, en dan gewoon de steun in gedumt wordt.

En als zijn partner dan nog een baantje heeft, wordt het geld wat die verdiend ook nog eens van zijn uitkering afgetrokken.

 

Het wordt eens tijd dat die zogenaamde amtenaren ook gewoon de rechten en plichten krijgen van het gewone werk volk.

Want tenslotte betaald de gewone werkman het salaris van de amtenaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het werk uitbesteedt en dan minder ambtenaren?

 

Zeker net zoals het onderhoud en toezicht op de Oosterscheldewerken. Daar is al sinds 2000 geen effectief toezicht gehouden meer aan de dam die Zeeland zou moeten beschermen bij een storm zoals die in 1916 en 1953 was.

Maar helaas dus. Er zijn gaten en wegslippingen gesignaleerd van meer dan 50 meter onder de pijlers.

Wat je dan leest is dat er bij Rijkswaterstaat totaal geen kennis meer in huis is, die het hele verhaal begrijpt. Ja "geen kennis in huis", het is onvoorstelbaar dat dit bestaat. Het wordt dan wel ontkend dat dit het geval is, maar dat is alleen maar om de kop te redden van Schulz van Haegen en Mansveld, die anders in politiek onweer terecht komen.

 

 

Het ontslaan van ambtenaren lijkt zo simpel als weet niet wat. Het is het echter niet. Ik ga uit van serieuze ingestelde personen. Als iemand in dienst is van een organisatie en een rechtszekerheid heeft kan hij of zij nog weet in de melkbrokkelen en ook een keer meneer de manager tegenspreken. Maar als het een inhuurkracht wordt, of dus als het werk is uitbesteed, dan zijn ze niet meer kritisch. Nee ze willen heel graag weer de volgende opdracht krigen of dat het tijdelijk gedetacheerde contract wordt verlengd. Kortom je krijgt alleen maar ja-knikkers.

 

Dat Enschede opeens met 900 mensen minder kan, is gewoon pure onzin. Het werk wordt nog steeds gedaan. Maar het wordt dan ingekocht door gedetacheerden of uitbesteed. Ach en dat alles is nog veel duurder dan die 900 mensen in dienst.

 

Niet alleen in Enschede zijn ambtenaren geloost, ook in Apeldoorn, Amersfoort, Amsterdam, Rotterdam enz enz. De stad Apeldoorn heeft waarschijnlijk nog meer dan 20 jaar een economische malaise. Het is leuk als je dan inwoner bent van die stad. Met dank aan al die wethouders van grondzaken en projectontwikkelaars die massa grond hebben aangekocht tegen een veels te dure prijs. Nu wordt project na project in de stad afgeblazen. De binnenstad ligt er geamputeerd bij met leegstaande en braakliggende terreinen. Nu heeft er ook een winkelketen afgeblazen omdat die nu naar Arnhem gaat omdat daar een warenhuis er meestopt (rara wie dus).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om welke ambtenaren het gaat, waar die blijven en op wie zijn kosten weet ik niet maar het is wel een logisch gevolg van alles.

De overheid probeert de tering naar de nering ter zetten en ontkomt er dan gewoon niet aan om ook in het leger ambtenaren te gaan snijden.

Op dit moment zijn er ruim 1 miljoen ambtenaren wat inhoud dat van de 100 mensen (van tussen de 15 en 64) er 12 bij de overheid werken.

Kijk je naar de beroepsbevolking die minimaal 12 uur per week werken dan zijn dat er ruw zo'n 6,5 milj + 1 milj ambtenaren

en dat is dus zo ongeveer 1 op de 6 ambtenaar zijn.

Nu zijn ambtenaren gewoon nodig en doen ze ook best nuttig werk maar er wordt niets door hun geproduceerd waar geld aan verdient wordt.

Dat houdt wel in dat die 6 die wel iets maken/produceren samen 1 ambtenaar moeten onderhouden en daarnaast ook nog wat kinderen, ouderen, werklozen, asielzoekers enz. moeten onderhouden.

In totaal moet dus elke werkende in Nederland ruim 2,5 personen zien onderhouden.

Als dit allemaal kan betekend het dat je in een welvarend land woont, maar je ziet nu dat het begrotings te kort telkens maar weer verder oploopt en dan weet je dat er ergens op bezuinigd moet worden en dat er dan gesnoeid wordt in taken die toch minder noodzakelijk zijn.

Het grote gevaar is echter dat die 60.000 ambtenaren die nu de laan uit worden gestuurd straks als ZZPers massaal adviesbureautjes op gaan richten en daar tegen een veelvoud van de huidige kosten hetzelfde werk uit blijven voeren dan wat ze nu doen.

Uiteindelijk is dan het ambtenaren apparaat dan wel afgeslankt maar zijn de kosten wel flink toegenomen met als gevolg dat deze ontslag ronde tot niets heeft geleid.

Dus als er gesneden wordt om het tekort mede weg te werken dan vind ik dat prima, moet die kennis straks extern weer ingehuurd worden dan is het (in mijn ogen) een slechte beslissing.

 

Ik zie dat ook hier in de plaats waar ik woon, ontstaat er ergens een probleem (heel simpel er wil een extra supermarkt of sportschool de deuren openen) dan moet er eerst een commissie gevormd worden die gaat onderzoeken of die extra supermarkt of sportschool wel levensvatbaar is en dat hierdoor een ander niet ter ziele gaat. 

Of als er wat ongelukken op een kruispunt plaats vinden dan gaat men een onderzoeksbureau inhuren a €.xxxxxxxx om te kijken wat er dan fout gaat en hoe men het op kan gaan lossen.

Lopen de gemoederen wat hoog op omdat dat onderzoek zoveel geld heeft gekost dan wordt er weer een nieuw onderzoekbureau ingehuurd om te kijken aan welk onderzoekbureau men dit soort zaken het best uit kan besteden. :sick:

En ja zo blijf je geld aan het rond pompen als je zelf die kennis niet meer hebt en loop je inderdaad steeds meer het risico dat het onderzoek past in het straatje van de opdrachtgever om zo in de toekomst ook weer nieuwe onderzoeken te mogen doen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

De pest is, dat al die amtenaren die ontslagen worden op wachtgeld worden gezet.

En dan hoeven ze ook niet te soliciteren.

Terwijl jan met de pet die 40 jaar gewerkt heeft, maximaal 3 jaar ww kan trekken, met 70 % van zijn laatst verdiende loon, en dan gewoon de steun in gedumt wordt.

En als zijn partner dan nog een baantje heeft, wordt het geld wat die verdiend ook nog eens van zijn uitkering afgetrokken.

 

Het wordt eens tijd dat die zogenaamde amtenaren ook gewoon de rechten en plichten krijgen van het gewone werk volk.

Want tenslotte betaald de gewone werkman het salaris van de amtenaren.

 

De toon uit je verhaaltje geeft al een aardig beeld van je.

Misschien wordt het eens tijd om je echt te oriënteren op de maatschappij. De "wachtgeldregeling" bestaat al sinds 2001 niet meer, en hoezo hoef je dan niet te solliciteren.

De meeste ambtenaren zijn ook gewoon "Jan met de pet" die hard moeten werken voor hun geld, vertel anders maar eens aan een vuilnisman van de gemeentereiniging dat het tijd wordt dat hij ook gewoon de rechten en plichten krijgt van het gewone werkvolk. Hij zal je omhelzen want na jarenlang op de nullijn gestaan te hebben wil die ook wel weer eens wat opslag. Want als er bezuinigd moet worden zijn de ambtenaren over het algemeen het eerste de lul en moeten zij het goede voorbeeld geven, alleen jammer dat het goede voorbeeld meestal verder door niemand gevolgd wordt.

 

De gewone vuilnisman betaalt meestal wel de uitkering van de werkloze werkman die thuis zit te katten dat de ambtenaren niets doen en alle asielzoekers de baantjes inpikken en alles maar voor niets krijgen. De werkloze heeft geen tijd om te werken, die heeft het te druk met zwart bijklussen.

 

Zo dat was effe lekker generaliseren /stereotyperen.

aangepast door Pedro Newbie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Pedro, vertel dan eens even, wat jij nu over mij weet of op te merken hebt.

Iemand even lekker afzeiken kan iedereen.

Ik weet niet hoelang de tijd in jullie dorp heeft stilgestaan, maar hier in ons dorp is de vuilnisman al zeker 15 jaar geen amtenaar meer.

Dat is allang overgenomen, door een commercieel bedrijf, die daar flink wat geld aan verdiend.

En straatvegers bestaan hier ook al 50 jaar niet meer, terwijl dat vroeger ook amtenaren waren.

En ook is een vuilnisman echt geen armoedzaaier, want die verdiend een goed salaris.

 

En dat werkloze geen tijd hebben om te werken, is een zware beschuldiging aan alle mensen die onschuldig en onvrijwillig hun baan verloren hebben, en nu moeten leven van van heel wat minder geld elke maand.

Want als je een goed verdiende baan hebt, krijg je toch maar 70% van het maximale dagloon.

En dat kan in sommige gevallen uitkomen, dat je maar 50 % of minder krijgt, als dat je werkte.

Ook vallen deze mensen straks in de bijstand, waar ze dan rond moeten komen van nog geen € 1200,00 in de maand, en dan mag de partner ook nog niet werken anders wordt dat geld ook nog ingehouden.

 

 

 

Jou antwoord geeft ook een aardig beeld van jou.

Hier zal ik verder maar niet op in gaan.

Anders heb ik hier straks weer een ban te pakken.

aangepast door pearlpeter
Link naar reactie
Delen op andere sites

uiteindelijk komt het overal op hetzelfde neer :

 

iedereen moet besparen......

 

Zonder de politieke toer op te gaan zou ik toch durven stellen dat er in België nog een enorm potentieel van besparingen zit bij de politiekers zelf.

 

In Nederland zal dit net hetzelfde zijn....

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in ons dorp is de vuilnisman al zeker 15 jaar geen amtenaar meer.

Dat is allang overgenomen, door een commercieel bedrijf, die daar flink wat geld aan verdiend.

En straatvegers bestaan hier ook al 50 jaar niet meer, terwijl dat vroeger ook amtenaren waren.

En ook is een vuilnisman echt geen armoedzaaier, want die verdiend een goed salaris.

 

Dat er op het vuilnis ophalen nog flink bespaard kan worden dat is in ieder geval iets wat zeker is.

Ik zie ze hier nu de ene week de grijze bak ophalen met het restafval en dan de volgende week eerst een vuilniswagen voor het plastic en dan een uurtje later nog een ander om het GFT afval op te halen. 

En dat met een ronkende diesel vrachtauto die telkens optrekt en weer stil staat omdat het allemaal zo goed is voor het milieu :sick:

 

Ik weet zeker dat als ze die bakken weer afschaffen en terug gaan naar de vertrouwde vuilniszak dat het ophalen weer stukken sneller zal gaan.

Daarnaast ook het gescheiden ophalen weer snel aan de wilgen gaan hangen en dit aan de sorteerbedrijven overlaten waardoor alles stukken goedkoper en vaak ook nog beter kan ook.

Hiermee slaat men 2 vliegen in 1 klap

1 de vuilnis is sneller opgehaald en kan dus goedkoper

2 het afval wordt waardevoller voor de sorteerbedrijven (omdat er nog allerlei herbruikbare spullen in zitten) waardoor het verwerken uiteindelijk ook weer goedkoper kan.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat er op het vuilnis ophalen nog flink bespaard kan worden dat is in ieder geval iets wat zeker is.

Ik zie ze hier nu de ene week de grijze bak ophalen met het restafval en dan de volgende week eerst een vuilniswagen voor het plastic en dan een uurtje later nog een ander om het GFT afval op te halen. 

En dat met een ronkende diesel vrachtauto die telkens optrekt en weer stil staat omdat het allemaal zo goed is voor het milieu :sick:

 

Ik weet zeker dat als ze die bakken weer afschaffen en terug gaan naar de vertrouwde vuilniszak dat het ophalen weer stukken sneller zal gaan.

Daarnaast ook het gescheiden ophalen weer snel aan de wilgen gaan hangen en dit aan de sorteerbedrijven overlaten waardoor alles stukken goedkoper en vaak ook nog beter kan ook.

Hiermee slaat men 2 vliegen in 1 klap

1 de vuilnis is sneller opgehaald en kan dus goedkoper

2 het afval wordt waardevoller voor de sorteerbedrijven (omdat er nog allerlei herbruikbare spullen in zitten) waardoor het verwerken uiteindelijk ook weer goedkoper kan.

 

suc6

 

Gerrit

Werk veschaffing is ook belangrijk ww en uitkering kost ook geld en wat die mensen

meer krijgen dan de uitkering wordt toch uitgegeven en komt weer via belasting enz weer

terug in de schatkist en komt de economie ten goede.

 

Hun inkomen is niet zo hoog dat ze het geld kunnen potten en daardoor aan de

economie onttrekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...