Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Belasting op suiker en vet is niet nieuw... het is in Denemarken zo geweest... en intussen weer afgeschaft. Iets duurder maken lost het probleem niet op, en mensen gaan het gewoon over de grens kopen.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Geplaatst:

Sverige, wat het trieste is bij zout en suiker is dat je vaak niet weet dat het in een produkt zit. Tijdje geleden een test gezien over pizza's. Daar kwam uit dat vele kant-en-klare en diepvries pizza's dus echt vele malen te veel zout EN suiker hadden dan was aangegeven op de etiket of verpakking.

Als je zoute pinda's koop, of gevulde koeken, dan weet je dat er teveel zout en suiker in zit. Dan kan je ze niet of wel. Dat is dan de keuze van de klant. Maar zoals bij de pizza's kan je het simpel weg niet weten. Zo zijn er vele kant-en-klare maaltijden waarvan de hoeveel zout de grens overschrijdt. Ik heb een keer Tjop-Tjoy gekocht. Door de folie zag het er superheerlijk uit. Maar één hapje ervan was voor mij genoeg om het hele zaakje in de kliko te stoppen.

Het is een farce dat er zoveel zout in moet. Al jaren en jaren eet ik de friet zonder toegevoegde zout. Eigenlijk door een vakantie in Denemarken waar zout op de friet wordt gestrooid alsof het poedersuiker is.

Net zoals die sportdrankjes waar ik het hiervoor al over had. Niemand weet het dat er zoveel suiker in zit. Bij de voetbalclub wordt het spul oa. wel verkocht aan jongens van een jaar of 12.

Van de levensmiddelen industrie in Nederland hoef je niet veel te verwachten. Die hebben het over eigen verantwoording en zo. Maar als je het niet weet, of zoals die sportdrank drinkt omdat de jongens uit jouw team dat ook drinken, dan weet je dat die instelling niet werkt. Er moet meer worden gedaan, minder zout en suiker en misschien sommige dingen niet meer aanbieden aan kinderen en jongeren en aan de personen ouder meer duidelijker maken wat je nu eigenlijk gebruikt. Sportdrankjes kunnen goed zijn, maar dan echt voor echte sporters.

Geplaatst:

Laat ik het dan zo zeggen dat ik lever even rondje extra loop dan frisdrank moet drinken waar geen smaak aanzit. (ik drink overigens vrijwel alleen maar vruchtensappen zonder extra toegevoegde suikers)

En dat ik ook liever wat minder kaas eet wat wel lekker is dan zo'n flauwe slappe hap kaas wat nergens naar smaakt.

Vet, suiker en zout is nu gewoon eenmaal lekker en alleen als je er teveel van eet geeft het problemen.

Eet je zoveel dat je ook weer verbrand dan is er met het vet en suiker niets aan de hand en wil je er meer van eten dan moet een ieder ook weten dat je dan ook meer moet bewegen om het weer te verbranden.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:

Ik ben wel bewust bezig met wat er in mijn eten zit.

Misschien ook omdat ik jonge (1 & 4jr.) kinderen heb.

Matigen is denk ik het toverwoord.

Ik schroom niet babyvoeding uit een potje te geven, zolang dit maar niet regelmatig gebeurd.

Cola heeft de naam, maar appelsap, drinkyoghurt of bijv. fanta lemon(!), hebben allemaal ca.10gr suiker per 100ml. 

Wat geef je een kind van 4 te drinken ?

In limonade, of diksap (wat voor de kleintje bedoeld is) zit meer suiker dan cola...

Matigen; we halveren met de diksap, en ze zuipen het gelukkig....

ET8000

Geplaatst:

Ik doe gewoon wat ik zelf wil. Het bevalt me goed en ik voel me er goed bij.

Ik heb niemand nodig die mij voorkauwt wat wel en niet goed is. Dat bepaal ik zelf wel.

Met mate is als je het mij vraagt altijd een goed uitgangspunt!

Geplaatst:

Dat geldt natuurlijk ook voor ons gezin.

Alleen doen we wel -alles wat we willen- binnen bepaalde kaders.

Met de informatie van nu over bijv. roken, lijkt het me niet verstandig om alsnog te beginnen met roken, toch?

enfin, zo probeert een ieder te kiezen tussen goed en kwaad.

Hier drinken we tegenwoordig ook ijsthee, bevat 5gr suiker per 100ml, toch weer de helft !

ET8000

Geplaatst:

Ik vind wel dat de light limonades van nu veel lekkerder zijn dan 20 jaar geleden. Toen smaakte het als medicijn... nu proef ik vrijwel geen verschil meer... het is wel minder zoet, maar dat is alleen maar beter vind ik...

In de meeste gevallen staat er wel het natrium gehalte op de verpakking... en voor sommige landen wordt er hook het equivalent zout vermeld.... dan krijg je dus een hoger getal! Vandaar dat er waarschijnlijk natrium vermeld wordt in de meeste gevallen...

Wat erger is dan zou enb suiker zijn Transvetten!  In Denemarken zijn die verboden.... In Zweden wordt er vaak wat dat betreft naar DK gekeken... maar om een of andere reden krijgen ze het niet voor elkaar om dit in Zweden ook te verbieden... er zal wel een grote lobby achter zitten....  Maar dat is dus in mijn ogen belangrijker om op te letten dan al het andere....

Op mijn friet strooi ik altijd "Pommes Frites Krydda" van Santa Maria... Bestaat inderdaad voor het grootste deel uit zout... en zelfs ook suiker... haha....  Ik heb dit in NL nog niet gezien.... het is al jaren mijn favoriet op friet en gebakken aardappels.

• Like 1

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost

Geplaatst:

De vervangers van suiker zijn inderdaad schadel maar dan alleen hoeveelheden die niet weggewerkt krijgt, dus altijd beter dan suiker.

Er zit veel verborgen suiker en zout in de pakjes van wat dan ook in de supermarkt, oplossing: verse groenten en dergelijke eten.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Geplaatst:

De vervangers van suiker zijn inderdaad schadel maar dan alleen hoeveelheden die niet weggewerkt krijgt, dus altijd beter dan suiker.

Er zit veel verborgen suiker en zout in de pakjes van wat dan ook in de supermarkt, oplossing: verse groenten en dergelijke eten.

ja en dat is het grootste probleem.

Dan denk je ik koop gezond een bak met salade bij de supermarkt, lekker gezond. Nou nee dus, het is vet en te zout.

Dan lees je dat de maaltijden die Jamie Oliver en Jeroen Meurs voorschotelen op de televisie gezond zijn.

Misschien voor het gevoel in de hersenen wel, maar verder blijken hun resultaten ook gewoon te vet te zijn.

Dat is triest, want ze suggeren wel dat je iets gezonds gaat bereiden en gaat eten.

Ik geef toe dat het allemaal makkelijker gezegd is dan gedaan. Voor mij is het ook pas de laatste jaren dat ik er mee bezig hou. Eigenlijk gewoon te laat dus, voor mij zelfsprekend.

Geplaatst:

Dan denk je ik koop gezond een bak met salade bij de supermarkt, lekker gezond.

Tja... en dan denk ik "wie koopt er nu een bak salade bij de supermarkt"??

Zo een bak salade kost een vermogen, en inderdaad, de boel is niet aangemaakt zoals je dat zelf graag wil... te veel van dit en niet genoeg van dat...

Ik heb die kant-en-klaar dingen nog nooit gekocht... dat is net als gesneden groenten in een zakje of gesneden kipfitetblokjes.... daarvan gaan mijn haren rechtop staan....  hoe is het mogelijk dat dit soort dingen bestaansrecht heeft.

Ik kan dan alleen maar concluderen dat de mensen veel te veel geld hebben, óf dat ze er veel te makkelijk aangekomen zijn.

Geplaatst:

Zo een bak salade kost een vermogen, en inderdaad, de boel is niet aangemaakt zoals je dat zelf graag wil... te veel van dit en niet genoeg van dat...

Ik heb die kant-en-klaar dingen nog nooit gekocht... dat is net als gesneden groenten in een zakje of gesneden kipfitetblokjes.... daarvan gaan mijn haren rechtop staan....  hoe is het mogelijk dat dit soort dingen bestaansrecht heeft.

Ik kan dan alleen maar concluderen dat de mensen veel te veel geld hebben, óf dat ze er veel te makkelijk aangekomen zijn.

Tsja, waar trek je de grens dan.

Een oermens zou jou vervloeken dat je uberhaupt kipfiletjes koopt.

Je kunt toch makkelijk een kip zelf slachten?

De oermens kan dan alleen maar concluderen dat je veel te veel geld hebt, óf dat je er veel te makkelijk aangekomen bent.

Gesneden groente is in verhouding duurder, maar gaat wel verspilling tegen.

Ik koop soms een zakje gesneden ijsbergsla omdat ik niet een heel krop op ga maken voordat deze verlept is.

Om maar even een voorbeeld te noemen.

ET8000

Geplaatst:

Op mijn friet strooi ik altijd "Pommes Frites Krydda" van Santa Maria... Bestaat inderdaad voor het grootste deel uit zout... en zelfs ook suiker... haha....  Ik heb dit in NL nog niet gezien.... het is al jaren mijn favoriet op friet en gebakken aardappels.

Die heb je hier in nederland ook al heel lang hoor, zijn gewoon friet kruiden, en ook nog van hetzelfde merk. ;)

Geplaatst:

Gesneden groente is in verhouding duurder, maar gaat wel verspilling tegen.

Ik koop soms een zakje gesneden ijsbergsla omdat ik niet een heel krop op ga maken voordat deze verlept is.

Inderdaad, ga maar eens een rauwkost salade maken met wortel, augurk, komkommer, mais, witte kool, paprika, rozijntjes, meloen en ananas.

Als je dat alles zelf los moet kopen dan eet je een week lang 's morgen, 's middags en 's avonds salade en ben je ook een heel bedrag kwijt.

Ook een sla salade met stukjes kaas, wat hamblokjes, tomaat, wat noten en een dressing wordt vaak ook al snel meer dan wat je met 4 man op kunt.

Patatkruiden mix ik altijd zelf, simpel wat spekklapjeskruiden, karbonade kruiden en kipkruiden mengen, wat peper er bij en dat over de patat of aardappel partjes.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:

Daar ben ik het toch niet met je eens. Dat je kant-en-klaar-maaltijden kan kopen is geen overdreven luxe. Echt voor zoveel eten is het niet mogelijk omdat zelf klaar te maken. Maak maar eens hutspot of zo iets klaar. Dan heb je meteen de hele diepvries vol zitten. Dat is ook voor andere maaltijden zo.

Mijn oud-tante was alleenstaand. Zij is zo twintig jaar geleden overleden. Voor haar was er destijds geen enkele mogelijkheid om ergens maaltijden te kopen bij de supermarkt. Het bestond gewoon simpel weg niet. Af en toe at ze bij ons thuis en vond het heerlijk om bij voorbeeld hutspot te eten. Dat kreeg ze anders niet.

Voor haar zou de kant-en-klaarmaaltijden een uitkomst zijn geweest.

Voor mij is het ook een uitkomst. Niet elke dag, maar zo af en toe.

Supermarkt A&P (voorheen Jac.Hermans) had de boot gemist om haar winkelketen om te bouwen met deze voorzieningen. O.a. om deze reden hebben zij zich besloten om terug te trekken van de Nederlandse markt en het over te laten aan de Zaanse super die dit segment wel had uitgebouwd. Ook andere supers hadden deze weg al inmiddels ingeleid. Voor A&P was het te laat.

Ooit had Sonja Barend een uitzending van haar programma uit New York met daar wonende Nederlanders. Uit de gesprekken in dat programma kwam naar voren dat het in New York gewoon is dat je daar niet kookt. Alles wat je wilt eten koop je ergens in een winkel. Sommigen hadden wel een hele luxe keuken, maar die stond er alleen maar voor de show.

Inmiddels weet ik wel dat je niet bij elke supermarkt dat eten kan kopen waarvan je denkt dat smaakt goed. Soms is het zo zout of droog :sick: .

Waar wel en niet laat ik maar even in het midden. Maar als je wat uitprobeert kom je zelf wel tot een conclusie waar redelijk wat goeds te koop is. Kijk het is altijd nog beter dan om bij de snackbar of de chinees eten te halen. Soms ontbreekt de tijd op de een dag en dan is dat toch kant-en-klaar wel een uitkomst. Je moet toch eten.

Geplaatst:

Ach hutspot heb je in grote en kleine verpakkingen.

En een kleine verpakking kun je met zijn 2en gemakkelijk op.

Heb vandaag tenminste ook weer lekker hutspot gegeten.

Dus je hoeft je vriezer niet vol te proppen, als je zoiets wilt eten, gewoon door eten.

Dat is trouwens ook niet zo lekker om dat in te gaan vriezen.

Maar die kant en klare maaltijden, zijn vaak niet om te vreten getverderrie.

En dan bedoel ik niet de kant en klare gesneden prei, snijbonen of dergelijke.

Maar die bakken met kant en klare hutspot of boeren kool met een gehaktbal en jus er bij.

Dat is luie wijven eten, of voor iemand die niet koken kan/wil.

Er gaat niets boven een vers gemaakte maaltijd, met verse ingredienten.

Maar ik geloof dat we een beetje afdwalen, want het ging eigenlijk over de zuiker die in cola zat.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen