Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste mensen,

Ik zou graag willen weten waar goede lnb's te koop zijn voor gregorian schotels.

Zelf heb ik een gregorian schotel van 150cm en zou graag hiermee de nilesat willen ontvangen.

Ik woon in Tilburg dus in het zuide van Nederland.

Ook zou ik willen weten welke sateliet receiver de beste en sterkste versterker heeft zodat de combinatie

schotel, lnb en receiver de meeste kans geven om de nilesat fatsoenlijk te ontvangen.

Tahar Essaidi

Geplaatst:

Welk merk gregorian heb je ? kun je een foto plaatsen .

Zelf heb ik een Fibo , maar deze werden onder verschillende namen verkocht .

De meest bekende naam hier in NL is DeltaStar , maar ook Philips , Nokia 

Een goede lnb voor deze schotels is de Invacom SNF 031 , dat is een lnb met flens uitvoering voor montage aan de Fibo feedhoorn adapter .

Iets beter is een Inverto BlackUltra maar die is niet in flensuitvoering te koop , maar ik bewerk ze dusdanig dat hij zonder de adapter , direct in de feedhoorn past .

post-30993-0-86292000-1379112317_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst: (aangepast)

Nog even een technische aanvulling op het bericht van trust.

De coniciteit (tapsheid) van de feedhorn bepaald de kijkhoek (ontvangsthoek) van de lnb.

Een gewone lnb heeft een ontvangsthoek die bij een schotel past met een f/D-verhouding van 0.6, zie de bijlage.

De ontvangsthoek voor de vernoemde Gregorian schotel is veel kleiner zoals op de foto van trust ook te zien is, met andere woorden, de coniciteit van de feedhorn is veel kleiner.

Stel dat je met de nodige aanpassingen het voor elkaar krijgt een (Inverto Black Ultra) lnb gemonteerd krijgt op de plaats waar de oorspronkelijk lnb heeft gestaan, dan heb je toch met een probleem te maken.
De Inverto Black Ultra-lnb kijkt namelijk ver over de hulpreflector van de schotel heen, d.w.z., de lnb vangt niet alleen de gebundelde signalen van de schotel op maar ontvangt ook flink wat atmosferische ruis. Dit veroorzaakt dus extra ruis in het signaal waardoor de signaalkwaliteit achteruit gaat en dat is iets wat je dus niet wilt hebben.

Daarom is het een mooie oplossing van trust om een hele goede lnb zoals de Inverto Black Ultra zodanig te slopen en aan te passen, zodat die op de oorspronkelijke feedhorn past.

Mooi gedaan trust.

post-60869-0-19269400-1379146495_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Geplaatst:

Nou Sprietje het is niet echt slopen hoor .

Na verwijderen van de cover druk ik een hard kunststof doorn in de feedhoorn en zet het geheel in de drieklauw van de draaibank .

Dan steek ik de hoorn er voorzichtig af en gelukkiger wijze blijft er dan een net lang genoeg gedeelte van voldoende diameter over om dat af te draaien op 25 mm . 

Precies de inwendige maat van de aansluitzijde van de Fibo hoorn .

Ook heb ik er wel uitgevoerd met flens aansluiting voor gebruik op grote PF schotels in o.a. Turkije , Kreta , Gran Canaria , Duitsland en Engeland .

Op de foto in de draaibank een ander type (ouder) Inverto lnb .

post-30993-0-56680200-1379161026_thumb.jpg

post-30993-0-89205400-1379161070_thumb.jpg

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Nou trust, jij noemt het dan niet slopen maar zo zullen er toch veel menen er wel tegenaan kijken als ze de foto’s bekijken die je laat zien.

En natuurlijk bedoel ik niet dat je de electronica van de lnb sloopt maar wel de feedhorn. Het is voor iemand die niet beschikt over een draaibank niet te doen om dit aan te passen.

Maar in ieder geval een mooi stukje huisvlijt om die prachtige schotel weer optimaal tot leven te brengen.

Misschien kan @thebaron een beroep op je doen. Hij moet dan wel de originele feedhorn hebben die bij zijn schotel hoort. Waar kan hij beter terecht dan bij iemand die al flink wat ervaring heeft met het moderniseren van de lnbf.

Geplaatst:

Beste Fibo-liefhebbers

Als je nu eens heel veel wilt weten over aanpassingen aan de Fibo-schotels, dan moet je toch echt eens

kijken naar deze Engelse site uit 2006-2007 die maar liefst 12 pagina’s lang is en boordenvol foto’s staat :

http://www.satellites.co.uk/forums/threads/fibo-pics-for-olisun.51508/

Een aantal zeer interessante foto’s heb ik reeds bijgevoegd.

Veel leesplezier.

post-60869-0-91830500-1379169746_thumb.jpg

post-60869-0-12818800-1379169776_thumb.jpg

post-60869-0-33933300-1379169806_thumb.jpg

post-60869-0-54541500-1379170129_thumb.jpg

post-60869-0-17285300-1379170158_thumb.jpg

Geplaatst:

Velen onder ons hebben waarschijnlijk wel eens van de long neck-lnb gehoord, een lnb met een langere golfpijp tussen de feedhorn en de lnb dan normaal. Inverto heeft deze lnb’s.

De lnb’s op de foto’s die ik in bericht 7 heb geplaatst, hebben wel een superlange nek. Interessant om te zien dat dat ook nog werkt. Ik denk overigens wel dat de manier waarop trust het heeft gedaan met een Inverto Black Ultra meer signaal geeft.

Velen onder ons hebben waarschijnlijk wel eens van de long neck-lnb gehoord, een lnb met een langere golfpijp tussen de feedhorn en de lnb dan normaal. Inverto heeft deze lnb’s.

De lnb’s op de foto’s die ik in bericht 7 heb geplaatst, hebben wel een superlange nek. Interessant om te zien dat dat ook nog werkt. Ik denk overigens wel dat de manier waarop trust het heeft gedaan met een Inverto Black Ultra meer signaal geeft.

Ik heb ook wel uit nieuwsgierigheid het geprobeerd de lnb verder van de feedhoorn te monteren d.m.v. tussen pijpjes .

Kon amper verschil merken , de reden dat op de foto's voor plaatsing van de lnb , achter de schotel is gekozen , is waarschijnlijk omdat de uitvoering van de lnb het niet toelaat om deze direct aan de hoorn te monteren omdat daarbij de onderzijde van de lnb (zeker de F aansluitingen) tegen de feedarm komen .(foto)

Hierdoor ben je niet vrij in je skew mogelijkheid .

Bij de 90 Fibo is de harthoogte van de hoorn 95 mm t.o.v. de bovenzijde van de feedarm . Bij de 120 er is dat 114 mm .

Op beide typen schotels kun je hier in NL o.a. de single BlackUltra probleemloos monteren met rechte F-connectors ,

bij de 90er afhankeijk of de schotel draaibaar is  of een vaste opstelling (schotel rechtop) en de gekozen satelliet .

Een BU twin  kan op een 90er alleen als je locatie dat toelaat (veel skew)

Op de (draaibare) 120er kan het hier in Nijmegen precies met de rechte F-conn. strak tegen de feedarm .

Met haakse conn. (signaal verlies ?) kan hij vrij over de arm skewen .

Met een BU quad op een draaibare 120er zijn alleen de 2 buitenste aansluitingen bruikbaar met voldoende skew mogelijkheid hier in NL

post-30993-0-29112400-1379326285_thumb.jpg

aangepast door trust

Geplaatst:

Nee of je moet de 2 middelste aansluitingen afzagen  :crazy:

Geplaatst:

:D Tja en dan heb je een probleem tenminste bij een  quattro  lnb  was het een quad dan had je er een twin lnb van kunnen maken.....

Groetjes.................... 

Geplaatst:

Er zijn twee mogelijkheden.

Of je gebruikt haakse F-connectors. Dit is afhankelijk van het type lnb hoe laag de aansluitingen zitten. Eventueel kun je High-End haakse F-connectors gebruiken, zie de afbeeldingen.

Of je zet de lnb met de aansluitingen omhoog waarbij je de coaxkabels met een niet te scherpe bocht
weer omlaag brengt en over de aansluitingen en de coaxkabels een goede stevige plastic zak plaatst zodat er geen vocht in de aansluitingen kan komen.

Het is natuurlijk geen mooi gezicht maar wel een mogelijkheid.

post-60869-0-86328300-1379528310_thumb.jpg

post-60869-0-03151500-1379528325_thumb.jpg

Helaas , zelfs met die korte haakse gaat het niet ( ik ga er vanuit de de BU quad en quattro dezelfde afmeting hebben)

Vandaag heb een Invacom SNF-031 afgedraaid , zodanig dat deze direct in de Fibo hoorn past en getest .

Op meerdere transponders op Nilesat geeft hij 71 % kwaliteit i.p.v. de 72 die de aangepaste BU single geeft .

@ Moonchild als je een quattro op je 90er wilt , ik heb nog een gebruikte QTF-031 (0.3 dB flensuitvoering) op overschot liggen .

Deze past heel goed op een 90er Fibo .  http://invacom.net/qtf031.html

post-30993-0-65776200-1379539795_thumb.jpg

aangepast door trust

Geplaatst:

Trust mooi gedaan joh. Zal em vanavond even ophalen want deze moet mee naar Sint-Kruis voor de gregorian 55.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...