Ga naar inhoud


Verschil Astra 2 en Eutelsat 28


Alex1970

Aanbevolen berichten

Alex1970 vraagt:

“Wat schat jij hoe ver uit het brandpunt ik nog een LNB zou kunnen plaatsen op een standaard 80cm offset schotel?”

 

De bijlage toont de afval bij een Triax 88. Dan kun je zelf zien hoeveel verlies je krijgt als je de lnb’s te ver uit het midden gaat zetten.

 

Maar wat bedoel je met de openingshoek te klein? Om het verschil tussen de Astra 28,2 en de Eutelsat 28,5 met één lnb te vangen? Nee, dat is zeker geen probleem. Met mijn Triax 115 heb ik er geen enkel probleem mee met een Inverto Black Ultra.

 

Als ik dat grafiekje van je ziet, dan is vanaf 28E Hotbird nog te doen, maar 4.8E of 0.8W zal ik wel kunnen vergeten dan denk ik.

Geeft niet, zijn ook niet zo belangrijk maar ik heb nou eenmaal nog LNB's en multi-feed-stangetjes liggen en een 8-voudige DiSEqC-switch. Ik ga het t.z.t. wel eens proberen.

 

Wat ik bedoel is dat als je schotel groter wordt de openingshoek steeds kleiner wordt, daarbij ging ik er vanuit dat het aantal graden die tussen de meest westelijke en meest oostelijke satelliet kan zitten ook minder zou zijn, dus dat dat grafiekje van je nog steiler zou zijn, maar misschien een verkeerde aanname, immers de signaalsterkte neemt ook toe met een grotere schotel.

Voorlopig houd ik het nu even bij de 80cm schotel, hij staat net zo leuk in de tuin onder de boom. :)

En de signaalsterktes op 28E (zoals reeds gemeld) en die van Astra 3 en Astra 1 zijn goed (gemiddeld zo'n 12 resp. 10 dB), zonder artifacts e.d.

Dit, terwijl ik de duo-LNB gewoon op de gok vlak naast de Astra2-LNB (die in het brandpunt zit) heb geplaatst, zonder verder te fine-tunen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...