Ga naar inhoud


Welke schotel/receiver voor op de camping binnen de EU ( digitaal of HD )


Campeerder

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben een beginnende kampeerder en wil graag het Nederlandse zenderpakket kunnen ontvangen tijdens de vakantie binnen de EU.

Nu zag ik dat er veel keuze is op het gebied van schotels en receivers.

 

Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een recreatie pakket?

Beter een HD pakket, grote of kleine schotel, merk receiver? Alle informatie is welkom aangezien ik geen ervaring heb met schotel tv.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een Triax-schotel is heel handig om mee te nemen. Je kunt de lnb-arm zo naar binnen klappen zodat hij
weinig ruimte inneemt tijdens het vervoer.

Bijvoorbeeld een Triax 64 met duo-lnb voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5.

 

Ook een kleine satelliettuner is handig zoals een Amiko Mini HD, zie:

http://www.Bron: Totaal TV/tests/207/verrassend-klein,-verrassend-goed.html

post-60869-0-72248100-1379262606_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem altijd een stevige driepoot met 3 tentharingen mee, een schotel van 60 cm (Die van mij in een inklapbare Triax) en een Amiko Alien.

Die laatste is klein, kwalitatief zeer goed, HD, relatief erg scherp geprijsd en je kunt er veel bestanden op afspelen.

Gecombineerd met een Inverto Black Ultra lnb kun je in een behoorlijk deel van Europa probleemloos Astra 1 kijken, en als je er een duo-lnb of triple lnb op zet, ook (in een kleiner deel van West-Europa) HD op ontvangen.

 

Een zou een los recreatiepakket aanschaffen, omdat je dan vrije keus hebt in apparatuur. En zo duur wordt het niet als je de juist genoemde spullen zelf aanschaft.  

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor deze informatie, ik ga aankomende week nog deze spullen aanschaffen.

Verder heb ik nog een smartcard van CanalDigitaal nodig begreep ik?

Weet iemand wat hier de kosten van zijn? ( aanschaf card, registratie)

Op de internet site zie ik enkel prijzen van smartcard in combinatie met CI module, geen idee wat dat precies inhoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een (CD) module ben je nodig als je een ontvanger aanschaft waar nog geen (ingebouwde, integrale) kaartlezer in zit.

 

De Amiko Alien heeft een softcam waar je software op moet zetten via een usb stick om hem werkend te maken voor CD, (klinkt moeilijker dan het is).

De Amiko Mini HD waar Sprietje het over heeft, heeft ook een softcam.

Vervolgens kan de kaart in de gleuf en decodeert de cam de zenders van CD. 

 

De  Amiko SHD-8240CICX heeft een speciale opening ("CI slot").Daar moet je dan een (CD)module voor aanschaffen en erin schuiven.

Die leest dan vervolgens je kaart. Die module bevat de decodeer-software al.

 

Als je een oranje CD kaart wilt en/of een recente module van CD, kun die misschien ook tweedehands overnemen van iemand die dit in dit forum of op een andere site te koop aanbiedt.

Als je een tweedehands Amiko Alien of MiniHD op de kop kan tikken, heb je grote kans dat de software er al op zit en is het een kwestie van plug-and-play.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Module van € 59,- is overbodig als je een decoder met ingebouwde kaartlezer of softcam koopt.

CanalDigitaal verkoopt kaart en module als zet, dus niet apart te verkrijgen, waarschijnlijk wel los te koop bij de betere satelliet dealer

.

Wat Duikertje even vergeet is dat de kaart ook geregistreerd moet worden met de bijbehorende kosten die daar weer aan hangen.

Ik weet zo even niet wat hier de kosten precies van zijn maar ik denk toch wel een € 20,-

Een tweede hands oranje kaartje zal tussen de € 30,- en € 40,- doen. Let wel op dat je een overname formulier krijgt van de verkoper.

Dan komen er nog activatie kosten van het abonnement bij en die zijn ongeveer € 5,-

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eenmalige registratiekosten smartcard indien je zelf apparatuur aanschaft € 29.95. 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb aan de hand van jullie informatie het volgende besteld:

 

- 54 cm Triax schotel op een driepoot € 25,00

- Duo single inb Canal Digitaal € 18,95

- Amiko Mini HD receiver € 89,00

- Amiko Mini HD receiver "instalatie software update service" € 5,00

- Canal Digitaal smartcard met overnameformulier € 25,00

- Satfinder € 7,00

- Kompas Canal Digitaal € 5,95

 

 

 

Een (CD) module ben je nodig als je een ontvanger aanschaft waar nog geen (ingebouwde, integrale) kaartlezer in zit.

 

De Amiko Alien heeft een softcam waar je software op moet zetten via een usb stick om hem werkend te maken voor CD, (klinkt moeilijker dan het is).

De Amiko Mini HD waar Sprietje het over heeft, heeft ook een softcam.

De bovengenoemde "instalatie software update" was een optie die ik kon aanvinken tijdens de bestelling van de Amiko Mini receiver.

Ik heb dit gedaan omdat ik er stiekem vanuit ga dat de receiver dan plug and play thuis bezorgd word. Zo hoop ik te voorkomen dat ik via een USB stick software op de zogenoemde softcam hoef te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Campeerder


Je schrijft dat je een Duo single inb Canal Digitaal hebt besteld.
CanalDigitaal heeft alleen maar een duo-lnb met twee of vier uitgangen. Ik neem aan dat je een Maximum-duo-lnb-single-astra-1-3 hebt, zie bijlage 1.

Zowel de CanalDigitaal als de Maximum duo-lnb zijn gemaakt voor 60cm-schotels, d.w.z. de afstand van de twee koppen klopt niet helemaal voor een Triax 54.
Duo-lnb’s voor 54cm-schotels bestaan niet.

Dat is op zich nog niet zo erg want die afwijking is nog wel te overbruggen als je de kop van de Astra
23,5 maar in de lnb-klem zet en de kop van de Astra 19,2 er rechts schuin omlaag bij laat hangen, gezien als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

Je moet de schotel dus uitrichten op de Astra 3 (23,5) op maximale signaalkwaliteit.

 

Als je altijd internet op de camping hebt, dan kun je de afstelgegevens van de schotel vinden op www.dishpointer.com .
Heb je toevallig geen internet, dan is het kaartje in bijlage 2 makkelijk. Hier zie je hoe de elevatie van de schotel voor de Astra 3 in de diverse landen afgesteld moet worden. Je zie bijv. de elevatie voor Nederland is 28 graden.

Een kaartje met nog meer gegevens staat in bijlage 3.
Op het bovenste kaartje zie je dat je de schotel voor de Astra 3 in midden Nederland op Azimuth 158 graden moet instellen (de verticale lijnen), d.w.z. 180-158= 22 graden naar het oosten gericht gezien

vanaf het zuiden. Dit kun je op je kompas aflezen.

Op de horizontale lijnen zie je dat de elevatie voor de schotel in midden Nederland voor de Astra 3 op 28 graden moet staan, dezelfde waarde als op bijlage 1 is aangegeven maar iets moeilijker te vinden.


Op het onderste kaartje van bijlage 2 is aangegeven hoe schuin de duo-lnb ingesteld moet worden. Je ziet dat dat voor midden Nederland 13 graden moet zijn. Hoe verder je naar zuid-oost Europa gaat hoe schuiner je de duo-lnb moet instellen, hoe verder je naar het oosten gaat, hoe rechter dat hij moet staan. Jammer is alleen dat dit kaartje de schuinte van de duo-lnb iets te schuin aangeeft. In Nederland moet dat geen 13 graden zijn maar 11 graden. In Gibraltar moet dat geen 34 graden zijn maar 25 graden. Maar goed, het geeft je wel enige houvast hoe schuin de duo-lnb ingesteld moet worden. Overigens zul je ten zuiden van Barcelona de Astra 3 niet meer kunnen ontvangen met een Triax 54.

 

post-60869-0-33554100-1379320526_thumb.jpg

post-60869-0-01103800-1379320587_thumb.gif

post-60869-0-76541900-1379320617_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Allereerst bedankt voor deze uitgebreide en zeer nuttige uitleg.

Toen ik vanmorgen las dat de Triax 54 cm niet geschikt genoeg was heb ik direct contact opgenomen met de persoon die mij deze schotel zou leveren, gelukkig was de 64 cm ook bij hem op voorraad en kon deze nog verwisseld worden.

 

Dan om even terug te komen op de Duo single inb Canal Digitaal waar ik over schreef, hieronder een link toegevoegd van een webwinkel die hiermee adverteert:

 

****Link naar webwinkel verwijderd****

 

Volgens de beschrijving is deze geschikt voor een Triax schotel zowel de 54 als de 64 cm. Of raad je mij aan een andere inb aan te schaffen? zoja welke dan precies?

aangepast door ceesv
link verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Campeerder


Ik heb ook niet geschreven dat die duo-lnb niet geschikt zou zijn voor een 54cm-schotel, alleen dat de afstand van de twee koppen niet helemaal juist is voor een Triax 54 en dat je de kop van de zwakste satelliet dus in de klem moet zetten om daar optimaal signaal voor te krijgen. Dit geldt evenzo als je die duo-lnb op een Triax 78 zou zetten. Ook dat kan wel maar ook dan is de afstand van de twee koppen niet ideaal.
 

Nu je hem hebt omgewisseld voor een Triax 64, is het natuurlijk helemaal uitstekend. Dan past de duo-lnb en de schotel optimaal bij elkaar. Nu heb je ook wat meer regenreserve voor als het op de camping eens flink slecht weer is. Dat zullen vaak toch ook de momenten zijn dat je misschien juist TV wilt kijken.


De afbeelding is inderdaad de Maximum duo-lnb zoals ik al dacht.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo,

 

We hebben  op onze boot (jachtje) een satelietinstallatie geiinstalleerd en kijken met alle tevredenheid naar de SD-zenders uit het rekreatiepakket van CD.

De configuratie is als volgt:1) Schotel: ovaal 35cm breed en 37 cm hoog (merk onbekend).gemonteerd                                                   op de boot. De schotel  is handmatig op de sateliet te richten.Gaat perfect.
                               

                                          2) Pioneer ontvanger: scart aansluiting en geen hdmi aansluiting.

                                         

                                          3) LNB signaal/ruisverhouding 0,2Db.

                                              De hele installatie is zo'n 13 jaar oud. Epg niet meer werkzaam, enz..

 

Voor volgend jaar willen we graag de HD-rekreatieset van CD aanschaffen,incl. de M7sat801 ontvanger.

Dus alleen naar astra 3 kijken.  De 60cm meegeleverde schotel en duo Lnb zullen we niet gebruiken.

Is het mogelijk om met deze uitgangspunten net zo'n goede HD ontvangst te krijgen als,afgezien van de beeldkwaliteit,we nu in SD hebben?

Opm.a) Varende kijken we niet. Als we aan de wal liggen behouden we beeld ondanks het schommelen      als andere schepen voorbij varen.De TV heeft 2 x HDMI aansluitingen.

Graag opmerkingen,tips en adviezen.

 

m.vr.grt.

 

beer5711

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...