Ga naar inhoud


SES neemt bandbreedte Eutelsat op Astra 2 over


Sprietje

Aanbevolen berichten

Het Luxemburgse satellietbedrijf SES krijgt de beschikking over 500 MHz bandbreedte die Eutelsat op dit moment op de satellietpositie 28,5 graden oost gebruikt.


Omdat de door SES voor de Astra2-satellieten gebruikte satellietpositie 28,2 graden oost dichtbij de door Eutelsat gebruikte satellietpositie 28,5 graden oost ligt, worden beide satellietposities vrijwel altijd als Astra2-satelliet aangeduid. Op beide satellietpositie zijn geen gelijke uitzendfrequenties te gebruiken. Omdat de Astra2-satellietpositie voor SES voor het leveren van diensten aan Britse tv-zenders belangrijk is, sloot men in 2005 met het Duitse bedrijf Media Broadcast – dat officieel eigenaar van de bandbreedte op uitzendpositie 28,5 oost is – een overeenkomst voor de huur van 500 MHz bandbreedte vanaf 4 oktober 2013. Deze uitzendfrequenties worden op dit moment door Eutelsat gebruikt.

 

Lees verder in TotaalTV: http://www.Bron: Totaal TV/nieuws/13965/ses-neemt-bandbreedte-eutelsat-op-astra2-over.html

Link naar reactie
Delen op andere sites


Goed te lezen dat sattv nog in trek is bij de doom denkers hier

dat  sattv op zijn retour tocht is.

Dat ruk je uit zijn verband, want sat-tv heeft het namelijk niet gemakkelijk in Nederland. O.a. door schotelverboden. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ruk je uit zijn verband, want sat-tv heeft het namelijk niet gemakkelijk in Nederland. O.a. door schotelverboden. 

In deze tijd van harde hervormingen staat sat verbod op een laag pitje.

Sorry dat ik weer met de EU kom de EU heeft al in de jaren 90 van de vorige

eeuw schotel verboden nietig verklaart .

Op forum deel juridisch kan je veel hierover vinden.

dvb-t 3g/4g buiten antennes zijn wel verboden

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zal er waarschijnlijk wel heel wat zenderuitval komen over een paar weekjes. Alles wat nu uitzendt op de Eutelsat 28A. Sky UK zal dit ook niet leuk vinden.

 

 

 

http://www.lyngsat.com/Eutelsat-28A.html

 

Of wordt deze satelliet overgenomen door SES zoals dat ook met de bussen gebeurt als de busmaatschappij haar licentie verliest aan een andere maatschappij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wordt een leuke situatie. Eutelsat gebruikt nu 31 transponders op de 28,5 oost positie. Ze houden dan de 12 laagste transponders. De 19 overige transponder frequenties gaan dan naar SES.

Wel een heldere verdeling.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar waarom wordt de Eutelsat niet op de zelfde plek als de Astra 2 geplaatst?

 

Komt dat door mogelijke overlapping van frequenties?

 

Zo ja, hoe kan men dan beide satellieten op 1 LNB ontvangen?

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee verschillende eigenaren.

 

Satellieten die zo weinig uit elkaar staan, vang je natuurlijk al snel tegelijk. Alleen een niet op maximale sterkte als je hebt finegetuned op de een of de ander.

Bij grotere schotels is de invalshoek wat groter, waardoor je steeds duidelijker merkt dat het twee verscillende posities zijn. Als je dan beide maximaal wilt ontvangen, zou je twee aparte schotels moeten hebben. Of bij een draaibaar systeem twee posities moeten inprogrammeren.

 

 

 

 

 

.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ilseonline


Waarom de Eutelsat niet op dezelfde plek hangt als de Astra 2 satellieten, weet ik ook niet. Ik denk dat beide die positie aan de Clarkebelt vroeger verworven hebben.

Het komt zeker niet door een overlapping van de frequenties want als ze zo dicht bij elkaar staan, dan zouden ze elkaar hevig storen op dezelfde frequenties als de beam naar dezelfde plek op aarde is gericht.


Overigens bestaat de Astra 28,2 uit meerdere satellieten, op dit moment drie die actief zijn. De Astra 1N op 28,21 oost, de Astra 2A op 28,17 oost en de Astra 2F op 28,2 oost. De Astra 2E en 2G die nog gelanceerd moeten worden, zullen ook nog een plekkie moeten krijgen.


In ieder geval heeft Astra de frequenties die nu door de Eutelsat gebruikt wordt hard nodig om de nieuwe satellieten optimaal te kunnen laten functioneren.


Als je de lnb uitricht op de Astra 28,2 positie, ontvang je de Eutelsat 28,5 ook gewoon en omgekeerd.
Erger dan het kleine positieverschil is het verschil in skew voor de lnb want er zit namelijk 7,7 graden skewverschil in tussen beide posities. Dit komt omdat de Astra 1, 2 en 3 de skew 7,5 graden gedraaid uitzenden om de lnb’s in West-Europa minder schuin te hoeven zetten.

 

post-60869-0-34894400-1379848188_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Waarom de Eutelsat niet op dezelfde plek hangt als de Astra 2 satellieten, weet ik ook niet. Ik denk dat beide die positie aan de Clarkebelt vroeger verworven hebben.

 

Ik denk dat de Eutelsat niet op dezelfde plek hangt omdat de besturing vanaf 2 plaatsen gebeurt. Astra controleert de vlucht van zijn eigen satellieten en kan dus zo een botsing voorkomen.

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom de Eutelsat niet op dezelfde plek hangt als de Astra 2 satellieten, weet ik ook niet. Ik denk dat beide die positie aan de Clarkebelt vroeger verworven hebben.
 

Is inderdaad een interessante vraag. Ik zal het aan Eutelsat vragen. Die zitten hier bij mij in de Tower waar ik werk. Een maand of wat geleden zelfs op dezelfde verdieping.
 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn de posities 23,5, 28,5 en 33,5 van duitsland (DFS Kopernikus) en worden de frequenties van de volledige band verhuurd aan Astra, Eutelsat en intelsat.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...