Ga naar inhoud


RTV Utrecht wil niet opgaan in NPO


Amager95

Aanbevolen berichten

RTV Utrecht bericht op haar website dat :

 

RTV Utrecht wil niet opgaan in NPO

 

PROVINCIE UTRECHT - De plannen van de Nederlandse Publieke Omroep
(NPO) om de regionale omroepen over te nemen, zijn onnodig en
contraproductief. Dat zegt Paul van der Lugt, directeur van RTV Utrecht
in een reactie.


De NPO stuurde donderdag tot verrassing van de regionale omroepen een
brief naar staatssecretaris Dekker met plannen over integratie van
regionale met de landelijke publieke omroep. De overnameplannen kunnen
op weinig sympathie rekenen in de provincies.


"De regionale omroepen in Nederland zijn heel goed georganiseerd, worden
goed beluisterd en worden heel erg goed bekeken", zegt Van der Lugt.
"Samenwerking met de landelijke publieke omroep zou heel mooi zijn, maar
een overname lijkt ons strikt overbodig, omdat schaalvergroting lang
niet altijd betekent dat het dan ook beter gaat."



In de brief staat ook dat de landelijke omroep pas wil gaan samenwerken
als er eerst 25 miljoen euro op de regionale omroepen is bezuinigd.
Volgens Van der Lugt is dat tegen de afspraken die zijn gemaakt in het
regeerakkoord.


Daarnaast zou door een overname het werk teniet worden gedaan, dat is
verzet om te komen tot regionale mediacentra, zegt Van der Lugt. De
brief van de NPO aan Dekker is nog niet openbaar. De NPO wil nog niet
reageren op de plannen omdat het om een voortraject zou gaan.

 

Bron: nieuwsredactie van RTV Utrecht

Link naar reactie
Delen op andere sites


RTVNoord ook niet. Omrop Fryslan zeker niet. Geen enkele, volgens ROOS.

Ik word er nu opeens aan herinnerd hoe arrogant Hilversum altijd was voordat de commercielen kwamen.

RandstadTV was het, en is het eigenlijk nog. Met een zeker dedain negeerde Hilversum de 'boerenregio's'.

Hilversum is totaal ongeschikt om regionale programma's te maken, alleen al omdat ze zichzelf gedragen als een regionale omroep.

Hilversum is zelfs anno 2013 nog steeds te bekrompen om zich te realiseren dat regionale tv meer is dan een nieuwsblokje. Ik vrees zelfs dat ze die ook niet kunnen maken.

 

Hooguit een beetje gezamenlijke kostenbesparing met de regio's is alles waar die bekrompen omroepjes toe in staat zijn.

 

Of denkt Hilversum misschien dat ze de bezuiningen wat kunnen compenseren door de regionalen te bestelen?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snel samenvoegen, scheelt een hoop eigenzinnige directeurtjes en daarna de omroepen opheffen op weg naar slechts één publieke omroep.

Kapotfuseren heet dat. Daar zijn we in Nederland ook heel goed in. Na de fusies blijkt bovendien de besparing nihil, en de schade groot. Kijk naar de zorg en het onderwijs. Faillissementen troef, graaicultuur met topsalarissen, logge ambtenarij en verder alleen maar nadelen.

 

En die regionale omroepen dichtbij de mensen? Die zijn we kwijt en die krijg je niet zomaar terug.

Of vond je dat sowieso niet zo belangrijk?

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ziet in een hoop landen dat één van de landelijke netten een aantal malen per dag regio gebonden uitzendingen vertonen.

Ik neem aan dat de NPO graag naar zo'n model wil. Bij een landelijke organisatie kan je regionale nieuwsbeelden ook landelijk gebruiken.

Het is toch tegenwoordig te gek voor woorden dat bij een incident meerdere omroepen het zelfde beeld zij het uit een iets andere camera opstelling op nemen, voorlichters diverse malen het zelfde verhaal bij weer een andere omroep moeten vertellen, zonde van de tijd het het geld, gebruik elkaars materiaal dan kan je met veel minder mensen af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dit verklaart het misschien....

 

Het Rijk neemt volgens plan
de financiering van de regionale publieke omroepen overgenomen van de
provincies. Het budget wordt per 2014 overgeheveld van het
provinciefonds naar de mediabegroting. Het gaat om 143,5 miljoen euro,
in plaats van de 142 miljoen euro die eerder voorzien was. Het bedrag is
tot stand gekomen na overleg met de provincies en de regionale omroepen
(ROOS).

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wat ze in Engeland en Duitsland doen, maar dat wordt diverse malen op een andere frequentie op de satelliet uitgezonden, dat is dus geen besparing.

 

Hilversum wilt enkel geld hebben, is het niet rechts om, dan maar links om.

 

Ik moet ook bezuinigen, sterker nog, dat doe ik al mijn hele leven en dat is sinds 2009 met het jaar erger geworden.

 

Gooi dan maar één of twee landelijke netten er uit, dan is het graai probleem snel opgelost.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ziet in een hoop landen dat één van de landelijke netten een aantal malen per dag regio gebonden uitzendingen vertonen.

Ik neem aan dat de NPO graag naar zo'n model wil. Bij een landelijke organisatie kan je regionale nieuwsbeelden ook landelijk gebruiken.

Het is toch tegenwoordig te gek voor woorden dat bij een incident meerdere omroepen het zelfde beeld zij het uit een iets andere camera opstelling op nemen, voorlichters diverse malen het zelfde verhaal bij weer een andere omroep moeten vertellen, zonde van de tijd het het geld, gebruik elkaars materiaal dan kan je met veel minder mensen af.

De NPO heeft altijd bewezen niks op te hebben met regio's, behalve als er wat te halen valt. De NPO houdt er een zeer enge definitie van "Nederland" op na, waarvan de grenzen samenvallen met Het Gooi. De journaalbeelden spreken nog steeds boekdelen als het gaat om "Nederlandse" items. Ze vallen vrijwel allemaal binnen de Randstad.

 

Als je overlap wilt aanpakken, mag Hilversum bij zichzelf beginnen. 10 omroepjes zelfs na fusie zijn er nog steeds 9 te veel.

 

Voor regionale omroepen als Omrop Fryslan,  RTVNoord en RTVOost zie ik het somber in. De streektaal speelt een bijzonder grote rol bij deze zenders.

Het dedain voor "boeren" en de versimpelde gedachte dat regionale omroepen alleen maar "nieuwszenders" zijn, voorspelt weinig goeds.

Een onzalige gedachte, het fuseren van de regionalen. Net zo als die gedachte om provincies te fuseren tot super provincies.  

Je zult zien: de besparing gaat tegenvallen, en de regionale culturen met hun streektalen worden om zeep geholpen. Een tunnelvisie om te denken dat dit iets op gaat leveren. 

 

Een zeer zorgelijke ontwikkeling op meerdere fronten. Immers, kort geleden heeft de Kamer ook al besloten om het Nedersaksisch niet de erkenning te geven die het toekomt. De volgende stappen zijn kennelijk superprovincies en het opheffen van regionale zenders.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je eens een npaar programma"s van L1 en RTV Drenthe naast nelkaar gezien hebt begrijp je meteen dat dit plan niet gaat werken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je eens een npaar programma"s van L1 en RTV Drenthe naast nelkaar gezien hebt begrijp je meteen dat dit plan niet gaat werken.

Ceesv, ik ben nou juist zo bang dat dit de politiek geen lor interesseert. Dat zie je nu al aan bepaalde reacties bij de regeringspartijen.

Het gaat om een theoretisch te verwachten bezuiniging, waarbij men niet wil leren uit het verleden (fusies) en immateriële zaken als regionale culturen en streektalen (Zaken die je nooit meer terugkrijgt als ze eenmaal verdwenen zijn.) kennelijk graag voor inlevert.

Als je iets "afbraak" wilt noemen, is het dit!

Duitsers zijn trots op hun dialecten (Schwabisch, Beiers), Britten houden ze in stand (BBC-Alba!), maar de Nederlandse politiek stevent af op Randstad-Groot met een druppel regio. 

In ruil voor dom geld.

Wat je ook nog maar moet afwachten, want menige fusie in Nederland heeft een geld gekost! Kijk maar naar de zorg en het onderwijs met die onderwijsfabrieken. We hebben net deze zomer weer gezien waar die grootheidswaanzin allemaal toe kan leiden. 

 

RTVNoord en OmropFryslan maken essentieel deel uit van de regionale cultuur. Veel ouderen in Groningen hebben "dag en nacht" RTVNoord aan en kunnen niet zonder dit tastbaar stukje Groningse taal en kultuur. Ik vind een regio-directie erop totaal niet overbodig. De VVD en PvdA zijn hier net zo goed een regionaal gebeuren. Als ik Den Haag was, zou ik niet gaan opheffen en uitgummen. Ze willen toch zo graag "dicht bij de kiezer"?

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het een goede zaak is dat de regiozenders verdwijnen, en opgaan in de landelijke netwerken... en dan met regelmatige ontkoppelingen voor nieuws en actualiteiten uit de regio, zoals in Zweden of Oostenrijk het geval is...

Wie kijkt er langer dan een half uur naar een regio tv zender?  er is gewoon niets op te beleven.... maar ja, dat is mijn mening.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het een goede zaak is dat de regiozenders verdwijnen, en opgaan in de landelijke netwerken... en dan met regelmatige ontkoppelingen voor nieuws en actualiteiten uit de regio, zoals in Zweden of Oostenrijk het geval is...

Wie kijkt er langer dan een half uur naar een regio tv zender?  er is gewoon niets op te beleven.... maar ja, dat is mijn mening.

Je gaat in een paar zinnen eventjes voorbij aan de essentie van mijn post hierboven. Je ben nu een beetje kort door-de-bocht.

 

Het gaat niet om plat regionaal nieuws alleen. Een aantal regionale zenders in Nederland heeft ook een culturele functie. Het zijn niet alleen nieuwsbrengers. 

Ik ben er van overtuigd dat de npo daar nog geen fractie van een idee van heeft. Ook nooit gehad. Het interesseert de npo ook niet. Het enige waar men zich op concentreert is eigenbelang.

Ik vrees dat er genoeg npo-mensen zijn die Groningen, Enschede of Maastricht "veel te ver weg" vinden, ver van hun bed. 

 

Weer een stukje veelkleurigheid wordt de nek omgedraaid voor een vermeende bezuiniging en bij elkaar verzonnen voordelen.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eduard, je beticht anderen met "kort door de bocht" en als het commentaar je niet bevalt betitel je het als "niet belangrijk vinden". Jouw betoog is vooral vol emotie en aannames. Ik ervaar mijn regionale omroep (RTV Utrecht) als zeer amateuristisch en vooral oog hebben voor de stad Utrecht. Elke verandering bij deze regionale omroep zie ik als een verbetering. Misschien verdient de NPO een kans om de regionale edities aan te sturen? Ik kan me voorstellen dat uit bezuinigings oogpunt de regionale netten worden opgeheven en dat ze een slot krijgen op één van de drie landelijke netten. De meeste regionale omroepen maken slechts één uur televisie per dag. De rest is carrousel en tekst tv.

 

Misschien is een proef met RTV N-H, Omroep Flevoland en RTV Utrecht voor aansturing door de NPO/NOS een manier om te kijken of de voordelen opwegen tegen de nadelen?

Groet, André

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...