Danio Geplaatst: 21 september 2013 Geplaatst: 21 september 2013 Beste leden Ik heb al redelijk wat gelezen op het forum hier, en een tijdje terug heb ik ook een post geplaatst om advies te vragen voor schotelmateriaal. Inmiddels heb ik me een Triax 88 schotel met multirail (van SAB nu blijkt) en vier Inverto Black Ultra LNB's aangeschaft. De bedoeling is om Astra 1-3, Hotbird en Eutelsat (13°, 19.2°, 23.5°, 28.2° en 28.5° E) te ontvangen. Kunnen jullie me helpen bij de afstelling hiervan? Ik denk aan de onderlinge afstand tussen de LNB's en de hoek waaronder ze moeten staan. Ik woon in Oostende, België. Alvast bedankt!
Sprietje Geplaatst: 21 september 2013 Geplaatst: 21 september 2013 Beste Danio Ik ga het voor je uitrekenen. Morgenochtend geef ik je de afstelgegevens.
Sprietje Geplaatst: 22 september 2013 Geplaatst: 22 september 2013 (aangepast) Beste Danio Ik heb het voor Oostende voor je uitgerekend. De elevatie van de schotel zou op 29 graden ingesteld moeten worden maar omdat jij een SAB-rail hebt waarop de lnb’s 19mm hoger staan, klopt de elevatie aanduiding van de schotel niet meer. Ik zou maar eens proberen of je met 30 graden elevatie de Astra 23,5 straks kunt vinden.Zet de rail ongeveer 12 graden schuin, naar het oosten lager dan in het westen. Plaats de lnb-houder van de Astra 19,2 rechts tegen de lnb-arm als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt. Plaats aan de andere zijde van de arm de lnb van de Astra 23,5 zodat de koppen van de Astra 23,5 en 19,2 tegen elkaar staan. Plaats de lnb van de Astra 28,2 / Eutelsat 28,5 op 1mm afstand van de kop van de Astra 23,5. Plaats de lnb van de Hotbird op 77mm van de Astra 19,2 gemeten van pukkeltje tot pukkeltje aan de voorzijde van de lnb. De rail moet 11,92 graden schuin staan, d.w.z. de kop van de Hotbird moet 40mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2. Meet dit met een waterpas en een rolmaat.De skew van de lnb’s is als volgt:Hotbird 13 = 8 gradenAstra 19,2 = 6 gradenAstra 23,5 = 9 gradenAstra 28,2-Eutelsat 28,5 = 16 gradenDit met de wijzers van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal waterpas als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.De schotel optimaal uitrichten op de Astra 23,5, niet op de Astra 19,2 want deze lnb staat 4mm naast de ideale positie wat overigens voor de ontvangst van de Astra 19,2 niets uitmaakt. Doe dit zonder diseqc-switch.Even een paar opmerkingen.De positie van de Astra 28,2 / Eutelsat 28,5 lnb heb ik berekend op positie 28,35 graden oost, dus precies tussen de twee satellieten in omdat jij voor de Astra 28,2 toch al een snoeihard signaal hebt. Ook de skew van deze lnb heb ik berekend voor de gemiddelde waarde van deze twee satellieten. Voordat je eventueel de posities van de Hotbird-lnb wilt fijntunen, moet je er eerst voor zorgen dan de schotel echt 100% goed op de Astra 23,5 staat uitgericht op maximale signaalkwaliteit, geen signaalsterkte. 22 september 2013 aangepast door Sprietje
Danio Geplaatst: 22 september 2013 Auteur Geplaatst: 22 september 2013 Beste Sprietje Hartelijk bedankt voor je uitgebreide uitleg! Als ik volgend weekend tijd heb zal ik het eens proberen. Ik laat wel iets weten als het gelukt is!
kamal Geplaatst: 24 juli 2014 Geplaatst: 24 juli 2014 Hallo allemaal , Ik heb een triax 88 cm schotel,2 gewone koppen en 1 smalle inverto kop . woon te muizen 2812 ( nabij mechelen ) Wil graag hotbird , astra 19,2 en astra 23,5 ontvangen . kan iemand me helpen met afstelling ervan en op welke plaats ik mijn 3 koppen moet plaatsen . dank bij voorbaat kamal
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen