Ga naar inhoud


DVB-T2 wie heeft dit al gezien?


rolandroland

Aanbevolen berichten

Zijn er mensen die al kwaliteit van DVB-T2 kwaliteit hebben gezien? Was benieuwd of dit ook beter gedetailleerd beeld oplevert? Iemand kwam bij mij op visite en gaf aan wat een slecht beeld heb jij met DVB-T! Dat klopt, ik ben niets anders gewend en stoor mij daar al niet meer aan. Ik heb ook HD TV en liet hem het verschil zien, ik zie het wel wat maar maak me daar niet zo druk om. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Klopt inderdaad. Het is ook mogelijk om HD via DVB-T uit te zenden. Een tijdje geleden heb ik een kabel TV signaalprocessor ingesteld voor de transparante doorgifte van TV content uit satelliet streams. In deze unit kun je een aantal programma's selecteren voor modulatie op DVB-T. Dan heb je dus verschillende video types in 1 DVB-T kanaal gemengd. De huidige generatie TV toestellen lusten alles door elkaar, MPEG2 SD, MPEG4 SD, MPEG4 HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

KPN heeft al eens omruil actie gedaan met de Samsung's die waren nogal storingsgevoelig. Wanneer we vonkje van het gastoestel inschakelden viel het beeld al weg. Mogelijk dat KPN nogmaals een omruil actie kan gaan houden. Probleem is wel dat de NPO (Nederlands Publieke Omroep zenders Nederland 1 tot 4 en de regionale omroep) mee moet gaan naar DVB-T2. Of kan er ook parallel worden uitgezonden in zowel DVB-T1 en DVB-T2?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik in Denemarken ben, kijk ik ook via DVB-T2 naar de Deense tv. Ik vind het beeld daar stukken beter dan wat ik in NL op dvb-t zie... maar dat heeft niet allemaal met T of T2 te maken denk ik... het gaat om de bitrate per zender, en die zal in DK gewoon hoger zijn denk ik.  Het beeld was er vroeger ook al beter, toen ze nog gewoon DVB-T hadden. Wat dat betreft is er weinig tot geen verschil met nu.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

KPN heeft al eens omruil actie gedaan met de Samsung's die waren nogal storingsgevoelig. Wanneer we vonkje van het gastoestel inschakelden viel het beeld al weg. Mogelijk dat KPN nogmaals een omruil actie kan gaan houden. Probleem is wel dat de NPO (Nederlands Publieke Omroep zenders Nederland 1 tot 4 en de regionale omroep) mee moet gaan naar DVB-T2. Of kan er ook parallel worden uitgezonden in zowel DVB-T1 en DVB-T2?

De NPO gaat over zijn eigen multiplex. In theorie zou het dus mogelijk zijn dat de NPO besluit om op DVB-T2 te gaan om zo meer bandbreedte te krijgen en een robuuster signaal en dat KPN op DVB-T blijft. Probleem is dan wel dat veel ontvangers (nog niet) geschikt zijn voor DVB-T2.

 

DVB-T en T2 kan je niet tegelijkertijd uitzenden via 1 zender op hetzelfde kanaal volgens mij. MPEG2 en 4 wel. In principe zou je bijvoorbeeld NED1 in MPG4 kunnen doen en de regio in MPEG2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk kun je met T2 meer bandbreedte toekennen aan een tv kanaal maar dat kan met T ook  en dat zijn keuzes die de operater zelf maakt, die bepaald de beeldkwaliteit. De techniek T vs T2 heeft daar verder weinig mee te maken ja met T2 heb je meer bandbreedte in het algemeen doordat ze meer bits per sinus uitzenden. Maar als ze dat halveren door er 50% foutcorrectie bij te stoppen heeft het ook weinig zin.  DVB-T hier in NL heeft ook enorm veel foutcorrectie omdat ze willen dat iedereen binnen storingvrije ontvangst heeft en dan blijft er weinig bandbreedte over voor het beeld. (19 mbit dacht ik van de oorspronkelijke 38 mbit)

 

En dan is het ook nog de vraag hoe je dat vult met mpeg2 of mpeg4-avc (H264) of misschien wel HEVC (H265) in de toekomst. 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rolandroland,

 

Ben je toevallig van de analoge kabel over gestapt naar DVB-T?

 

In dat hgeval zal het vaak een vooruitgang zijn, ook als je televisie niet groter dan 32 inch is.

 

Ik ken mensen die dat hebben gedaan, die hebben geen minuut spijt gehad.

 

Alles kan beter, zelfs de programma's kunnen beter, dus of DVB-T2 een vooruitgang zou zijn, ik betwijvel het. Mogelijk dat er vanaf 2017 wanneer de vergunning van Digitenne afloopt dat er misschien in 2020 overgestapt wordt naar DVB-T2, maar mijn glazenbol werkt niet zover voor uit. ;)

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zal echt wel iets veranderen in de tv distributie via de ether (UHF)

Als tv via ether moet conrurreren tegen sat/kabel/iptv zal het zender aanbod

flink moeten toenemen.

Gezien de beperkte band breedte van het UHF band kan ether tv niet

tippen aan de concurrenten ,of dat nu dvb-t(2) 3g/4g/5g is speelt geen

rol de capaciteit ontbreekt gewoon.

 

Er zal vermoedelijk via de ether een beperkt (kostenloos) aanbod blijven

vermoedelijk de PO(inderdaad twee keer vermoedelijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hadden beter bijvoorbeeld RTL 4 en de andere RTL zenders door GEHEEL Nederland kunnen laten zetten op kanaal 60. Als zij in het buitenland daar nu ook rekening mee hielden had je al veel meer lege kanalen gehad in mijn optiek. Behalve Nederland 1, Nederland 2 en Nederland 3 kan dat niet omdat de regionale omroep telkens weer anders is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...