Ga naar inhoud


Kwaliteit verschillen DAB+


rolandroland

Aanbevolen berichten

Ik hoor weinig verschillen tussen station van 32 of 80. Of heb ik nu slechte oren dat ik het verschil niet of nauwelijks kan horen? Efteling Radio heeft het kleinste capaciteit. Wel hoor ik soms op Sublime dat de bas wat vervormd terwijl dat bij andere zenders niet het geval is.  Horen jullie de verschillen wel?

aangepast door rolandroland
Link naar reactie
Delen op andere sites


Kan ik niet over meepraten. Ik heb een mono DAB+ wekkerradio! Fijnste voordeel is dat de gekozen zender helder doorkomt, zonder dat je iedere dag met fluwelen vingers aan de afstemknop moet draaien teneinde 's ochtends zoetgevooisd wakker gemaakt te worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, het hangt er vanaf wat je op je signaal zet. Voor wat Efteling Radio doorgaans uitzendt (relatief veel spraak) kan 32 kb/s al voldoende zijn. Als je echter serieuze klassieke muziek wil uitzenden is een 80 kb/s of 96 kb/s toch wel fijn.

 

Maar goed, het is nog een beetje vroeg om te oordelen over de geluidskwaliteit van veel commerciele omroepen op het DAB+ ensemble. Bij een aantal moeten ze in ieder geval hun processing nog aanpassen aan DAB+. Veel lijken er nog ingesteld op de beperkingen van FM. Een 64 kb/s station als Veronica klinkt bijvoorbeeld een stuk beter dan de 80 kb/s van Sublime. Die laatsten (maar ook bijvoorbeeld Arrow Classic Rock) hebben dus nog wel wat in te regelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij hoeft die flauwekul processing helemaal niet. Gewoon één op één de antenne op. Via FM of DAB.

Helaas weten de puistekoppies bij die herrie zenders het allemaal beter.

FM analoog is recht van 50Hz - 15Khz. Wat moet daar nog "geprocessed" worden?

Bij DAB zullen ze de boel ook wel kapot comprimeren.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ken geen Duitse zenders die comprimeren en dat is absoluut OK! Ik sluit mij aan bij Drs. IJzerbout. De geluidskwaliteit in NL op FM heeft zwaar te lijden onder compressie, vooral op de autoradio is het erg. Daarnaast is het bij lange autoritten ook nog eens vermoeiend, uiteindelijk zelfs de spraak! Voorzover je dan nog van spraak kunt spreken. Ik ken niemand die het geluid in NL goed vindt. Hoe het op DAB+ klinkt weet ik niet, maar ik ben bang dat ik het kan raden. Het enige voordeel met DAB is misschien dat harmonische vervorming (clipping) van de FM demodulator (bij een frequentiezwaai continue tot aan de toppen) niet bestaat.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...