Ga naar inhoud


Sony XDR-F1HD ontvangt ontzettend veel Duitse zenders, hoe kan dat?


rolandroland

Aanbevolen berichten

Vroeg me hoe het toch zo kan dat ik zoveel Duitse zenders hiermee kan ontvangen, dit terwijl het aantal Nederlandse stations minimaal is. Het maakt niet uit of ik de draad antenne nu verticaal of horizontaal houdt. Bij verticaal zijn de Duitse zenders minder maar ontvang ik niet meer Nederlandse radio zenders.

 

Radio Hamburg 103.6MHz ontvang ik veelal en RTL 89.0MHz bijvoorbeeld maar ook Bremen 92.1MHz naast het sterke signaal van Omrop Fryslân ontvang ik feilloos. Ik heb altijd geleerd dat verticaal altijd verder reikt dan horizontaal! Weet iemand hierop antwoord? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


De polarisatie heeft niets met de reikwijdte te maken.

Ik denk eerder dat er goede condities zijn. RTL FM is in Luxemburg en dat is een best eind.

Maar je verteld veder niet veel over de omstandigheden.

Waar woon je? Met wat en hoe ontvang je die zenders? Ontvang je ze altijd of sporadisch.

Ik kan er zo niet veel soep van koken.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Locatie Drachten. Alleen dus met de Sony ontvang ik ze met een draad antenne. De zender 89.0MHz kan ik regelmatig ontvangen ook als er niet echt weersomstandigheden voor zijn. Ook de 89.7MHz (dat te bedenken naast het sterke signaal van BNR 89.6MHz!) komt veelal wel binnen, zendmast Münster. De 88.3MHz kan hij vrijwel elke dag wel ontvangen, Bremen. Vanmiddag hoorde ik overigens 89.0MHz Bel RTL en dan weer een Belgische zender er doorheen. 

 

Verder N-Joy Radio 92.5MHz ook elke dag wel vlak naast het signaal van Radio Continu! Verder ontvang ik vaak NDR (klassieke zender) uit Torfhaus. De FM 89.9MHz. Zo een 330 km afstand. Ook Radio Hamburg 103.6MHz komt elke dag wel binnen, dat te bedenken dat de 103.6MHz in Appingedam opnieuw benut wordt!

 

Volgens mij gaat het om RTL 89.0MHz uit Brocken. De Sony XDR-F1HD werkt volgens mij ook met narrow functie. Ik sta er echt versteld van hoeveel hij wel niet kan ontvangen op welke frequentie hoor je wel wat. Als ik op autoradio of een andere radio afstem op dezelfde frequentie hoor je alleen maar ruis.

aangepast door rolandroland
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij gewoon zeer goede condities. Dat je autoradio alleen ruist komt waarschijnlijk omdat het een waardeloos ding is met vertikale antenne.

Die Sony doet het beter maar heeft ook zijn grenzen. Een FM signaal rijkt tot aan de horizon. Gemiddeld 75 tot 100 km en dan is het echt afgelopen. Tenzij de zender op grote hoogte, bijvoorbeeld op een berg staat. Bergen heb je niet in NL. Wel in Duitsland en Luxemburg. Als de Sony de bandbreedte gaat verminderen gaat dit onherroepelijk ten koste van de geluidskwalieit en stereo doet het ook niet meer. Voor stereo heb je een bandbreedte van 200 Khz nodig. Ga je dat knijpen, dan is er een kompromis. Zijbandgelispel tegen geluidskwaliteit. (vervorming) Bij FM modulatie moet een ontvanger theoretisch een oneindig aantal zijbanden kunnen ontvangen. In de praktijk is 200 Khz voldoende. Je kunt de bandbreedte reduceren tot ca. 180 of zelfs 150 Khz maar daarna is het voorbij met stereo, RDS en de geluidkwaliteit wordt minder.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook wanneer er geen condities zijn ontvang heel veel Duitse zenders. Aurich is altijd wel te ontvangen maar ligt ook niet heel ver weg. Zo een 100 km. Op circa 50 meter hoogte op flat heb je de zenders uit Aurich gewoon in stereo en met een sterk signaal. Radio Continu op FM 92.4MHz is op de flat zelfs zo sterk dat het Omrop Fryslân 92.2MHz wegdrukt! 

 

Toen ik in vliegtuig zat had ik wereld ontvanger aan, we zaten zeer hoog boven Schiphol toen kon ik zendmast Roermond, Hoogezand toen nog, Radio Noord 97.5MHz) plus zendmast Aurich probleemloos ontvangen. Dus hoogte kan ook wat doen. Dan is het bereik veel groter dan 100 km! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een vliegtuig ben je geheel afgeschermd en moet je toch echt de antenne bij het raampje houden wil je wat ontvangen terwijl de horizontale openings-hoek van de zender-antenne zo wordt gekozen dat de bedoelde footprint van de zender optimaal belicht wordt.

Dus als je op 10 km hoogte zit en de zender is onder je, dan komt er weinig van door in dat vliegtuig. :grin:

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.ukwtv.de/main/index.html

 

Vandaag ontvang ik met gemak Bremen 88.3MHz. 

WDR 5 88,8MHz en de 89,7MHz

Dit terwijl de frequenties van Münster hier opnieuw benut mogen worden (althans de 103.3MHz die in het verleden voor Irnsum gebruikt werd). 

 

Zijn er vandaag ook weer condities? Ik krijg die stations gewoon dagelijks ik denk dat het ligt aan de kwaliteit van het radio toestel aan de chips zo ik begrepen heb van iemand. RDS krijg ik meestal niet mee behalve van de zeer sterke zender 101.8MHz DLF Aurich. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...