Ga naar inhoud


Skew elektronisch bijregelen


Peterbraaf

Aanbevolen berichten

Momenteel test ik op mijn draaibare 150cm schotel met meerdere lnb's welke niet tegelijkertijd worden gemonteerd en zou bij het draaien naar een andere satelliet graag de skew van de lnb op afstand elektrisch willen kunnen bijstellen. Ik zou denken dat er al langer roteerbare universele lnb-houders zouden moeten bestaan aangedreven door een externe servo maar kan daar niets over vinden op internet. Bestaat zoiets kant en klaars of wordt het weer MC-Gyveren?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Peterbraaf


Als je schotel door een normale rotor gedraaid wordt, zal de skew van de schotel zich automatisch aanpassen naarmate deze verder naar het oosten of het westen draait. De skew van de lnb gaat dan automatisch mee of wil je het nauwkeuriger?


Voor camperschotels bestaan al enige tijd systemen waarbij de skew van de lnb m.b.v. een servomotor wordt aangepast. Het betreft dan systemen die voorzien zijn van een GPS-systeem zodat de schotel weet waar hij zich bevindt en de juiste skew voor de lnb kan uitrekenen, zie de bijlage 1.
Dit systeem hebben ze bedacht omdat een camperschotel draait om een verticale as en bij het zoeken naar de juiste richting de skew van de schotel niet veranderd dit in tegenstelling tot schotels die met een rotor worden gedraaid en wel in zijn geheel meekantelen.

 

Maar ook bij gewone schotels bestaan systemen waarbij de skew van de lnb met een servomotor wordt aangepast.


Voor een schotel met gecombineerde C- en Ku-band, zie de afbeeldingen 2, 3 en 4.


Voor een gewone Ku-band-lnb zie afbeelding 5.

post-60869-0-27802100-1380431422_thumb.jpg

post-60869-0-24008300-1380431470_thumb.jpg

post-60869-0-18954500-1380431483_thumb.jpg

post-60869-0-54457100-1380431494_thumb.jpg

post-60869-0-22046800-1380431510_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee Sprietje. Ja ik wil het nauwkeuriger handmatig kunnen bijstellen. Ik was me bewust dat er dure LNB's verkrijgbaar zijn waar dit mogelijk is maar ik heb al een reeks LNB's en wil juist die kunnen laten roteren. Vandaar mijn vraag of er universele roteerbare LNB houders bestaan die elektrisch zijn te verstellen. Als je alle satellietposities zo goed als mogelijk wil ontvangen(lees, het uiterste uit de kan wil halen), dan is een vaste skew positie van de LNB niet handig als je het mij vraagt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Crystop in Karlsruhe is eigenlijk ook een firma die in camperschotels doet met autoskew, alleen hebben die een systeem
dat redelijk eenvoudig op een lnb-arm is te bevestigen.


Het is zover ik weet niet los verkrijgbaar maar meer info over het systeem vindt je hier: http://www.crystop.de/cms/iwebs/default.aspx?mmid=12135&smid=40430&xsl=d2


Je zou eens kunnen vragen of ze ook een los autoskew-systeem kunnen leveren voor flinke grote schotels.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is i.i.g. wel een upgrade set te verkrijgen ( nou ja , krijgen ) € 396

Deze prijs komt waarschijnlijk omdat ook de blackbox vervangen/ aangepast moet worden .

Zou leuk zijn om alleen het motortje te kunnen kopen , zo te zien voor 40 mm hals .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn schotel kan van 45° west tot 57° oost draaien en de skew draait mee. ik heb dit één keer afgesteld op Nilesat en voor de rest staat het prima op de andere satelieten.

Heel in het begin had ik een mechanische polariser en later een magnetische. Maar die had ik nodig omdat er toen nog geen LNC´s bestonden die zowel H en V tergelijkertijd konden. Nu is dat niet meer nodig.

 

Mijn advies: stel de skew nauwkeurig in op de meest kritische satelliet transponder, bij voorkeur ergens in het midden van het draaibereik. Dan zul je zien dat de rest ook klopt. Dit geldt uitsluitend bij gebruik van een H-H polar-rotor.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Beste Drs.IJzerbout


Natuurlijk voldoet het redelijk dat als de lnb meedraaid met de schotel, de skew ongeveer goed staat maar er ontstaan toch afwijkingen.

 

Je schrijft: ik ontvang tot 45 graden west. Laten we dit nu eens bekijken vanaf Utrecht wat op 5 graden oost ligt. Dan heeft de schotel incl. de lnb dus een draaihoek van 45+5=50 graden gemaakt.

 

Ga je op Dishpointer kijken, dan moet de lnb in Utrecht 30,9 graden schuin staan voor de Intelsat 45W. Dit is toch een afwijking 19,1 graden. Dat is toch nogal wat. Zeker als je bedenkt dat tegenwoordig steeds meer met 8PSK-modulatie wordt gewerkt waarbij de noodzaak aanwezig is de skew van de lnb veel precieser in te stellen.


Nu hoor ik je al zeggen, ja maar dat is in de uiterste hoeken van het bereik van de schotel. OK. Dan nemen we bijv. de Hispasat op 30 graden West waar best veel Spaans georiënteerde mensen naar kijken.

Dan heeft de schotel een draaihoek van 35 graden gemaakt terwijl de skew van de lnb op 24,1 graden moet staan. Dat is toch ook een afwijking van 10,9 graden.

 

En je hoeft al helemaal niet ver van huis te gaan, bijv. naar de Astra 1, 2 of 3 waarvan de polarisatie 7,5 graden gedraaid wordt uitgezonden. Bij deze satellieten staat de skew dus ook 7,5 graden verkeerd bij een draaibare schotel.


En nogmaals, vroeger met de QPSK-modulaties was dat allemaal nog niet zo erg maar tegenwoordig met de 8PSK-modulatie wordt het steeds belangrijker om de skew van de lnb goed te hebben staan wil je met slecht weer geen beelduitval hebben.


Ik snap best wel dat er behoefte is aan een systeem waarbij de skew van een draaibare schotel

automatisch met een servomotor wordt ingesteld.

post-60869-0-00794900-1380692177_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje...ik garandeer je dat de skew ook in de uithoeken precies goed staat. Ik heb dat met ijzeren geduld gecontroleerd. Tot ik er van overtuigd was dat er nagenoeg geen fout was. In het midden en in de uithoeken.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs. IJzerbout

 

Met deze uitspraak beweer je dus dat een site als http://www.dishpointer.com/ alleen maar een hoop onzin zit te verkondigen. Nou, dat is nogal wat.


Kijk nu eens naar de volgende gegevens in Utrecht op Dishpointer:
 

Satelliet 45 graden west.

Azimuth 236,6 graden, skew +30,9 graden


Satelliet 55 graden oost.
Azimuth 123,6 graden, skew -30,8 graden.

Het gaat dus om twee satellieten die precies 100 graden orbit uit elkaar staan (50 graden naar het oosten en 50 graden naar het westen t.o.v. Utrecht) en om die met een draaibare schotel te kunnen ontvangen, moet de schotel 236,6 - 123,6 = 113 graden verdraaien. D.w.z., de lnb verdraaid ook 113 graden en dit terwijl de skew 30,9 + 30,8 = 61,7 graden verdraaid had moeten worden.


Ik zou het op prijs stellen te bewijzen dat de site Dishpointer het fout heeft. Dat moet voor iemand die zich Drs. noemt een peulenschil zijn.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs. IJzerbout

 

Met deze uitspraak beweer je dus dat een site als http://www.dishpointer.com/ alleen maar een hoop onzin zit te verkondigen. Nou, dat is nogal wat.

Kijk nu eens naar de volgende gegevens in Utrecht op Dishpointer:

 

Satelliet 45 graden west.

Azimuth 236,6 graden, skew +30,9 graden

Satelliet 55 graden oost.

Azimuth 123,6 graden, skew -30,8 graden.

 

 D.w.z., de lnb verdraaid ook 113 graden en dit terwijl de skew 30,9 + 30,8 = 61,7 graden verdraaid had moeten worden.

Hier ga je in de fout , de lnb beweegt 113 graden maar omdat de schotel om de polar-as draait welke voor onze regio (NL) ± 52 graden achterover gekanteld is , kantelt de lnb mee . 

Heb je eigenlijk wel eens zelf een draaibare installatie gehad ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mij bekend dat je op de evenaar de draaihoek tussen twee satellieten groter is dan noordelijker of zuidelijker op de aardbol .

Op een schotel geplaatst op de evenaar hoef je in principe aan de skew van de lnb niets te veranderen als je van satelliet veranderd .

Heb je nog eens nagedacht over jouw stelling dat de lnb ook 113 Gr. draait ? En over de vraag onderaan mijn vorige posting ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, ik geloof niet dat je weet hoe een H-H polar-mount werkt.Van oost naar west draait de schotel niet alleen maar kantelt ook.

Om je gerust te stellen zal ik de volgende keer als ik weer op mijn stek in Duitsland ben mijn schotel in close-up fotograferen. Dan kun je de hoek van de LNC zien op de uiterste oost-west posities en in het midden.

Je moet dan wel wachten tot de kerstdagen. :sick:

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...