Ga naar inhoud


Skew elektronisch bijregelen


Peterbraaf

Aanbevolen berichten

Klopt precies de polar mount draaid om een as die uitgericht staat

op de polar ster.

Hierdoor draaid de schotel precies over de baan van de geostationaire satellieten.

Maar de schotel draait ook zo dat de skew altijd klopt.

De skew moet je zo instellen dat de skew 0 graden heeft klaar

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heeft niets met de polar? ster (poolster) te maken maar met de poolas door de aarde. ;)

Toevallig komen die overeen ,de onderste ster van de grote beer als ik me niet vergis

En die ster is zichtbaar dus bruikbaar ,de poolas heb ik nog nooit gezien.

 

En daarom heet zo een draainrichting "POLARmount" omdat de draaias

naar de poolster uitgericht staat

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig komen die overeen ,de onderste ster van de grote beer als ik me niet vergis

En die ster is zichtbaar dus bruikbaar ,de poolas heb ik nog nooit gezien.

 

En daarom heet zo een draainrichting "POLARmount" omdat de draaias

naar de poolster uitgericht staat

 

Wikipedia definieert het toch anders:

"A polar mount is a movable mount for satellite dishes that allows the dish to be pointed at many geostationary satellites by slewing around one axis.[1] It works by having its slewing axis parallel, or almost parallel, to the Earth's polar axis so that the attached dish can follow, approximately, the geostationary orbit, which lies in the plane of the Earth's equator."

Met andere woorden: Parallel aan de POOL-AS.

 

Bovendien geeft wikipedia aan, dat de poolster BIJNA precies op het verlengde van de poolas ligt, niet precies.

 

Praktisch is het dus wel ongeveer hetzelfde, maar in dit topic zijn we geloof ik bezig puntjes op de i te zetten, om precies uit te zoeken hoe het zit.

Ik ben zelf volstrekt ondeskundig op de goniometrie van draaibare schotelantennes, snap nog net dat de as van een satellietmotor moet draaien zoals hij draait, maar aan welke hoeken van de motor-en-schotelinstallatie je dan de meedraaiende skew van de LNB kunt berekenen is mij te hoog gegrepen.

 

(N.B. De poolster hangt volgens mij rechtsboven de grote beer (vanaf de aarde gezien), het rechterlijnstukje 5 keer verlengd ongeveer.)

 

groet A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Toevallig komen die overeen ,de onderste ster van de grote beer als ik me niet vergis

En die ster is zichtbaar dus bruikbaar ,de poolas heb ik nog nooit gezien.

Richt jij je schotel altijd uit met behulp van de poolster...??? :)  :)  :)  :)  :)

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Richt jij je schotel altijd uit met behulp van de poolster...??? :)  :)  :)  :)  :)

Alleen bij een polarmount probleem bij zo een polarmount is dat je naast

de goede aftelling van het draaipunt ook nog de elivatie van de offset schoten

moet goed zetten (vroeger bij een normale schotel had je dat probleem niet

van dubbel instellen)

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Crystop in Karlsruhe is eigenlijk ook een firma die in camperschotels doet met autoskew, alleen hebben die een systeem

dat redelijk eenvoudig op een lnb-arm is te bevestigen.

Het is zover ik weet niet los verkrijgbaar maar meer info over het systeem vindt je hier: http://www.crystop.de/cms/iwebs/default.aspx?mmid=12135&smid=40430&xsl=d2

Je zou eens kunnen vragen of ze ook een los autoskew-systeem kunnen leveren voor flinke grote schotels.

 

Ik ben de Duitse taal niet machtig en wil er niet te veel geld aan spenderen (het blijft mijn speelschotel). Het lijkt er dus op dat er geen kant en klaar systeem in de handel beschikbaar is. Ik vond hier een Australische website van een bedrijf met een vergelijkbaar systeem. Ze geven er uitleg hoe je van de LNB kan uitwisselen van het servomotortje. Beetje omslachtig met het uitnemen en later weer bijvullen van kogellagerkogeltjes.

 

Het heeft me wel op ideeën gebracht. Heb besloten dat het toch een "Mc-Gyfer" hobby klusje gaat worden welke ik ook nu de dagen korter worden binnen op me gemak kan gaan opzetten en perfectioneren tot ik het buiten echt toepas. Ik heb vandaag mijn bestelling servo's en servotester binnen en ga lekker knutselen. Als het klaar is meld ik me weer. Het moet een roteerbare LNB constructie worden waar zowel 40 als 60mm LNB's in bevestigd kunnen worden zonder dat er een lager rondom de hals van de LNB aan te pas komt. De bediening zal met de servotester-printje gebeuren wat in feite direct zo gebruikt kan worden of kan worden bijgeplaatst in een positioner zoals de Gbox. Er loopt al een meeraderige kabel van de GBOX naar de schotel met ongebruikte aders dus die kan ik gebruiken voor de servo's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het word wel vaker met servo motortjes gedaan , een duitse satshop bied reeds gemonteerde setjes aan .(afb Skew_kompl)

Helaas alleen voor flenstype lnb . Op het Fibo board staan afbeeldingen van Wimpie die de "motor polaraizer" bouwt .

Bij mijn 150 cm PF skewde ik destijds elektrisch de hele schotel (afb April 2006)

Op een 120 cm Echostar testopstelling  had ik voor dat doel een gewoon vertragings motortje genomen .(afb Crazy dish)

 

@ Peterbraaf , leuk dat je er ook aan begint , houd ons op de hoogte .

post-30993-0-29924300-1380836793_thumb.jpg

post-30993-0-82894100-1380836820_thumb.jpg

post-30993-0-23758900-1380837048_thumb.jpg

post-30993-0-08809800-1380837109_thumb.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn grote draaibare schotel heb ik zoals ik al schreef de skew op Nilesat optimaal ingesteld. Dat er op de 3 Astra posities een fout van 7,5° zou zijn heb ik nooit gemerkt. Dat geeft ook niet in mijn mijn geval, want Astra 19,2° en Astra 28,5° ontvang ik op mijn 2de schotel die er naast staat. Die staat vast ingesteld zodat mijn vrouw naar 19,2° kan blijven kijken terwijl ik aan het freaken ben met mijn draaibare schotel. Naar 23,5° oost kijk ik nagenoeg niet. En een fout van 7,5° op die positie is bij een schotel van 1,20 mtr geen doodzonde.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad is een verkeerde skew-afstelling van 7,5 graden op een schotel van 120cm geen doodzonde maar je weet natuurlijk wel, dat de tegenwoordig veel gebruikte 8PSK-modulaties veel gevoeliger zijn voor een skew-afwijking dan de QPSK-modulaties die steeds minder gebruikt worden.

 

SES-Astra heeft vroeger eens bedacht dat het handig zou zijn voor de schotelbezitters in West-Europa om de polarisatie 7,5 graden gedraaid uit te zenden zodat de lnb’s niet zo schuin afgesteld moeten worden. Op zich nog wel te verdedigen maar toch niet altijd handig.

Met een draaibare schotel heb je op deze drie satellieten dus al een skew-afwijking van 7,5 graden maar ook met duo-lnb’s gaat het niet goed.

 

Neem nu Groningen. Daar moet een duo-lnb 9,5 graden schuin staan om de koppen voor beide satellieten de Clarkebelt te laten volgen maar CanalDigitaal geeft gewoon aan dat de duo-lnb voor Nedeland en België 11 graden schuin moet staan.

De skew voor de Astra 19,2 moet in Groningen 2,3 graden zijn.

Dit is dus 8,7 graden verkeerd. De zender National Geographic Channel die zowel voor CanalDigitaal als voor TvVlaanderen klanten op transponder 12722H ontvangen wordt en DVB-S2 8PSK FEC 3/4 heeft, heeft daardoor wel een flinke afwijking die bij slecht weer snel voor beelduitval kan zorgen op een 60cm-schotel.

 

Je zou verwachten dat als CanalDigitaal een duo-lnb bij Inverto laat maken voor de Nederlandse markt, de antennes in de duo-lnb zijn aangepast op deze afwijkende polarisatie van de Astra 19,2 en 23,5. maar dat is niet het geval. De antennes staan gewoon horizontaal en verticaal in de duo-lnb gemonteerd. Dat kun je ook opmaken uit de productbeschrijving van Inverto waar letterlijk staat:

“Dieser Monoblock wurde speziell konzipiert für den Empfang von ASTRA 19.2° und 23.5° Ost in den Niederlanden. Er unterstützt den Empfang (mit einer 60cm-Antenne) von allen Satelliten, die 4.3° auseinanderstehen.”

 

Om met de skew van de antennes een beetje in de goede richting te komen, is het verstandig de duo-lnb helemaal geen 11 graden schuin te zetten maar 7,5 of 9 graden, afhankelijk van de plaats in Nederland of België.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Sjaak(k), voor die paar duo-lnb’s die voor Nederland worden gemaakt, gaan ze die antennetjes niet 7,5 graden scheef zetten. Daarom zeg ik ook, zoek een gulden middenweg tussen de schuinstand van de duo-lnb om beide koppen precies in de boog van de Clarkebeld te krijgen en een bevredigende afwijking van de antennes in de duo-lnb.

Als een duo-lnb 2 graden verkeerd in schuinte wordt ingesteld, betekend dit slechts een positieafwijking van de vrijhangende lnb van 1,3mm. Dit is natuurlijk peanuts en merk je totaal niet in de ontvangst maar komt wel tengoede van de optimale antennestand.

Nu er steeds meer gebruik wordt gemaakt van 8PSK-modulatie, is het bij een duo-lnb dan ook zeker aan te raden, de afwijking van de polarisatie van de antennes te verminderen door de duo-lnb iets minder schuin te zetten.

 

Waar het mij om gaat is dat CanalDigitaal toch al een vrij kleine schotel adviseert (60cm) en dat ze dan ook nog de schuinstand van de duo-lnb niet optimaal adviseren om de signalen zo goed mogelijk op de antennes te krijgen, zeker met de tegenwoordig gebruikte 8PSK-modulatie.

 

De schuinstand van een duo-lnb zou in Winschoten slechts 9,18 graden moeten zijn terwijl die in Koksijde aan de Belgische kust 12,65 graden moet zijn wel een verschil van ongeveer 3,5 graden. CanalDigitaal en TvVlaanderen geven hiervoor een gemiddelde van 11 graden die ze met de schuine lijn bij de duo-lnb aangeven.

post-60869-0-31118300-1380892891_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...