Ga naar inhoud


Hoe snel een brand kan onstaan en het evt. uit de hand kan lopen


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Mensen...ik moet dit even kwijt want ik met eigen ogen gezien hoe snel een brand kan ontstaan.

Ik heb een drukke dag vandaag en daarom vroeg uit de veren vanochtend. Om 05:30 zat ik al bij MacDonalds in de foyer van het CNBC gebouw in Dubai Media City te ontbijten, krantje te lezen...koffie etc. en ik was de enigste (eerste) klant. Buiten te warm dus binnen in het restaurant. Het viel me al op dat er een brandlucht hing die als maar sterker werd.

Op een gegeven moment komt de manager naar mij toe en vraagt of ik dat ook ruik en we kijken samen of er ergens rook vandaan komt maar niets te zien. Wel te ruiken. Op een gegeven moment hoorde ik een klik en het licht ging uit. Dus alles donker. Kennelijk een ciruit-breaker die de stroom afschakeld had. Dus er was wel degelijk wat mis ergens. Maar waar?

We kijken samen en op een gegeven moment zie ik door het glas van een licht-armatuur in het plafond toch nog licht. Op een stoel geklommen en ik zie door het glas van het armatuur waar 2 spaarlampen in zitten dat er vuur te zien was tussen het laag opgehangen plafond. De restaurant manager helemaal in paniek en haalt een brandblusser. Gaat daar mee lopen te hannesen en wil het armatuur er met een stuk ijzer uitbreken. Maar ik kon op die stoel staande het glas en daarna het hele armatuur met de spaarlampen eruit draaien en terwijl ik dat deed heb ik het geheel in mijn handen en kon zien dat de hele fitting al verbrand was..erger nog, de bedrading was al verbrand en een fikse brand tussen beide plafonds was te zien door het ca. 20 cm grote gat in het plafond. De manager zet de brandblusser erop maar daar kwam een vreemde vloeistof uit. Een soort drab en het vuur brande vrolijk verder. Dus samen op zoek naar een andere brandblusser en in een hoek stond er een met schuim. Die erop gericht en daarmee ging het vuur onmiddelijk uit. Security personeel had de brandweer al gebeld en die kwam al snel en hebben het verder afgewikkeld.

Nu is het zo dat er hier in Dubai nergens het licht wordt uitgeschakeld en stel je voor dat zo iets ´s nachts gebeurd. Zo zie je maar hoe snel er een ramp kan gebeuren.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Vanaf nu levenslang gratis koffie?

 

Maar heftig, toont nog weer eens aan dat je de schroeven van een elektrische installatie goed vast moet draaien.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of veel te dunnen draden gebruikt ,geeft ook aan dat spaarlampen veel

meer stroom gebruiken (bij inschakelen) dan dat we denken.

 

Ik wil in ieder geval zoiets nooit meemaken.

 

Een gordijnen brand kan in 10 minuten alles in de brand zetten met

onze  kunststoffen in de meubelen

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd al geweten dat MacDonalds niet goed voor je gezondheid is.

 

Overigens is met een beetje pech de brand na 3 minuten al niet meer te blussen. Beetje afhankelijk van de hitte die zich ontwikkelt en de brandbaarheid van de gassen. Een beetje extra zuurstof toevoegen door het maken van openingen is meestal ook geen goed idee.

 

Er zijn wel leuke joetoep filmpjes te vinden van kerstboom brandjes in een nagemaakte huiskamer.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.youtube.com/watch?v=hTC0wBFEbbg

 

En als je dan ook je huis vol hebt met IKEA lawaaibomen hout kan het nog sneller.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...