Sprietje Geplaatst: 6 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 6 oktober 2013 Drs.IJzebout schreef gisteren: “Nou...ijsstaven heb ik ze er nog nooit in zien flikkeren.” Ik heb het wel over 30 jaar geleden. Toen zat je misschien nog niet in Dubai.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 6 oktober 2013 Geplaatst: 6 oktober 2013 Nee toen zat ik er nog niet. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Sprietje Geplaatst: 6 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 6 oktober 2013 (aangepast) Beste jeevanhoof Je schrijft: “ik heb het ooit meegemaakt dat de kap voor de LNB gesmolten is. Het is al vele jaren geleden, en er zat nog geen gat in, maar de kap was behoorlijk vervormt.” Was dat toevallig ook een ALPS? 6 oktober 2013 aangepast door Sprietje
Sprietje Geplaatst: 6 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 6 oktober 2013 Satelliet magazine maakte in oktober 2010 ook melding van het fenomeen Sun-Outage, zie: http://www.satellitemagazine.com/?action=pagina&id=47&id2=2681 Een lid op een ander forum schreef toen: “Ik snap hem niet helemaal meer. Nu al een paar dagen valt op veel zenders van 12.03 tot 12.13uur het beeld weg en krijg ik de geen signaal melding. Discovery ID, Travel Channel HD, NED2 hebben bv geen beeld terwijl BVN, Discovery HD wel weer beeld hebben. Dit duurt dan 10 minuten en dan komt alles gelijk en zonder problemen weer terug. Voorheen was dit niet en sinds een paar dagen pas. Iemand een idee wat dit kan zijn?”
ries Geplaatst: 7 oktober 2013 Geplaatst: 7 oktober 2013 Ik vind het wel typisch dat op internet alleen maar foto’s van gesmolten lnb’s te vinden zijn van het merk ALPS. De enigste verklaring die ik daarvoor kan geven is de volgende: Bij een normale lnb met volwaardige feedhorn (2 lambda = 60mm), ligt het brandpunt (dat je kunt beschouwen als een knikker van 25mm diameter) in de kelk van de feedhorn, dus achter de beschermkap. Een ALPS-lnb heeft slechts een feedhorn van 1 lambda. Het brandpunt (de knikker van 25mm) ligt dus precies op de beschermkap van de lnb. Je kunt het vergelijken met een brandglas. Als je de afstand van het vergrootglas precies op de juiste afstand van een stukje papier houdt, krijg je een heel scherp bundeltje licht dat makkelijk een gaatje in het papier kan branden. Hou je het vergrootglas iets te dicht bij, dan wordt de lichtbundel groter en brand je geen gaatje in het papier. Met deze beredenering zouden dus ook andere smalle lnb’s gevoeliger moeten zijn voor het smelten van de kap dan gewone lnb’s. Hallo Sprietje, Stel dat je gelijk hebt met deze theorie, dan is het wel vreemd dat bij de meeste schotelopstellingen de alps lnbf's het brandpunt dichter bij de schotel hebben staan dan de gewone lnbf's. Misschien is het gewoon het materiaal van de Alps?
Sprietje Geplaatst: 7 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2013 Ik heb vanochtend een test gedaan want het is vandaag maximale Sun-outage in Zuid-Spanje. Ik heb daarvoor de zender BBC Three genomen op de Astra 1N op 10818V die in Zuid-Spanje natuurlijk niet echt sterk doorkomt. Met mijn Triax 115 met multirail heb ik normaal 69% signalkwaliteit voor de BBC Three en tijdens de Sun-outage verliep het als volgt. Min is het aantal minuten voor de maximale outage, plus is het aantal minuten na de maximale outage. -9 min. 66% -8 min. 64% -7 min. 61% -6 min. 58% -5 min. 53% en het beeld valt weg. Daarna gedurende 10 min. 2% + 5 min. 54% en het beeld komt weer terug. Daarna loopt de signaalkwaliteit weer omhoog tot 69%.
jeevanhoof Geplaatst: 7 oktober 2013 Geplaatst: 7 oktober 2013 Hoi Sprietje, ik ben even de kelder ingedoken of ik de LNB nog had liggen. Er liggen er nog drie met een egaal kapje. Dus ik heb hem niet meer. Het moet een van mijn eerste lnb's geweest zijn. En dat is toch al bijna 20 jaar geleden. mvg dreambox two , BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra VU+ solo2 met defecte tuners
Moderator ceesv Geplaatst: 7 oktober 2013 Moderator Geplaatst: 7 oktober 2013 Op mijn locatie wordt er maximaal 3,5 dB s/n verslechtering berekend. Met het signaal wat ik hier heb zal en is er geen beelduitval op Astra 1 en Astra 3. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Sprietje Geplaatst: 7 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2013 Ries schrijft; “Stel dat je gelijk hebt met deze theorie, dan is het wel vreemd dat bij de meeste schotelopstellingen de alps lnbf's het brandpunt dichter bij de schotel hebben staan dan de gewone lnbf's.” Dat ben ik niet met je eens. De meeste lnb-klemmen zijn 19-20mm breed. De nek van een ALPS is 30mm lang dus als je de zaak goed uitrekend, dan kan de voorzijde van de lnb maximaal 53mm vóór de klem uitsteken, zie bijlage. Bij een Inverto Black Ultra single kan de voorzijde van de lnb 80mm voor de klem uitsteken en de Inverto Black Ultra twinn en quad 58mm. Dat is een stuk meer dan de ALPS. De voorzijde van de ALPS kan dus helemaal niet verder naar voren steken dan normale lnb’s.
ries Geplaatst: 7 oktober 2013 Geplaatst: 7 oktober 2013 Ries schrijft; “Stel dat je gelijk hebt met deze theorie, dan is het wel vreemd dat bij de meeste schotelopstellingen de alps lnbf's het brandpunt dichter bij de schotel hebben staan dan de gewone lnbf's.” Dat ben ik niet met je eens. De meeste lnb-klemmen zijn 19-20mm breed. De nek van een ALPS is 30mm lang dus als je de zaak goed uitrekend, dan kan de voorzijde van de lnb maximaal 53mm vóór de klem uitsteken, zie bijlage. Bij een Inverto Black Ultra single kan de voorzijde van de lnb 80mm voor de klem uitsteken en de Inverto Black Ultra twinn en quad 58mm. Dat is een stuk meer dan de ALPS. De voorzijde van de ALPS kan dus helemaal niet verder naar voren steken dan normale lnb’s. Sprietje, Als ik in de bijlage kijk en "foucus" betekent focus, dan ligt het brandpunt van de Alps 25 mm achter de voorkant. Bovendien zou het met een Black Ultra wel lukken om hem voor de Alps te laten uitsteken, maar met bijvoorbeeld een Inverto's IDLP-40SL+ SilverTech lukt dat nooit.
Sprietje Geplaatst: 7 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2013 Vanochtend een foto gemaakt tijdens de Sun-outage van de Astra 28,2. Het was licht bewolkt weer en toch zie je de enorme zee aan zonlicht die op die lnb gefocust wordt.
blackeyes Geplaatst: 7 oktober 2013 Geplaatst: 7 oktober 2013 (aangepast) niet stiekem een led lampje erin verborgen??/ >>>lol>>>> indd je ziet echt groot verschil ten opzichte van die andere 3 lnb's 7 oktober 2013 aangepast door blackeyes vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k 2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88
Sprietje Geplaatst: 7 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2013 Nou over 4 dagen, op vrijdag 11 oktober dan kun je het in Nederland zelf meemaken als de zon tenminste schijnt maar met 80% kans op regen zie ik dat somber in. En nee…, die lichtintensiteit zou je met een ledlampje niet kunnen bereiken. En zoals ik al schreef, het was zelfs licht bewolkt. Bij onbewolkt weer doen je ogen zeer van het felle licht.
satdr Geplaatst: 7 oktober 2013 Geplaatst: 7 oktober 2013 Vandaag rond 1600 zag ik ook de zon behoorlijk in het midden van mijn triax kan dat kloppen? Vu+ Ultimo4k 1 FBC DVB-C en 1 FBC DUAL DVB-S2X OpenPli 7
Sprietje Geplaatst: 7 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2013 Dat kan alleen maar als die op de Hispasat gericht staat op 30 graden west.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen