Ga naar inhoud


Streaming probleem met ASUS RT-N66U via LAN


Jürgen

Aanbevolen berichten

Het is een beetje dubieus of deze vraag in dit forum thuis hoort maar ik denk het wel en anders wordt die wel verplaatst.

 

Sinds dat ik ruim één jaar geleden de overigens perfect presterende router ASUS RT-N66U in gebruik heb genomen loop ik tegen streamingproblemen aan.

In 1e instantie alleen bij het streamen naar mijn laptop van de VU+ afkomstige TV HD en SD beelden via WLAN maar daar had ik niet zoveel problemen mee.

 

Nu heb ik echter ook problemen bij het weergeven van opgenomen HD kanalen.

 

De volgende situatie, op één van mijn beide VU SOLO2 (SK) is een harddisk ingebouwd en op mijn andere SOLO2 (HK) niet.

Beide SOLO2 zijn via UTP kabels rechtstreeks op een van de 4 x 100M/bit poorten van de ASUS router aangesloten.

Dit functioneert normaal want in feite werkt alles prima en tot zo ver niets aan de hand.

 

Als ik iets wil opnemen doe ik dat op mijn SOLO2 (HK) vanuit de huiskamer en laat de HD opnamen op de harddisk van de SOLO2 (SK) in de slaapkamer opslaan, ook dat gaat in principe goed.

 

Wat nu niet goed gaat is dat als ik op de SOLO2 (HK), dus die zonder HDD, iets vanaf mijn SOLO2 (SK) wil afspelen de HD opname regelmatig stopt, er verschijnt dan voor enkele seconden de melding op het scherm 'Loading ....' tot na enkele tellen de weergave doorloopt en dat blijft zich herhalen.

 

Als ik nu de ASUS router tussenuit haal en de twee SOLO2 rechtsstreek via de UTP kabel aan elkaar koppel blijft de HD opname doorlopen.

Dit is ook het geval als ik i.p.v. de ASUS een doodgewone NetGear router tussenzet.

 

Mijn eerste reactie is dan ook dat het probleem bij de ASUS router zou moeten liggen maar waar ligt het dan aan, aan de HW of FW.

 

Ik heb de FW nu al een paar keer ge-upgraded, nu op de laatste stand versie 3.0.0.4.374.720.

 

Heeft iemand een idee waar ik naar zou kunnen zoeken om dit probleem te verhelpen.

Ik kan er natuurlijk een switch tussen zetten en daarop de beide SOLO2 aansluiten die het probleem verhelpt maar op zich moet een dergelijke perfecte router dit toch aankunnen.

 

 

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beide SOLO2 zijn via UTP kabels rechtstreeks op een van de 4 x 100M/bit poorten van de ASUS router aangesloten.

die asus heeft toch 1000Mbit volgens de specs dus iets klopt er niet.

 

Tevens heeft die asus een webinterface (of is het software op de bijgeleverde cd) met diagnose tools inzake de netwerkverbinding en snelheid per poort

 

is er een in het netwerk der apparaten die QoS gebruikt en of jumboframes? waarmee het de overige LAN clients kan beïnvloeden

 

ik kan het niet echt beoordelen bij u, maar voor zover ik ermee ervaring heb zou ik overigens altijd een switch achter de router hebben hangen, als router storing of geen dsl heeft blijft alles draaiende intern.

ciao

Le Premier Jour

Étienne Daho

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt de ASUS heeft inderdaad 4x 100/1000 LAN poorten, ik had moeten schrijven dat de 2 kabels op de 100 / 1000 poorten van de router zijn aangesloten.

 

Geen van de aangesloten apparaten heeft QoS of Jumboframes in gebruik.

 

Sinds dat ik de 2 SOLO2 nu op een LAN switch heb aangesloten heb ik geen problemen meer dus ik denk dat ik het maar zo laat.

Uiteraard is de switch ook aan een van de 4 routerpoorten 100/1000 aangesloten.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch nog even een vraag over de Autosensing poorten van de ASUS.

Kan het zijn dat de Autosensing de genoemde problemen veroorzaken want sinds dat ik beide SOLO2 op een 10/100 LAN switch heb aangesloten geen problemen meer.

 

Ik heb echter nog geen optie op de ASUS router gevonden waarmee ik deze poorten vast op 100M/bist kan zetten.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja maar dan is de vraag relevant of die switch en/of router wel een echte vlan poort kunnen maken na autosensing

 

10/100/1000

collissions mogen niet voorkomen

buffers mogen niet dichtlopen

 

ik heb geen asus, ik weet enkel dat ook de fritzbox 7340 niet gelijktijdig verschillende Mbits aankan, vandaar de netgear switch

ciao

Le Premier Jour

Étienne Daho

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

kun je eens vanuit telnet op de VU+ dit commando geven

ethtool eth0

 

Onderstaand is mijn voorbeeld van de output

root@vuduo2:/# ethtool eth0
Settings for eth0:
        Supported ports: [ TP MII ]
        Supported link modes:   10baseT/Half 10baseT/Full
                                100baseT/Half 100baseT/Full
                                1000baseT/Half 1000baseT/Full
        Supports auto-negotiation: Yes
        Advertised link modes:  10baseT/Half 10baseT/Full
                                100baseT/Half 100baseT/Full
                                1000baseT/Full
        Advertised pause frame use: Symmetric
        Advertised auto-negotiation: Yes
        Link partner advertised link modes:  10baseT/Half 10baseT/Full
                                             100baseT/Half 100baseT/Full
                                             1000baseT/Half 1000baseT/Full
        Link partner advertised pause frame use: Symmetric Receive-only
        Link partner advertised auto-negotiation: Yes
        Speed: 1000Mb/s
        Duplex: Full
        Port: MII
        PHYAD: 3
        Transceiver: internal
        Auto-negotiation: on
        Supports Wake-on: ags
        Wake-on: d
        SecureOn password: 00:00:00:00:00:00
        Link detected: yes
root@vuduo2:/#

als de switch enkel 100Mbit aankan, staat dan daar

Speed: 100Mb/s
Duplex: Full

kan die wel 1000Mb staat er wat boven in code aangeduid wordt zoals mijn voorbeeld

Le Premier Jour

Étienne Daho

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt weer voor het meedenken maar op dit moment kan ik verder niets testen want we gaan donderdag weer naar Spanje en de ASUS router met 1000 Mbit poort is al ingepakt.

Zodra ik in Spanje ben en ik de router heb aangesloten zal ik de test uitvoeren.

Nu hangt er een 100 Mbit switch tussen en daar krijg ik de volgende output op beide SOLO2

 

root@vusolo2:~# ethtool eth0
Settings for eth0:
        Supported ports: [ TP MII ]
        Supported link modes:   10baseT/Half 10baseT/Full
                                100baseT/Half 100baseT/Full
                                1000baseT/Half 1000baseT/Full
        Supports auto-negotiation: Yes
        Advertised link modes:  10baseT/Half 10baseT/Full
                                100baseT/Half 100baseT/Full
                                1000baseT/Full
        Advertised pause frame use: Symmetric
        Advertised auto-negotiation: Yes
        Link partner advertised link modes:  10baseT/Half 10baseT/Full
                                             100baseT/Half 100baseT/Full
        Link partner advertised pause frame use: No
        Link partner advertised auto-negotiation: Yes
        Speed: 100Mb/s
        Duplex: Full
        Port: MII
        PHYAD: 3
        Transceiver: internal
        Auto-negotiation: on
        Supports Wake-on: ags
        Wake-on: d
        SecureOn password: 00:00:00:00:00:00
        Link detected: yes
root@vusolo2:~#

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er is door asus aardig gesleuteld aan de firmware van de N66. De mijne draait nog steeds op een relatief oude firmware, alles wat ik tot nog toe voorbij heb zien komen had of problemen met wireless, of weinig range met wireless, of er was iets met de switch van de asus.

 

Je zou eens kunnen testen met een oudere firmware of het dan wel goed gaat, dat scheelt je dan weer een switch aanschaffen :)

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb ik alle oudere versies ook al geprobeerd.

 

Ik ben begonnen met naar mijn mening één van de oudste versie RT-N66U_3.0.0.3_162.trx en alles wat er tussenin zit maar in feite had ik altijd al problemen met de switch.

Wireless doet die het uitzonderlijk goed en verder heb ik ook totaal geen problemen met deze switch.

 

Ik had nog een oude 10/100 NetGear switch en zal deze in de komenden 2 maanden testen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Daar sta ik van te kijken.

Naar mijn mening zijn de 4x 100/1000 poorten van de ASUS Autosensing en passen zich aan al naar gelang wat er op die poorten is aangesloten.

Dus als ik op één van die poorten een verbinding met 100 Mb aansluit en op één andere 1000 Mb dan wordt dit automatisch geregeld of heb ik het nu helemaal mis?

 

Merlin heb ik op jouw advies al eerder geïnstalleerd echter zonder een beter resultaat.

Sinds dat ik nu een losse Netgear switch 100 Mb gebruik functioneert het streamen uitstekend.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...