Ga naar inhoud


Een goede DVB-T antenne


SIMBAke

Aanbevolen berichten

Beste Drs. IJzerbout

 

Je hebt best veel kennis omtrent de materie op dit forum maar wat je in bericht 11 schrijft “Anders kun je ook gaan lopen lullen over DAB / FM filters en weet ik wat voor een andere filtering.” slaat helemaal nergens op.


DAB zit op band III, FM zit op band II. Dat zit mijlenver van band IV-V dat voor DAB-T gebruikt wordt. Een band IV-V antenne zal nauwelijks signaal oppikken van band II en III. Een filter om deze signalen er uit te filteren heeft dan ook helemaal geen zin.
 

Veel breedband UHF-antennes vangen tot ver boven kanaal 60 signaal op, veel zelfs tot kanaal 69 en dat is 855MHz

 

In Nederland beginnen de LTE-frequenties op 791MHz, dat is kanaal 61.

Hier is dus duidelijk sprake dat de UHF-antenne die bedoeld is voor de ontvangst van DVB-T, overstuurd kan worden door de LTE-frequenties die door mobile telefoons gebruikt worden.

Een LTE-filter heeft dan ook wel degelijk zin.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Maar Sjaak(k) kan op deze kaart zeker wel aanwijzen welke LTE zender dat hoge vermogen uitstraalt.

(bij de mastinfo staat ook de veilige afstand vermeld).

http://www.antenneregister.nl/register/Map.aspx

Hint: Voor de DVB-T zenders op Ijsselstein is de veilige afstand 14 meter.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet heel goed waar de frequenties voor dvb-t, DAB, FM, LTE, etc. liggen.

Ik blijf van mening dat een ontvanger de selectivieit moet bezitten om ongewenste storingen tegen te gaan.

En liever dichtbij een LTE zender zitten dan onder de rook van een 100 kW FM zender.

Verder, wat denk je van een dvb-t zender op kanaal 28 en een nog sterkere dvb-t zender op kanaal 29 of 27 of op een ander kanaal in de band. Dit is op mijn locatie het geval. Geen filter die dat geweld tegengaat. (behalve een kanaal filter)

Verder zeg ik ook niet dat het weg filteren van kanalen boven kanaal 60 bij de antenne niet baten zal. Als de ontvanger niet meer gevoelig is boven kanaal 60 is het LTE probleem ook opgelost.

Ja ik weet het...alle ontvangers gaan tot kanaal 69 omdat daar vroeger nog geen LTE zat. Maar de vermogens van LTE zijn dermate gering dat dit geen probleem moet zijn. Ik zie grotere problemen bij de ontvangst van een zwakke dvb-t zender, terwijl er ergens anders in de band een veel sterkere dvb-t zender staat te brullen. Zeker bij gebruik van een versterker.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een DVB-T antenne koopt, zou ik er wel een kopen waar een LTE-filter in zit om storingen van

zendmasten voor mobile telefoons te voorkomen.

Een prima DVB-T antenne zonder ingebouwde versterker is de König UHF-41L-KN, zie de specificaties in de bijlage.

In Nederland koop je die voor €17,81

zo een harkje :) heb ik nog liggen op zolder , evt terug van onder het stof halen :) die zal wss wel geen LTE hebben

VU+ ultimo en ultimo 4K

Dreambox DM8000 ( stofverzamelaar )

Gigablue Quad HD ( stofverzamelaar )
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mezelf heb ik nu als VRT-Backup (tv én radio) deze opstelling gefixt.

Een WISI rasterantenne die ik ooit in de "zestiger" jaren gebruikte om NL (Goes) te ontvangen.

Verbonden met ruim 30 meter Koka 799 naar een Titan II HD Combo en doorgelust naar mijn DVB-S2/T2 TV.

Bedoeling is ook om het dvb-t signaal verder te splitsen naar hobby- en slaapkamer...

Toch merkwaardig, zo laag tegen de grond en met in de ontvangstrichting allemaal rijwoningen - afstand zender Egem +/- 35Km (?)

 

 

post-50975-0-39666500-1382354627_thumb.jpgpost-50975-0-92986000-1382354654_thumb.jpg

 

 

 

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...