Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik zoek iemand die mijn schotel wil perfect uitrichten op 19.2E, 23.5E en 28.2E in West-Vlaanderen (regio Torhout)

Graag PM!

aangepast door deagle24

• 2 weken later...
Geplaatst:

En hoe komt het dat je er zelf niet in slaagt om de wok goed af te stellen?

Ik heb over de jaren heen heel wat schotels en setups gehad (draaibaar, rail met 4 lnb's, duo koppen, etc.), maar ik heb ze altijd op de meest gewone manier afgesteld: met een analoge signaalmeter.

Dus ik weet niet of ik je extra hulp kan bieden...

Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik druk me misschien slecht uit.

Ik gebruik nog een analoge satfinder (naald + geluid).  Waarschijnlijk niet de beste manier om je sat uit te richten, maar lukt me toch al jaren aardig hiermee.

Het is dus geen digitale satfinder van een paar honderd euro...

• Moderator
Geplaatst:

Juist voor digitale ontvangst, in het bijzonder de TVV transponders is "perfect" afstellen op deze manier niet mogelijk.

Om slecht weer reserve te hebben dien je af te regelen op minimale ber en optimale S/N, niet op maximale signaal sterkte.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Sorry, ook nog vergeten te zeggen dat ik het africhten niet enkel op de analoge satfinder doe, maar in combinatie met de Satfinder die in OpenPLi zit.

Zoals je zei ceesv, BER = 0 en S/N  zo hoog mogelijk.

• Moderator
Geplaatst:

Nee, niet BER = 0 maar de Ber voor de foutcorrectie in de ontvanger zo klein mogelijk te maken, dus bijvoorbeeld 2,45*10-5.

En dat kunnen de meeste satelliet ontvangers niet weergeven.

Dit is een instelling, die bepaald wordt door de LNB precies in het brandpunt van de schotel te plaatsen en de skew van de LNB op de graad nauwkeurig af te stellen.

Slecht weer, regen. veroorzaakt niet alleen demping maar door breking van het signaal in de regendruppels ook fasefouten.

De op deze transponder gebruikte modulatie heeft een kleinere tolerantie voor fasefouten, een van de factoren die bepaalt of je wel of niet beeld hebt.

Wanneer je dan ook nog een LNB gebruikt met de nodige faseruis heb je geen beeld meer.

Met alleen een signaal sterkte meter is dit niet af te regelen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Nee, niet BER = 0 maar de Ber voor de foutcorrectie in de ontvanger zo klein mogelijk te maken, dus bijvoorbeeld 2,45*10-5.

En dat kunnen de meeste satelliet ontvangers niet weergeven.

Dit is een instelling, die bepaald wordt door de LNB precies in het brandpunt van de schotel te plaatsen en de skew van de LNB op de graad nauwkeurig af te stellen.

Slecht weer, regen. veroorzaakt niet alleen demping maar door breking van het signaal in de regendruppels ook fasefouten.

De op deze transponder gebruikte modulatie heeft een kleinere tolerantie voor fasefouten, een van de factoren die bepaalt of je wel of niet beeld hebt.

Wanneer je dan ook nog een LNB gebruikt met de nodige faseruis heb je geen beeld meer.

Met alleen een signaal sterkte meter is dit niet af te regelen.

Ahzo, ik leer bij.  (elke dag trouwens)

Bedankt cees om dit even uit te leggen.

Hoe kun je dit dan meten?  Bestaat daar ook een plugin voor? (ik heb een VU+ Duo)

Als je dan kiest voor een nieuwe lnb, moet je dan kijken naar een zo klein mogelijk ruisgetal/niveau?

En welke waarde is dan goed te noemen?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen