Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een multi focus E85 op het dak staan op 28.2/5--23.5--19.2--13. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik dicht aan zee woon en de schotel vol in de wind staat. Het probleem is dat ik weinig tot geen regenreserve heb. Het vreemde is dat ik op 28.5/2 bijna altijd beeld heb, storm regen het maakt niet uit bijna altijd beeld. Terwijl 23.5 zeer gevoelig is voor regen.

Ik ben de 85E een beetje zat dus als deze op is wil ik wel aan de Big Bisat als dat een betere ontvangst geeft. Als het de ontvangst nu ten goede zou komen dan investeer ik alvast in een twin inverto black ultra voor de 19.2 en een alps twin voor 23.5. Hoewel ik geen problemen heb met de DisEqc wil ik die ook wel vervangen als dat helpt.

Nu heb ik de volgende waardes (op mijn dreambox dus niet direkt op de lnb):

SNR            DB          AGC

23.5 SBS6       52%            8.3            19%

19.2 SBS6       41%            6.6             31%

13    RTPi        50%            8.1             32%

28.2 BBC1       56%           9.1              32%

Volgens mij kan dat veel beter.

Ben vandaag het dak op geweest met een laptop en als ik flink aan de
arm van de schotel  naar beneden trek schieten de db waarde en de snr waarde omhoog. De
AGC waarde blijft gelijk of stijgt 1%, Hetzelfde gebeurt als ik de arm
(kijkende naar de sat) naar links trek. Naar rechts daalt de DB en de SNR.

(Wat een ramp trouwens, afstellen met een dreambox, ik vond de humax daarvoor toch fijner.)

Heb wat foto's gemaakt van mijn schotel maar kan ff niet vinden hoe die te plaatsen.

Nu mijn vragen:

Hebben andere LNB's zin? En zo ja, eerst afstellen en dan nieuwe LNB's of eerst nieuwe LNB's en dan afstellen.

Heeft een ander DisEqc zin? Zoja, welke? Is die waar je een DVB=T aansluiting op hebt ook goed? De Scandinaviërs er bij zou leuk zijn.

Geeft een Big Bisat een betere ontvangst dan een E85? Zijn er ook nadelen aan een Big Bisat?

Hebben jullie nog tips mbt tot het afstellen?
SNR en DB zo hoog mogelijk (is dat nu hetzelfde SNR en DB behalve de schaal?)
AGC moet die nu zo laag mogelijk zijn op 50 staan of zo hoog mogelijk bij het afstellen?

post-32156-0-36761000-1381806289_thumb.jpg

post-32156-0-87237200-1381806297_thumb.jpg

post-32156-0-50414800-1381806303_thumb.jpg

post-32156-0-90254200-1381806311_thumb.jpg

post-32156-0-80528600-1381806315_thumb.jpg

post-32156-0-89026600-1381806320_thumb.jpg

post-32156-0-02957300-1381806327_thumb.jpg

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb een multi focus E85 op het dak staan op 28.2/5--23.5--19.2--13.

(...)

Nu mijn vragen:

Hebben andere LNB's zin? En zo ja, eerst afstellen en dan nieuwe LNB's of eerst nieuwe LNB's en dan afstellen.

Heeft een ander DisEqc zin? Zoja, welke? Is die waar je een DVB=T aansluiting op hebt ook goed? De Scandinaviërs er bij zou leuk zijn.

Geeft een Big Bisat een betere ontvangst dan een E85? Zijn er ook nadelen aan een Big Bisat?

Hebben jullie nog tips mbt tot het afstellen?

SNR en DB zo hoog mogelijk (is dat nu hetzelfde SNR en DB behalve de schaal?)

AGC moet die nu zo laag mogelijk zijn op 50 staan of zo hoog mogelijk bij het afstellen?

Beste humptydumpty,

Zoals je ziet, zijn je foto's prima doorgekomen.

Je waarden zijn inderdaad veel te laag. Je hebt zelf inmiddels vastgesteld dat je schotel niet (meer) goed ingesteld staat. Je schotel is misschien door de jaren versprongen. 

1)Ik zou daarom met de schotelinstelling beginnen en hem primair afstellen op 23,5 en daarna de andere toevoegen en fijnafstellen..

Schotel losmaken dus en opnieuw kanteling instellen op 23,5. Kennelijk staat die schotelkanteling nu te hoog ingesteld.

2)Vervolgens de andere 3 posities toevoegen.

Daarbij zou ik mij steeds richten op de dB/SNR en geen acht slaan op de AGC. (Die laatste moet eigenlijk zo hoog mogelijk, maar OpenPli op de Dreambox geeft hem verkeerd weer en lijkt precies de omgekeerde waarden aan te geven, dus 100% - de weergeven AGC komt meer in de buurt. Maar zoals gezegd: niet relevant voor de instelling.)

Volgens mij kun je bij de E85 ook nog een schotelskew instellen. Het is erg belangrijk dat je dat doet en die kanteling oostwaarts ook goed instelt (zo'n 11 graden zo uit mijn hoofd), omdat je daarmee de lnb's oost en west van de Astra 3 (jouw focus-lnb) zo dicht mogelijk kunt richten op hun werkelijke positie op de Clark Belt.

3)Aangezien de schotelinstelling eerste vereiste is, zou ik nog geen nieuwe lnb's kopen. 

4)Als de diseqc prima schakelt, zou ik hem niet zomaar vervangen. Wel is het zo dat er kwaliteitsverschil is qua schakeling en demping. Spaun en Triax behoren tot de beste.

5)Ik heb zo niet de gegevens van zowel E85 en BigBisat bij de hand. Je zou eens moeten googelen met name op dB van deze beide schotels. De BigBisat is van kunststof gegoten en zeer stevig, maar het materiaal geeft in principe wel minder dB dan metaal. De grootte van de schotel bepaalt natuurlijk ook dB's. 

6)Mocht je de lnb's op Astra 1 en 3 toch gaan vervangen door een Alps en een Inverto Black Ultra, dan zou ik de Alps op de Astra 1 positie zetten en de Inverto BU op Astra 3.

De Astra 1 satelliet is sterker dan de Astra 3, en de Inverto zou het zwakkere signaal op Astra 3-positie heel mooi kunnen compenseren. 

7)Daarnaast kun je in de houders de lnb's zelf nog een (lichte) skew geven met de klok mee om maximale ontvangst te krijgen.

Het is heel goed dat je de signaalmeter van de Dreambox/OpenPli onder oogbereik hebt, zoals jij ook doet. Zo stel ik mijn schotel ook af. Het signaalpercentage is de maatstaf.   

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Beste humptydumpty

Je schrijft:

“Ben vandaag het dak op geweest met een laptop en als ik flink aan de arm van de schotel naar beneden trek schieten de db waarde en de snr waarde omhoog.”

Dat klopt precies want de elevatie van de schotel staat op 35 graden en dat is veel te hoog.

Ook de skew van de schotel staat op slechts 4 graden en ook dat is veel te weinig.

En ook moet je geen smalle lnb nemen voor de Astra 23,5 want op die satelliet heb je het meeste signaal nodig.

Als je eerst eens opgeeft waar je ongeveer woont, dan zal ik het een en ander voor je uitrekenen.

Welke lnb’s zijn dat met die grote koppen?

Geplaatst:

Hartelijk dank voor jullie snelle reactie. Ik zal de adviezen ter harte nemen.

Ik was er al bang voor, niet fijnafstellen maar overnieuw afstellen en het risico dat het niet meer lukt.

Ik heb mijn oude E85 ooit afgesteld met een Humax 5400 en die stond dan ook geweldig 1x per jaar geen beeld voor een paar uur. Dat heeft me wel een dag gekost. Een dreambox heeft, vind ik, een slechte lock tov van een humax. Wel gebruik ik nu wat betere Laptop software Enigma Signal Meter - Krkadoni Edition  dat werkt een stuk beter.

Ik heb nog een vraag over f-connectoren. Ik heb van die connectoren die ze persen (die zijn beter waterdicht zeggen ze). Nu heb ik wel eens gelezen dat als je die kunnen breken op het plastic. Klopt dat? En is het beter ze toch in te tapen?

7)Daarnaast kun je in de houders de lnb's zelf nog een (lichte) skew geven met de klok mee om maximale ontvangst te krijgen.

Het is heel goed dat je de signaalmeter van de Dreambox/OpenPli onder oogbereik hebt, zoals jij ook doet. Zo stel ik mijn schotel ook af. Het signaalpercentage is de maatstaf.

Mijn dank voor je adviezen met name die over de AGC met openpli. Anders was ik daar weer uren mee bezig geweest. Die Skew zal ik doen zoals verder op in het forum wordt uitgelegd. Uiterste op de transponder vinden en dan van H een V maken en dan zo min mogelijk signaal. V weer terug zetten naar H.

Als je eerst eens opgeeft waar je ongeveer woont, dan zal ik het een en ander voor je uitrekenen.

Welke lnb’s zijn dat met die grote koppen?

Sprietje, Gracias por sus consejos. Ellos me ayudan mucho.

De schotel staat bij Den Haag.

De lnb's zijn van maximum wellicht weet je nu al genoeg maar als ik op het dak sta zal ik het type noteren. Dat zal dan woensdag of vrijdag worden omdat het dan grotendeels droog is.

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Geplaatst:

Het is altijd slim om f-connectoren extra te tapen. Vocht kan via de f-connector een hoop ellende veroorzaken.

Lnb's van Maximum zijn niet de allerbeste. Google maar eens. De Inverto Black Ultra is de beste, maar als je gezien de sat-positie een Alps gebruikt, bereik je ook goede resultaten.

Beter dan met de Maximum, maar dat zou je zelf eens kunnen uittesten.

Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Beste humptydumpty

De elevatie van de schotel moet in Den Haag op 28,6 graden staan. Nu staat die op 35 graden.

De skew van de schotel moet op 100,7 graden staan. Nu staat die op 94,5 graden.

Met deze afstelling op de schaalverdelingen, moet je er wel zeker van zijn dat de pijp waar de schotel op gemonteerd is rondom zuiver verticaal waterpas staat.

De afstand tussen de lnb’s aan de voorzijde gemeten van pukkeltje tot pukkeltje moet als volgt zijn:
Tussen de Hotbird en de Astra 19,2 is 76mm
Tussen deAstra 19,2 de Astra 23,5 is 51mm
Tussen de Astra 23,5 en de Astra 28,2 is 54mm

Plaats de smalle lnb rechts tegen de lnb-arm aan als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt. Dit is de lnb voor de ontvangst van de Astra 19,2.
Plaats links van de lnb-arm de lnb met grote kop voor de ontvangst voor de Astra 23,5 zodanig dat de afstand aan de voorzijde gemeten 51mm is.
Plaats links van deze lnb dan weer een smalle lnb voor de Astra 28,2 zodanig dat de afstand aan de

voorzijde 54mm is.

Plaats aan de rechter zijde een brede lnb voor de Hotbird zodanig dat de afstand aan de voorzijde 76mm is.

De lnb’s met brede koppen worden nu gebruikt voor de zwakste satellieten, de lnb’s met smalle kop voor de sterkste satellieten.

Stel de skew van de lnb’s als volgt in:
Hotbird is 7 graden
Astra 19,2 is 4 graden
Astra 23,5 is 7 graden
Astra 28,2 is 11 graden
Dit met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal waterpas.

Richt de schotel uit op maximale signaalkwaliteit op de Astra 23,5.
Als je denk dat er nog iets meer uit te halen is, verplaats je lnb’s dan pas nog een heel klein beetje als je eerst heel zeker weet dat de schotel optimaal op de Astra 23,5 staat uitgericht.

Geplaatst:

Ik sta nu hier op het dak en heb alles zo ingesteld als hier boven. (Alles behalve de koppen verwisseld maar wel verplaatst met de afstanden en de schotel anders gekanteld.)Maar ik krijg geen toon. Helemaal niets. Iemand een Idee?

Weet nu wel welke Maximums het zijn 2x maximum FS-10

Heb je met een waterpas gemeten of je mast zuiver rondom verticaal staat? Als de basis niet goed is, kun je ook geen gebruik maken van de aanwezige schaalverdelingen op de schotel.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Ik sta nu hier op het dak en heb alles zo ingesteld als hier boven. (Alles behalve de koppen verwisseld maar wel verplaatst met de afstanden en de schotel anders gekanteld.)Maar ik krijg geen toon. Helemaal niets. Iemand een Idee?

Weet nu wel welke Maximums het zijn 2x maximum FS-10

Welke zenders/frequenties gebruik je om satellieten te zoeken en in te stellen?

Begin bij Astra 3/23,5.

Geplaatst:

Sprietje, bedankt voor de tip. Dat ding is toch iets scheef. Tussen de streepjes recht maar hellend naar een streepje op de waterpas.

Ja ik heb een waterpas mee genomen. Die is natuurlijk weer net te groot om lekker langs de mast te zetten.

Nu heb ik alles zo gelaten alleen op 28 gezocht toen had ik toon (grote kop lnb) die uitgericht en daarna elevatie aangepast. Pats alle zenders beeld en in de 90 alleen hotbird is in de 80. Nu vast zetten en de fijn afstelling doen. Eerst een koffie handjes zijn nu erg kou meld me straks met het resultaat.

Geplaatst:

Hotbird kan kloppen is de zwakste van de vier satellieten dus minder signaal is logisch

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Ik ga vrijdag verder. Het signaal komt nu stukken beter binnen. Ik denk er aan toch een aantal lnb's te vervangen door alps 19.2 en black ultra voor 23.5. Voor 28.2 heb ik een probleem dat de klem voor de lnb tegen de klem voor 23.5 aan komt. Daar moet ik iets vanaf vijlen wil ik die nog iets (1 of 2 mm) dichter tegen 23.5 wil stellen. Ik zit er tevens aan te denken links en rechts een of 2 lnb's toe te voegen. Welke weet ik nog niet. Eerst dit maar eens dit goed bijstellen zodat ik de winter goed door kom.

Resultaten tot nu toe:

SNR DB AGC

23.5 SBS6 90% 14.3 18%

19.2 SBS6 90% 14.5 29%

13 RTPi 66% 10.8 31%

28.2 BBC1 95% 15.4 31%

aangepast door humptydumpty

• 4 jaren later...
Geplaatst:

probeer dit nog eens 

ps/ neem ook nieuwe lnb's en een switsh

schotel1.jpg

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

Geplaatst:

Kwam ik toen al niet uit. Achteraf kwam ik er achter  ( na hulp van sprietje) dat de mast iets scheef staat. Daarom heb ik zo’n rare waarde in graden. Dat is compensatie voor het scheef staan.

switch is vervangen voor iets waar ik aan kon komen tijdens de kerst.

wil nu de lnb’s op 13 en 19.2 vervangen. 13 wordt denk ik een inverto premium black voor 19.2 zoek ik iets wat goed is en past.

denk dat ik dan lnb 19.2 omwissel met 23.5 zodat ik meer regen reserve heb.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen