Ga naar inhoud


Geluidsinstallatie voor in een zaal


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Een vereniging bezit een eigen zaal. Deze zaal wordt regelmatig verhuurd voor beschaafde feestjes.

 

Ik wil de zaal voorzien van een geluidsinstallatie en daarbij heb ik de volgende eisen:

  • De installatie is alleen bedoeld voor achtergrondmuziek;
  • De bediening moet eenvoudig zijn, dwz alleen aan/uit en hard/zacht;
  • Geen CD speler of zo. Het is de bedoeling dat de huurder zijn ipod / telefoon meeneemt, inprikken en je hebt muziek;
  • Moet wel goedkoop, verenigingen hebben in deze tijd geen zakken geld meer.

Ik zie zelf 2 opties:

  1. Een goedkoop setje van de plaatselijke wasmachineboer;
  2. Een 100V versterker met een paar plafond speakers;

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 2. Gezien de afmetingen van de zaal denk ik een paar speakers nodig te hebben (stuk of 8). Dat gaat met 100V makkelijk. Ik weet echter niet zeker of 100V versterkers aansluitmogelijkheden hebben voor ipod / telefoon. Daarnaast heb ik het idee dat deze versterkers mono zijn. Vraag me af of dat dan weer geen problemen gaat geven.

 

Misschien zie ik iets over het hoofd? Iemand andere ideeen?

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gebruik hier een Yamaha RX-V475 waar ik de 5.1 set gewoon op stereo geluid over 5 speakers heb staan. Ze kunnen hier met hun tablets of telefoons gebruik maken van airstream en hebben dus niet eens een kabeltje nodig.

In het menu van de receiver kun je het maximale te gebruiken volume instellen wat zeer makkelijk is wanneer mijn kids gebruik maken van de installatie.... geen defecte speakers meer.

Er zijn nog vele andere merken die dit kunnen. Yamaha receiver kost wel wat maar werkt als een speer. Als je een type hoger pakt heb je een 7.1 waarop dus 7 speakers kunnen werken.

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

de hoogte van het plafond en de gesuggereerde plafond luidsprekers is alleszins aan de grootte van de zaal en het aantal mensen die de zaal vullen gerelateerd

mensen absorberen ook...

 

audyssey inmeting per microfoon zou daar kunnen helpen met een 7in1 versterker met 2 of meer zones

 

met mensen en zonder mensen, scheelt een slok op een borrel in de weergave

 

juist daarom is het akoestisch meten en inregelen heel belangrijk

hoe hoger het plafond en reflectoren des te beter de gelijkwaardige verdeling...

dat was toch ook al zo in concertzalen.

Garden Party

Mezzoforte

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat als ik in een zaal..of cocktailbar...of buitenbar of binnenbar met veel mensen op de borrel ben en gezellig wil praten, borrelen...zonder in een zenuw-inrichting te moeten worden gebracht, die "achtergrond" muziek alleen maar storend is.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle 100V systemen zijn mono, maar in een zaal heb je ook niets aan stereo, 99 van de 100 systemen zijn daarom ook altijd als mono uitgevoerd.

 

Stereo klinkt altijd leuk, maar in een zaal met 8 luidsprekers en gepraat is het stereo effect altijd al ver te zoeken en wordt het zelfs vaak als hinderlijk ervaren als het ene luidspreker soms wat meer geluid geeft dan de andere.

 

5.1 of 7.1 systemen zijn leuk, maar voor een zaal moet je of heel veel geld hebben of het is niet geschikt.

In een zaal gaat het erom dat je overal evenveel (of even weinig) geluid hebt zodat niet de een de oren dicht moet houden en de ander het niet kan verstaan.

Dat is juist ook de kracht van 100V systemen nl. goede verstaanbaarheid in de gehele zaal.

Wil je toch ook een beetje muziek dan is mijn advies wel om metalen luidsprekers te nemen en geen plastic. (metalen klinken vaak wat voller)

Alternatief zijn opbouw 100V boxjes, deze hebben als voordeel dat ze een klank kast hebben wat plafondluidsprekers niet hebben en waardoor het geluid nog voller klinkt.

Vergis je echter niet in het formaat van deze opbouw luidsprekers je zult verstelt staan van het geluid wat er uit komt.

Hoor je met een gewone 8 Ohm luidspreker op 30m alleen nog maar dof gedreun en iemand onverstaanbaar praten, met deze kleine dingen zal iemand op 30m nog goed verstaanbaar zijn terwijl er met 4 van die luidsprekers in een zaal van 10 x 20 toch ook nog een aardige disco opgezet kan worden.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo'n trafo is bij de meeste 100V luidsprekers al gemonteerd en met steekverbinding kun je vervolgens zelf het vermogen (en dus het volume) van de luidspreker in stellen.

Dit heeft als voordeel dat je in sommige gedeelten van een zaal (met minder akoestische eigenschappen) onafhankelijk van het volume van de versterker toch wat extra vermogen kunt geven om zo toch een egaal dekkend geluid in een ruimte te verkrijgen.

Iets wat je met normale luidsprekers op een 4 of 8 Ohms uitgang dus nooit voor elkaar kunt krijgen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...