trust Geplaatst: 26 oktober 2013 Geplaatst: 26 oktober 2013 Mannen , mannen , niet zo hard reageren ,dat er niet helemaal correct NL geschreven word , heb ik geen probleem mee . Dat kan te maken hebben dat je elders geboren of opgegroeid bent of anderzins . Waar ik me wel aan erger is dat er steeds nieuwe feiten aangedragen worden . Josse , volgens de laatst bekende feiten had je vraag moeten zijn : Met welke lnb kan ik langs of door een obstakel heen lijken . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Sprietje Geplaatst: 26 oktober 2013 Geplaatst: 26 oktober 2013 (aangepast) Beste josse Ik begrijp niet waar je het over hebt. Als de mast zuiver verticaal staat en dat is een vereiste bij een draaibare schotel, dan klopt de Latitude-instelling op de rotor wel degelijk, zie bijlage Ontvang je de Astra 4A (voorheen Sirius) niet goed, dan moet je de elevatie van de schotel eventueel bijstellen, niet de schaalverdeling op de rotor. 26 oktober 2013 aangepast door Sprietje
Sprietje Geplaatst: 26 oktober 2013 Geplaatst: 26 oktober 2013 Jammer josse dat je vorige week tijdens de sun-outage niet hebt gekeken of de zon je hele schotel beschenen heeft en niet alleen het bovenste gedeelte. Dat had je zo rond het middaguur mooi kunnen bekijken als de zon toen even geschenen heeft tenminste.
Moderator ceesv Geplaatst: 26 oktober 2013 Moderator Geplaatst: 26 oktober 2013 Laten we ons beperken tot de techniek en niet hoe die hier "verpakt" wordt. Josse, besef dat men hier probeert de basisvoorwaarden voor ontvangst met een draaibare schotel te formuleren. Met je opstelling hoef je helemaal geen probleem te hebben met de door jouw gevraagde zenders. Het is echter wel zo dat wanneer de uitgangspunten niet goed afgesteld staan, de afwijking van je draaibare schotel steeds groter wordt naarmate je van het zuiden wegdraait. Wanneer het dak lekt krijg je hier niet de raad een grotere emmer onder het gat te zetten maar hoe je de lekkage in het dak herstelt. De basis is een loodrecht verticaal opgestelde antennemast. De rotor naar het zuiden te richten en de elevatie van de rotor in te stellen. De schotel optimaal op de zuidelijk gelegen satelliet af te stellen. Door de antwoorden en gegevens die je steeds geeft bestaat ondertussen de indruk dat gezien je afwijkende elevatie de mast niet loodrecht staat. Misschien is het een overweging, omdat je schotel toch volgens jou te laag opgesteld staat af te stappen van het concept "draaibare schotel" en een stationaire schotel met meerdere LNB's te plaatsen. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
josse Geplaatst: 26 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2013 effe (eventjes) gestopt met uitrichten. leg me, nu volledig toe op de spelling;( zonder fouten schrijven) en syntaxis(zinsbouw of grammatica) maar weiger voor mezelf spellingscontrole te gebruiken. is het dan onmogelijk dat, aan de achterkant van de schotel waar die gradenboog aan bevestigd is. deze boog een afwijking kan hebben , en de elevatie een afwijking heeft van 4a5 gr daar ze bij mij op 26a27 gr afgesteld is?? dit lijkt me, toch niet onmogelijk? men wederhelft heeft pas nog gelood ze gaf geen afwijking. (mast)
trust Geplaatst: 26 oktober 2013 Geplaatst: 26 oktober 2013 (aangepast) Josse , kun je een foto maken en hier plaatsen via Gebruik volledige editor , liefst meerdere van verschillende kanten . Met moed en humor kom je een heel eind ! 26 oktober 2013 aangepast door trust Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
josse Geplaatst: 26 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2013 vandaag niet meer donker. nu dit heeft geen enkele zin meer, op de foto's kun je, onmogelijk zien of de mast loodrecht staat. wat latitude rotor betreft staat op, 51 gr afgesteld kom daar dus niet aan. en stel de vraag in herhaling is het dan onmogelijk dat gradenboog van de schotel zelf een afwijking heeft. mogelijkheid met een afwijking gemonteerd.(fabriek) nu op de voornaamste satellieten tussen 11 e14 db's op andere 8a10 db's. te weinig voor een 110 triax maar wil men buren te vriend houden(zie afwijking db's verlagen schotel) zelf heb ik, de kennis niet dat, vaste lnb's voor een oplossing zorgen.(betere ontvangst)?? hoeveel lnb's kan je maximaal plaatsen op triax 110+ brengt het ook een kostenplaatje met zich mee.
Sprietje Geplaatst: 26 oktober 2013 Geplaatst: 26 oktober 2013 Beste losse Als je de rotor op latitude 51 afstelt voor Genk, dan kan het natuurlijk nooit zo zijn dat de elevatieaanduiding op de schotel ook nog in de buurt van de normale elevatieïnstelling moet staan (31,6 graden) want de pijp van de rotor staat dan zeker niet verticaal. Nee, die moet een stuk minder staan en wel op ongeveer 22,6 graden.
smetje limb.BE Geplaatst: 26 oktober 2013 Geplaatst: 26 oktober 2013 Beste lossed Als je de rotor op latitude 51 afstelt voor Genk, dan kan het natuurlijk nooit zo zijn dat de elevatieaanduiding op de schotel ook nog in de buurt van de normale elevatieïnstelling moet staan (31,6 graden) want de pijp van de rotor staat dan zeker niet verticaal. Nee, die moet een stuk minder staan en wel op ongeveer 22,6 graden. sprietje, als ik mijn schotel op 22° zou zetten dan heb ik zeker en vast helemaal geen beeld 1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x bosat 1.50m .1x Dreambox 7020hd v2x dreambox 800 1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se 1x GIGABLU HD QUADPLUS 1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K 1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K 1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED 1x Samsung UE46F6650SSXXN led
trust Geplaatst: 27 oktober 2013 Geplaatst: 27 oktober 2013 Eenmaal de rotor elevatie correct ingesteld gebruik ik de schotel elevatie aanduiding enkel als indicatie . Echt instellen doe ik die d.m.v het maximale signaal op de satelliet die het dichts bij het nulpunt ligt . Ik weet niet welke diseqc motor er gemonteerd is , maar van Motec zijn er 2 versies met verschillende elleboog pijpen . Die hebben een verschillende hoek . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Sprietje Geplaatst: 27 oktober 2013 Geplaatst: 27 oktober 2013 Ach, ik gebruik bij het afstellen van de elevatie bij een draaibare schotel helemaal niet de elevatieschaal van de schotel. Het is zo simpel. Een Triax heeft een offsethoek van 26 graden. In Genk moet de elevatie voor de Astra 4A (Sirius) 31,6 graden zijn. De schotel moet dus 31,6-26= 5,6 graden achterover staan. Dat meet ik gewoon met mijn electronische waterpas tot op de tiende graad naukeurig die ik tegen de voorzijde van de schotel leg. Als je die niet hebt, dan is dat ook met een gewone waterpas af te stellen. Omdat je weet dat een Triax 110 een hoogte heeft van 105cm, moet de bovenzijde 10,3cm achter de onderzijde staan.
josse Geplaatst: 28 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 28 oktober 2013 Zie dat, vraag beantwoord is maar wil nog even reageren. daar de elevatie schotel afgesteld is op 25 gr rotor 51 gr. zitten we nog met een verschil van 2,4 gr. daar de mast loodrecht staat. meetkundig gezien boven +onder een gelijke hoek van 90 gr. dan zal het verschil van 2,4 gr waarschijnlijk in de speling van de ellenboog pijp of dat, de schotel niet juist op de ellenboogpijp geplaats is.
Sprietje Geplaatst: 28 oktober 2013 Geplaatst: 28 oktober 2013 (aangepast) Nou als er zoveel speling op de elleboogpijp zit dat je zo’n afwijking krijgt, dan is die rotor dood versleten en kun je er niets meer mee. Misschien een afwijking in de elevatieschaal van de schotel? Staat de schotel wel precies haaks op de rotor afgesteld als die op nul staat? Maar goed, het blijft maar een indicatie om de Astra 4A te vinden hoor. Het precies afstellen moet je toch op maximale signaalkwaliteit doen. 28 oktober 2013 aangepast door Sprietje
trust Geplaatst: 28 oktober 2013 Geplaatst: 28 oktober 2013 Zie dat, vraag beantwoord is maar wil nog even reageren. daar de elevatie schotel afgesteld is op 25 gr rotor 51 gr. zitten we nog met een verschil van 2,4 gr. daar de mast loodrecht staat. meetkundig gezien boven +onder een gelijke hoek van 90 gr. dan zal het verschil van 2,4 gr waarschijnlijk in de speling van de ellenboog pijp of dat, de schotel niet juist op de ellenboogpijp geplaats is. Vandaar dat we zo graag foto's van de installatie zien . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
josse Geplaatst: 28 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 28 oktober 2013 nu ja, de rotors wat minder prijzig zijn hebben volgens mijn, bescheiden mening al wat speling nieuw zijnde. op mijn, schotel vizyon rotor niet het dure type. nu wat montage op ellenboogpijp betreft, zo goed mogelijk op het oog afgesteld. er kan wat afwijking zitten op graden verdeling schotel maar ja, dat maakt in feite niks uit. als je, één maal het sterkste signaal hebt en de aanduiding is 24 of 27 of 35 gr als het signaal maar goed blijft. de mogelijkheid bestaat dat ik, overstap naar vaste lnb's, hoeveel kun je, er op zo'n triax 110 plaatsen? en zeker 13,19,23 en 28 gr oost.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen