Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik ben voor de verandering maar eens een eigen settingslijst begonnen om in gezinsverband te gebruiken omdat ik de willekeurs-terreur van UPC meer dan beu ben. Ik gebruik hiervoor een Clarketech HD 5000-C ontvanger die niet beschikt over een blindscan.

Het leek me een leuk idee om de lange sat lijsten en transponderlijsten waarvan minstens de helft niet meer geldt te vervangen door lijsten van alle transponders waarop zich zenders bevinden die wél ontvangbaar zijn. De lijsten worden daardoor onstellend veel korter en natuurlijk kun je ze meteen ook in de goede transpondervolgorde zetten. Interessant daarbij is overigens ook dat je de transponder zelf een naam kunt geven, iets wat ik nog niet heb uitgeprobeerd.

Een en ander werkt op zich redelijk goed, maar er zijn drie factoren die invulbaar zijn zonder dat ik weet wat ik er in moet vullen:

- Pilot (kun je aankruisen, geldt alleen voor S2 zenders, maar ik kan in elk geval bij Lyngsat niet ontdekken welke transponders wel of geen aangekruiste Pilot vereisen).

- Freq. Drift (je ziet van alles ingevuld staan, soms kleine getallen tussen 1 en 6 maar ook hele hoge tot aan 300 toe)

- GMT error (je zou denken dat je daar iets in moet vullen als zenders niet binnen onze tijdzone werken maar ik zie er toch met regelmaat Duitse en andere zenders staan)

Kan iemand mij hier vertellen hoe ik van tevoren kan weten wat er daar ingevuld moet worden en waarom? Met name die Frequency Drift boeit me: omdat het niet per satelliet maar per transponder moet worden ingevuld lijkt me dat het misschien iets te maken heeft met onnauwkeurigheden in de uplinks? In dat licht zou je al gauw denken dat je dat maar zo breed mogelijk moet instellen? Of zijn er daarbij ook nadelen?

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen