Ga naar inhoud


Digitenne verliest 100.000 klanten


Sprietje

Aanbevolen berichten


  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dat wist ik niet... Voordeel blijft wel dat de het glasvezelnetwerk van KPN redelijk open is, in tegenstelling tot de kabelnetwerken in Nederland. Daar zal dus altijd toegang voor CDS zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp me goed, ik probeer geen bommetje te laten vallen, ik weet uit erg betrouwbare bron dat het erg slecht gaat met o.a. nieuwe abonnees. Groothandels zitten in zwaar weer, en zowel leveranciers als handelaren zien hun marges verdampen. 

 

Aan de andere kant is er gewoon verandering op de markt van tv kijken. CD verliest gigantisch klanten, en CD maakt verre van vrienden onder hun dealers en handelaren. 

 

Ik denk dat (wat ik veelal hoor) FTA leuk meegenomen is voor iemand die het als hobby ziet, maar het TV kijken anders gaat worden. 

 

Ik was ooit hobbyist, en voor het plezier handelaar, maar onderhand die ik niets meer met CD. En wat schotel betreft is het enkel vervanging (stormschade recent). Ik weet dat er meerdere handelaren afgehaakt zijn mbt CD, waaronder ik. Ik kan er erg uitgebreid op in gaan, maar dat doe ik niet! Ik reageer enkel op dit artikel, met de kennis die ik heb, en wat ik weet van collegae! (onder collegae versta ik dealers al dan niet excellent, groothandelaren, landelijk) maar ook put ik uit ervaringen met bevriende personen en klanten.

 

Ik stop nu met reageren omdat dit mijn bedoeling al niet is!

 


Vriendelijke groet,

 

 

M. Bruinsma

Link naar reactie
Delen op andere sites

De markt verandert ook in technisch opzicht, maar daar heeft KPN met DVB-T niet op geanticipeerd. KPN zou het DVB-T netwerk allang omgezet moeten hebben naar DVB-T2. De formule die men in het Verenigd Koninkrijk gebruikt blijkt zeer succesvol. Zelfs het FreeSat als tegenhanger van Sky blijkt daar succes te hebben. Ik krijg soms het idee dat we in Nederland en België het wiel opnieuw proberen uit te vinden in plaats van goed om ons heen te kijken. De monopolie van Ziggo/UPC is geen verrijking voor de markt.

Groet, André

Link naar reactie
Delen op andere sites

KPN heeft geen belang bij innovatie in DVB-T, het is broadcast. De toekomst ligt bij infrastructuren die tweerichting geschikt zijn.

Dat in het Verenigd Koninkrijk DVB-T succesvol is kan deels historisch verklaard worden; Er stonden nog veel antennes in de analoge tijd. Anderzijds omdat het FTA is (geworden). In Nederland hebben de programma aanbieders zich teruggetrokken van eigen distributie, dit is aan de markt overgelaten. De concurrentie tussen de verschillende distributie (en Internet) technieken moeten een goede marktprijs en aanbod opleveren. Op dit moment zijn de kabelaars ontzettend fel op het concurreren tegen de glasvezel. Helaas zou er op glasvezel zelf ook een divers aanbod moeten zijn maar dit is nauwelijks het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje Off Topic, maar Digitenne schakelt zijn klanten zelf uit! Bezit een oude blauwe Digitenne kaart van het eerste uur. Ooit gekocht i.s.m. de Rebox CO1150 ontvanger. Na een lang leven in deze Rebox, later in de Topfield en weer later in de TV zelf vond hij zijn laatste plaats in de Dreambox 8000 i.c.m. een AlphaCrypt module. Altijd gewerkt, keurig geupdate. Maar toen:

 

3 dagen geleden wil mijn vrouw even naar TV-Noord-Holland kijken. Geen punt, ze schakelt naar Digitenne (stond op RTL-4) en geen beeld. Ook geen EPG info. Dus ik denk, de kanalen zijn misschien van frequentie/data gewijzigd. Opnieuw gescanned.. Alleen NED1, NED2, NED3 en de regionalen gaven beeld. Dat geeft te denken! Paar dagen terug was alles nog OK.. Kijk naar de entitlements en zie daar 01000006 staan. Da's raar! normaal is dat 010000FE.. Nou, dan maar even op NED2 afstemmen en een half uurtje wachten. Weer entitlemens opgevraagd. Nu 01000004!! WTF?? Molule uit de DM8000 en weer teruggeschoven. Weer entitlements opgevraagd.. Nu 01000000!! Dus gelijk aan geen abonnement (afgesloten). Even naar Digitenne bellen... Ja hoor meneer dat klopt! U heeft op 28-10-2010!! afgemeld..Ja tuurlijk, dat waren de kaarten van de 2 dochters (Witte KPN kaarten). Maar mijn eigen blauwe kaart dan??. Kennen we niet meneer! We kijken even in een ander Digitenne bestand.. Klopt meneer! Die is op 28-10-2013 afgemeld! Oh ja joh?? Door wie dan? Want IK weet van niets en mijn vrouw ook niet! Klopt meneer! Het betreft een hele oude kaart en die zou al stuk moeten zijn. We hebben u een mailtje gestuurd of u deze kaart wilt continueren of dat u een nieuwe kaart wenste. Hmmm.. Heb geen mailtje gezien meneer.. Oh, nou dan wordt hij stilzwijgend uitgeschakeld... Mooi zeg ik.. Schakel hem dan maar stilzwijgend weer aan... Hebben ze keurig gedaan en ook keurig een bevestiging gekregen dat er geen heraansluitingskosten worden gerekend.. Maar zo zie je maar.. Als je oud bent wordt je automatisch gedelete (Soilent Green modus zeg maar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet correct maar er is wel toevallig een tijd geleden een wisseling geweest naar andere kaarten. Dit heeft ook een firmware update in de Topfield tot gevolg gehad. Dat dit soort zaken continue doorgaan heeft meer met de wegwerp maatschappij dan met ouderdom van doen. Maar nu je toch over KPN en klanten uitschakelen begint; Ik heb een klein jaar geleden een brief gehad waarin ze mij naar Interactieve TV probeerden over te halen. Hierin werd gesteld dat de prijs van Digitenne en Interactieve TV hetzelfde was namelijk 16 euro/ maand (16,5?).

Ik heb de helpdesk gevraagd hoe ze daarbij komen! Blijkt een vergelijking te worden gemaakt op basis van een extra huurtuner. Daarop vroeg ik de aardige medewerker of dit de situatie is van de meeste Digitenne klanten. Antwoord: Dat is heel verschillend, sommige enz enz. Dat op Internet nog steeds werd uitgegaan van 12,5 euro/ maand is dan vreemd maar erg verklaarbaar.

Even helemaal on topic: Ik kijk zojuist op de (vernieuwde) site van KPN en ik zie dat het bijna onmogelijk is gemaakt om een Digitenne abonnement af te sluiten! Je moet naar een KPN winkel en de prijs is alleen te zien als voorbeeld afdruk van een factuur. Duidelijk verhaal, het aftellen is begonnen.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan hoop ik dat een andere partij de kans krijgt om van DVB-T wel een succes te maken. In combinatie met je eigen WiFi verbinding kan het een mooie concurrent zijn voor de kabelboeren. Die zorgen ervoor dat de tv markt zo langzaam en weinig innoveert in Nederland.

Groet, André

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De Europese Commissie (Neelie Kroes?) heeft opdracht gegeven een breed onderzoek te starten naar toekomstig gebruik van de UHF TV band (470-790 MHz). Het was al duidelijk dat er grote veranderingen aan staan te komen maar een duidelijke stategie ontbreekt nog. Het onderzoek wordt gevoed met input van omroep en telecom bedrijven uit verschillende Europese landen. Neelie heeft haast, de rapportage moet in juli klaar zijn.

 

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-14_en.htm?locale=en

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Neelie heeft haast, de rapportage moet in juli klaar zijn.

 

 

Natuurlijk heeft Neelie haast.  Vanaf Augustus (of is het September) treedt een nieuwe Europese commisie aan.  En de vraag is of Neelie er dan nog bij is.

 

Willy

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De Internet tam tam werkt goed, op Digitag.org: 21/02/2014

Netherlands - KPN encourages DTT subscribers to migrate to IPTV

According to Broadband TV News, the telecom operator KPN has stopped actively selling its pay-DTT service Digitenne. KPN operates the DVB-T network.

Instead, KPN is trying to migrate its DTT subscribers towards its IPTV service. In 2013, approximately 100,000 households cancelled their Digitenne subscription, mostly due to the significant increase in the subscription cost.

Most recently, KPN has announced plans to launch a mobile television trial on its 4G network.
 

Source: Broadband TV News

 

Ik denk dat de auteur van de source meeleest op dit forum. Overigens heeft Digitenne volgens Totaal TV over HEEL 2013 160000 klanten verloren. De aangehaalde 100000 waren al gerealiseerd in het 3e kwartaal toen Sprietje dit topic opende.

 

Als KPN de jaarlijkse prijsverhoging goed aanpakt kunnen ze in 2017 eindigen zonder abonnees terwijl de zittenblijvers de inkomsten van de overstappers compenseren.

 

In Zweden is net bekend gemaakt dat het 700 tot 800 MHz banddeel op 1 april 2017 vrij moet zijn van DVB-T(2):

http://www.teracom.se/Om_Teracom/Nyheter/Nyheter-20141/Beslut-om-700-bandet/

Dat zou Nederland ook precies goed uitkomen dan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De verwachting die ik hier al vaker heb uitgesproken is, dat niet T2, maar 4G (en 5G) de natuurlijke opvolgers worden van DVB-T/Digitenne.

De eerste tekenen hiertoe waren er vorig jaar al. De mogelijkheden met 4G en 5G dekken in 1 klap zowel internetbereik als radio/tv-ontvangst via de ether af.

Ik verwacht dat deze ontwikkelingen -zoals (steeds) vaker op het gebied van consumententechniek - sneller gaan dan voorzien.

Bovendien verdwijnen veel ex-Digitenneklanten niet naar de concurrentie, maar stappen over op andere KPN-producten die aantrekkelijker zijn.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker stappen veel Digitenne klanten over naar IPTV, dat was vanaf het begin het einddoel. Technisch is het duidelijk dat 4G Digitenne kan vervangen maar ik vraag mij af of dit economisch is. KPN schrijft dat het (nu) niet van de databundel afgaat maar het kost altjd geld. De kosten om broadcast content te verspreiden via fijnmazige cellulaire netwerken zijn m.i. hoger dan via de huidige zendmasten. Daarnaast zal de capaciteit van deze netwerken snel nodig zijn voor de bedoelde diensten namelijk breedband. Ik zie meer toekomst in een andere creatieve oplossing hiervoor, LTE-A tower overlay. Hierbij kan broadcast content via DVB-T2 door TV's, door tablets en smartphones via LTE-A gedecodeerd worden. Daarnaast is het een voordeel dat broadcast in het spectrum blijft dat hiervoor nu al beschikbaar is. Het kan in Nederland misschien zo zijn dat DVB-T stopt maar de frequenties zullen nog minstens een decennium voor TV geclaimd worden door bijvoorbeeld Engeland, Frankrijk en Italie. Het toevoegen van extra xG banden is niet aan de orde zonder dat dit in Europees of wereldschaal gebeurt. Maar goed, Neelie Kroes en consorten komen deze zomer hopelijk met een slim rapport over de toekomst van de UHF band.

Interessant stukje leesvoer: http://www.dtcreports.com/files/9313/6605/6334/1Q2013_Digital_Digest.pdf

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

http://tweakers.net/nieuws/94418/kpn-start-test-met-tv-kijken-via-4g.html

 

De trend is inmiddels gezet.

Nu nog investeren in T2 -zeker in Nederland- lijkt me een nog hachelijker avontuur dan Digitenne al was. Laat staan 4K.

TV kijken middels 4G lijkt nog maar een kwestie van tijd. En daarbij wordt het nog meer een onderdeel van multimediaal gedrag, middels 4G en opvolgers.

DVB-H is inmiddels al (lang) van de baan en was al snel een gepasseerd station.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stap die KPN zet met 4G TV is absoluut de meest logische en ook economische. Nee, DVB-T2 zoals deze nu bekend is gaan we hier niet meemaken. Of er in de toekomst noodzaak zal ontstaan om de TV diensten af te splitsen naar een T2/ LTE oplossing hangt zeer sterk af van het het aantal kanalen en de kwaliteit die uitgezonden wordt. En dat hangt weer af van het succes. Als het allemaal niet zo hard gaat kan het vast wel binnen de 4G bandbreedte meelopen. Ik ben benieuwd wat KPN gaat vragen voor een handjevol (SD?) kanalen via 4G.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...