BBme Geplaatst: 31 oktober 2013 Geplaatst: 31 oktober 2013 Ik wil sateliet tv gaan aanschaffen, maar lees veel verschillende adviezen. Wat ik belangrijk vind bij tv kijken is een uitstekende beeld en geluidskwaliteit, storingsvrij en een bediening die iedereen in mijn gezin snapt. Mijn laatste aanbieder leverde mij tv (en internet) met te veel storingen. Ik hoop met sateliet tv dat niet meer mee te maken. In mijn huis wil ik minimaal twee tot drie tv's kunnen aansluiten en programma's kunnen opnemen. Een ontvanger met zowel DVB-S als DVB-C mogelijkheden biedt mogelijkheden om zowel sateliet als kabel te gebruiken, maar is dat praktisch? Ik lees dat canal plus een volledig setje stuurt, kan ik hiermee mijn wensen voldoen? Is het verstandiger om bijvoorbeeld meteen de VU Ultimo (of gelijkwaardig) aan te schaffen? Ik lees dat ik bij gebruik van meerdere ontvangers een schotel met twin of quad LNB nodig heb. Heeft canalplus dat of moet ik dat zelf aanschaffen? Waar moet ik rekening mee houden en wat kan ik verwachten aan kosten? Mvgr. BBme
Zuppelan Geplaatst: 31 oktober 2013 Geplaatst: 31 oktober 2013 Een belangrijke afweging die nog moet maken is welke satellieten je zoal wilt ontvangen. Astra1 en Astra3 zijn inkoppers. Wil je Britse zenders ontvangen? Dan Astra2. Wil je genieten van Italiaans aanbod en aanbod uit verre landen, dan is de Hotbird een aanrader. Dan zijn er nog van extra opties, zoals 5 west voor de Franse zenders, 9 oost voor wat extra HD-zenders, Thor en Sirius voor Scandinavisch aanbod. Eén en ander heeft grote gevolgen voor de installatie die je moet aanschaffen. Wil je Astra 1,2,3 dan is de Triple-LNB van Canal Digitaal een aanrader, omdat je dan geen Diseqc-schakelaars nodig hebt. Die past op een eenvoudig offsetschoteltje. Wil je veel satellieten ontvangen, dan is een Wavefrontier met veel LNB's en Diseqc-schakelaars in beeld. Wat betreft de ontvanger: Als je je beperkt tot Astra 1,2,3, Canal Digitaal wilt laten bepalen welke zender op welk knopje van je afstandsbediening zit, en verder nooit iets te hoeven doen, dan heb je het setje van Canal Digitaal nodig. Je bent dan erg beperkt in mogelijkheden, maar sommige mensen willen juist eenvoudige apparaten. Als je meer mogelijkheden wilt, waaronder je eigen zendervolgorde bepalen, meer satellieten aansturen, kabel en satelliet combineren, internetmogelijkheden, dan heb je een ontvanger op de vrije markt nodig. En tegenwoordig zijn Linuxontvangers dan de beste keus, waaronder bijvoorbeeld een Vu+ Ultimo. Kabel en satelliet combineren is heel praktisch: Je kunt zenders van kabel en sat in 1 zenderlijst combineren bijvoorbeeld Nederland 1 via kabel en RTL4 via satelliet. Daarna is het gewoon zappen zonder na te denken, het apparaat schakelt tussen kabel en sat zonder dat je er veel van merkt. Met name aan te raden als je wel satelliet wilt, maar geen Canal Digitaal.
BBme Geplaatst: 2 november 2013 Auteur Geplaatst: 2 november 2013 Ik neig om toch naar het meer benutten van mogelijkheden van een sateliet. Internet, kabel en sateliet combineren, meerdere zenders bepalen, etc. Daarbij willen ook kunnen kijken naar (bioscoop) films en die kun je alleen ontvangen met een abonnement op bijvoorbeeld film1 of HBO. Linux ontvangers zijn er plenty, de recensies van de dream dreambox DM7020HD zijn veelbelovend. Hoeveel LNB's heb ik nodig om meerdere satellieten te ontvangen? Wat voor ontvanger is nodig als ik 2 of meerdere tv's wil aansluiten met opname mogelijkheden?
dvbs Geplaatst: 2 november 2013 Geplaatst: 2 november 2013 Dag BBme "Hoeveel LNB's heb ik nodig om meerdere satellieten te ontvangen? Wat voor ontvanger is nodig als ik 2 of meerdere tv's wil aansluiten met opname mogelijkheden?" Per sat heb je 1 lnb nodig. (heb je 1 tuner, dan volstaat een "gewone", heb je twee tuners dan neem je een duo, heb je 3 of 4 tuners dan ga je voor een quad) ..... en dan komen er ook diseqc-schakelaars bij kijken.... (reken het best op 1 tuner per gelijktijdig bekeken/opgenomen kanaal) Maar de meeste ontvangers werken maar met 1 TV. (of je moet eens kijken bij Reelmultimedia dacht ik? ) -->Daarom hebben de meesten onder ons meerdere boxen (afh. v/h aantal TV's) Wil je opname mogelijkheden moet je minimaal voor een twin-tuner gaan. Dreambox is ok, maar naar het schijnt bestaan er ook Xtrends en VU+ en ook nog anderen boxen. Zelf zou ik echt niemand een specifieke box durven aanraden. Je wil ook storingsvrij kijken? Kijk dan ook eerst eens even naar het Canal Digitaal (onder-) forum. Het gaat niet steeds even vlot voor iedereen. Toch succes gewenst bij jouw keuze en eventuele aankoop. Groeten van dvbs, UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen