paulduizend Geplaatst: 5 november 2013 Auteur Geplaatst: 5 november 2013 oke, en ja ik heb de links en jullie raad gebruikt. Bedankt.
Wimo01 Geplaatst: 5 november 2013 Geplaatst: 5 november 2013 ok Dan moet het zeker gaan lukken. Wimo01 Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2 / 23.5 / 13 / LG 49inch 4K Belgie : TVV abo. AIO met basic+ / VU+ Zero 4K DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88 /19.2 / 23.5 / 13 / LG 55LA6908
de mon Geplaatst: 6 november 2013 Geplaatst: 6 november 2013 (aangepast) Je zou als je gaat zoeken de freq van de vrije zenders van A3 (fta) eens ingeven.Wellicht staat die ook bij de transponderlijst.Hispasat zit ook vol gecodeerde zenders,vind die maar eens bij het uitrichten. Astra 3B 11914.50 H 27500 5/6 Omrop Fryslân TV Noord TV Drenthe 6 november 2013 aangepast door de mon 1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900
Sprietje Geplaatst: 6 november 2013 Geplaatst: 6 november 2013 (aangepast) Voor Borgloon moet de elevatie van de schotel voor de Astra 23,5 op 29,3 graden afgesteld worden om de satelliet te vinden. Je hebt pas iets aan deze waarde als de mast zuiver verticaal staat. 6 november 2013 aangepast door Sprietje
paulduizend Geplaatst: 6 november 2013 Auteur Geplaatst: 6 november 2013 29,3 graden kun je niet aflezen op de triax schotel. Je kunt het schatten tussen 29 en 30. Heb je beeld, en draai je dan de vleugelmoeren vast, dan is het beeld weer weg want de positie veranderd daardoor al. Gisteren had ik beeld op Astra 19, vandaag weer alles weg. Krijg het niet meer teruggevonden want heb het even geprobeerd in de regen. Dus de tweede week geen tv...
Eduard07 Geplaatst: 6 november 2013 Geplaatst: 6 november 2013 (aangepast) 29,3 graden kun je niet aflezen op de triax schotel. Je kunt het schatten tussen 29 en 30. Heb je beeld, en draai je dan de vleugelmoeren vast, dan is het beeld weer weg want de positie veranderd daardoor al. Gisteren had ik beeld op Astra 19, vandaag weer alles weg. Krijg het niet meer teruggevonden want heb het even geprobeerd in de regen. Dus de tweede week geen tv... Voordat ik de vleugelmoeren vastdraai, verifieer ik al een beetje hoeveel tikjes de schotel terug gaat hangen als ik hem loslaat. Vervolgens schroef ik de schotel iets hoger vast zodat hij precies in het signaal gaat "hangen" als ik hem loslaat. Zodra ik er zeker van ben dat ie precies goed hangt (signaalmeter/beep), draai ik de moeren extra vast. Stel hem op de 30 af, en hij glijdt bij vastschroeven en loslaten terug en klem in de positie waarin je hem eigenlijk ook had willen hebben, richting 29,3. Dan moet je al aardig goed signaal hebben. 6 november 2013 aangepast door Eduard07 Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Wimo01 Geplaatst: 6 november 2013 Geplaatst: 6 november 2013 (aangepast) paulduizend, Heb jij geen overburen in je straat? Of de achterkant van je buren? Dan weet je toch perfect op welke dakpan of links op zijn schouw of rechts of een ander herkenningspunt, daar waar die groene lijn naar wijst je de schotel moet richten. (bv. die tweede nokpan links van zijn dak en nogwel op de linkerkant van die pan) Klinkt belachelijk he. maar je zult zien dat het wel werkt. Je hebt die site gebruikt zeg je dus... Je vermeld daar ergens dat je engelse zenders ziet (astra2) i.p.v.de 23.5. Dan heb je beeld op de 19.2 dan weer niet. Gisteren terug beeld en nu zeg dat je weer alles kwijt bent. Volgens mij (en zeg maar als ik fout ben) ben je maar aan het draaien zonder te weten waar naar toe. Ik denk dat je gewoon even terug van nul moet beginnen. En das niet slecht bedoeld hoor. En vergeet zeker die uitleg hierboven van eduard07 niet. Ik heb er onlangs ook nog iemand mee geholpen die in de zelfde situatie zat als jij. Na een half uur een bericht op het forum in heeeel grote letters '' eindelijk, het werkt'' Dat was wel in een ander forum maar toch. Hier in Spanje heb ik schotel vast staan op mijn terras. Maar omdat wij dikwijls van hieruit ook nog rondreizen heb ik ook nog een schoteltje van 45 cm die op een statief gezet wordt dat wij meenemen. (toch 5 a 6 maal per jaar) En dat gaat van noord tot zuid en oost tot west en ook in Portugal en daar waar ik kan zet ik die schotel en altijd heb ik beeld.( heb meer werk om die schotel in mekaar te zetten dan om uit te richten) Dit is maar ter info Ben momenteel in Frankrijk( zonder die schotel) want zijn onderweg naar belgie. mvg Wimo01 6 november 2013 aangepast door Wimo01 Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2 / 23.5 / 13 / LG 49inch 4K Belgie : TVV abo. AIO met basic+ / VU+ Zero 4K DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88 /19.2 / 23.5 / 13 / LG 55LA6908
paulduizend Geplaatst: 6 november 2013 Auteur Geplaatst: 6 november 2013 witmo, ik had nergens aangezeten toen het beeld vandaag weg was...ben niet zomaar aan het draaien. Ik heb je aanwijzing met die site wel gezien, de groene lijn, maar er is niks tegenover mijn huis als een weiland met wat struiken. Niet een punt om op te richten. Het richten komt ook wel erg precies. Maar volgens mij licht het vooral aan die m7sat ontvanger. Daar valt bijna niet mee uit te richten omdat die veel te traag reageert. Soms geeft ie op de twee satelieten dan wel 90 procent ontvangst (´goed`) maar is er toch geen beeld. Maar blijkbaar moet je daar 5 minuten op wachten. Zo kan het inderdaad een paar dagen duren.... Ik had de topfield er nog even opgezet toen het minder regende. Ik heb nu de astra op 23 weer terug, nog niet 100 procent want de topfield laadde de zenders van het pakket nog niet. Ik sloot de m7sat801 in weer aan want daar zat de zenderlijst in en kon toen toch die sateliet ontvangen. Misschien is mijn satfinder ding ook niet helemaal goed meer dan, want daarmee probeer ik fine te tunen.
Wimo01 Geplaatst: 6 november 2013 Geplaatst: 6 november 2013 (aangepast) Ik heb in spanje ook een M7 (voordeel dat ik dan wel de tv zie staan) en dat lukt vanzelf. En je moet geen 5 min. wachten hoor. (wel een paar sec. Je zit dernaast en dan helpt niks hoor. t' is maar dat je de goede richting heb en dat helpt al veel. Als je ook maar een struik ziet waar die groen lijn komt is ook al hulpmiddel he. Nu zeg je daar ; Maar volgens mij licht het vooral aan die m7sat ontvanger. Daar valt bijna niet mee uit te richten omdat die veel te traag reageert. Soms geeft ie op de twee satelieten dan wel 90 procent ontvangst (´goed`) maar is er toch geen beeld. Maar blijkbaar moet je daar 5 minuten op wachten. Zo kan het inderdaad een paar dagen duren.... Misschien is mijn satfinder ding ook niet helemaal goed meer dan, want daarmee probeer ik fine te tunen. Als je op die 2 sat's tot 90% gaat zit je toch wel goed. Geen beeld zeg je maar nu begint eigenlijk het echte werk he.En dat is dat finetunen mm. naar links of rechts of naar achter of naar voren klinken. Het is een beetje peuteren maar ja. Het was gemakkelijk geweest moest er een gradenboog achter opgestaan hebben natuurlijk want dan kon je eerst al afstellen op de juist helling en kon je dat al vastzetten want dat verandert niet. En dan lichtjes draaien in de juiste richting. Maar er bestaat een middel om zonder gradenboog achterop toch de juiste helling te verkrijgen. Dat is hier ook op het forum al door iemand vermeld,Ik geloof zelfs dat het Sprietje was maar ben niet zeker. Mss. kan die daar mee helpen. Bij die kleine schotel heb ik dat ook niet.Is er ook ene zonder graden achterop. Maar als de juiste richting al weet...... En met een sat finder zoek ik de sat maar das dan ook alles. de rest moet je zo doen. Oh ja, was hier even alles terug aan het lezen, het klopt toch dat er op die schotel geen gradenboog staat he. Omdat je zegt dat je zo ongeveer moet schatten. Wimo01 6 november 2013 aangepast door Wimo01 Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2 / 23.5 / 13 / LG 49inch 4K Belgie : TVV abo. AIO met basic+ / VU+ Zero 4K DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88 /19.2 / 23.5 / 13 / LG 55LA6908
Eduard07 Geplaatst: 6 november 2013 Geplaatst: 6 november 2013 (aangepast) @paulduizend, je moet tijdens het zoeken de ontvanger op een FTA zender zetten. Misschien heb je dan ook minder last van vertragingen. Kijk op Kingofsat.net voor satellieten en FTA frequenties. Voor Astra3 kun je die van TVNoord nemen, voor Astra 1 die van BVN. 6 november 2013 aangepast door Eduard07 Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
JanD Geplaatst: 8 november 2013 Geplaatst: 8 november 2013 Dag PD, Heb net de hele story gelezen. Vraag me af waar die mast met dus twee schotels aan vast zit. Als je basis instabiel of niet star is, krijg je misschien de effecten die je beschrijft; ik bedoel dat je zoals je zegt soms wel en dan later toch weer geen signaal hebt. Maar dat kan inderdaad ook worden veroorzaakt door richtingverandering tijdens het vastdraaien van de moeren....
Sprietje Geplaatst: 8 november 2013 Geplaatst: 8 november 2013 (aangepast) Bij het uitrichten van een schotel is het noodzaak de klemmen maar net voldoende los te draaien zodat je de schotel kunt verdraaien. Hierbij mag de onderste klem iets losser staan dan de bovenste. Aandraaien moet je kruislings doen in kleine stapjes van telkens een kwart slag als je twee klemmen boven elkaar hebt. Heb je slechts één klem, dan telkens links en rechts. Let er vooral op dat de signaalkwaliteit niet meer dan 1% terugloopt met het aandraaien. 8 november 2013 aangepast door Sprietje
Wimo01 Geplaatst: 8 november 2013 Geplaatst: 8 november 2013 (aangepast) Ik heb terug je openingstopic gelezen en..... Je zegt op 3/11 dat je al een hele week geen tv meer hebt Dat betekent volgens mij dat je schotel tijdens de storm zondag/maandag mss.een beetje verdraait was. Mss. was de hele investering niet nodig geweest. Dat is hier nog een paar keer aangehaald in andere topic's. Het zou mss. geholpen hebben met een paar tikjes tegen de schotel. Veel 'mss'' maar toch. Tussenin wachten we maar, hopelijk op goed nieuws. Gisteravond laat Tv opgezet en direkt beeld. Dus geen problemen met de schotel. Wel bij de buurman heb ik daarstraks gehoord. mvg Wimo01 8 november 2013 aangepast door Wimo01 Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2 / 23.5 / 13 / LG 49inch 4K Belgie : TVV abo. AIO met basic+ / VU+ Zero 4K DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88 /19.2 / 23.5 / 13 / LG 55LA6908
paulduizend Geplaatst: 9 november 2013 Auteur Geplaatst: 9 november 2013 het is vandaag gelukt! Ik heb nu de grootste schotel op astra 23 gericht en de iets kleinere op astra 19, en het loopt via de disecq-switchen en het werkt. Oorzaak van de moeilijkheden is gewoon de apparatuur. Ik begon vandaag met het uitrichten, met alleen de grote schotel op de Topfield. Die stond ingesteld op alleen de transponder van omroep zeeland op Astra 23. Ik had er de sathfinder tussen. Ik had hem eerst op de sateliet met BBC (op 28) dus hoefde maar een klein stukje te verdraaien naar rechts. Mbv de sathfinder vond ik signaal en bracht die tot het sterkste signaal. De topfield ontving hem 99 procent maar 0 procent kwaliteit. Bij het zoeken op de transponder vond hij toch omroep zeeland en nog een paar van die lokale omroepen van NL. Ik sloot de m7sat ontvanger aan en die ontving alle zenders van die sateliet zonder probleem. Dus de topfield kan ik gewoon ook niet vertrouwen. Ik had die transponder nog toegevoegd aan de Astra satelilet die er ingeprommaard zit maar dat haalde ook niets uit. De astra3 sateliet die er ook al in zat, die is helemaal dood in de topfield sinds vandaag. Het uitrichten op Astra 19 graden lukte hierna probleemloos. Ik moet die nog finetunen want alleen de zender vier, vijf en 2B ontvangt ie nog niet. Al de rest wel. Maar de tijd vandaag is op. Ik heb dan de disecq-switchen erop gezet en dat werkt ook. Met de m7sat ontvanger dus nog steeds. Andere keer dus nog de tweede disecq-switch erbij voor de tweede tuner en dan is dat allemaal klaar. Ben benieuwd of de topfield het nog gaat kunnen. Ik heb met die altijd al, vanaf het begin, moeilijkhede gehad met de tuners. Ik wed dat als de zenderlijst er in gezet zou worden, dat ie het doet. Maar de goed zenders allemaal zelf inladen door middel van de zoekfunctie dat is altijd al slecht gegaan. Bij het menu instellingen-LNB als je dan verandert van sateliet en terug gaat, kan het zomaar zijn dat je van volledige ontvangst naar bijna niks gaat of andersom. We zien wel. Groeten en allemaal bedankt voor de reacties en priveberichten.
paulduizend Geplaatst: 9 november 2013 Auteur Geplaatst: 9 november 2013 update: de drie zenders die het niet deden doen het een uurtje later wel, vanzelf.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen