Ga naar inhoud


National Geographic Wild HD Dutch werkt niet


Werner Peeters

Aanbevolen berichten

probleem is opgelost, had niets te maken met de optie erotiek maar met de CI module, deze heb ik laten vernieuwen en heb alles terug. hab blijkbaar een oud ci module gekregen in de tijd, ging de nieuwe module eerst moeten betalen maar had gezegd dat mijn module nog geen jaar oud wad, en heb dan maar een nieuwe gekregen (eentje met een witte sticker erop)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tsja tijgerken. CanalDigitaal heeft er vorig jaar flink wat aandacht aan besteedt dat de CI-modules ge-upgrade moesten worden. Wij waren er vanuit gegaan dat iedereen dat inmiddels al wel gedaan had maar ook stom van ons dat we je daar niet op gewezen hebben.
Helaas is het zo, dat veel CanalDigitaal gebruikers zich maar slecht laten informeren. Je abonneren op de nieuwsbrief van CanalDigitaal is al het minste wat je kunt doen om van alle veranderingen die steeds doorgevoerd worden op de hoogte te blijven.
Ook bijv. het lezen van alle nieuwtjes in het blad Totaal TV, houdt je redelijk goed op de hoogte, zie: http://www.Bron: Totaal TV/
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Beste Werner Peeters

 

Dat verhaal is helemaal juist dat er op de Badr 26 oost een transponder zit die stoort.

 

NGC Wild HD zit op transponder 12207V van de Astra 23,5.

Op de Badr 26 oost zit ook een transponder met 12207V.

Deze twee kunnen elkaar beïnvloeden.

Het ontvangshoekverschil is 3,04 graden. Nu is het zo dat een kleine schotel een grotere openingshoek heeft dan een grote schotel maar het signaal van de Badr is vrij zwak en wordt door een kleine schotel nauwelijks opgevangen maar onder bepaalde weersomstandigheden kunnen de signalen elkaar wel degelijk storen.

 

Gelukkig is er een flink skew verschil van 8,7 graden namelijk 6,8 graden voor de Astra 23,5 en 15,5 graden voor de Badr 26. Het is dan ook belangrijk dat de skew van de Astra 23,5 precies wordt afgesteld en dat is helaas niet mogelijk met een duo-lnb.

CanalDigitaal geeft aan dat een duo-lnb 11 graden schuin gezet moet worden. Dan staat de skew van de lnb’s in de duo-lnb ook 11 graden schuin. Dat is voor de Astra 23,5 oost 4,2 graden te veel en komt daardoor ook slechts 4,5 graad verkeerd te staan t.o.v. de Badr. Dat is maar heel weinig en daardoor onderdruk je het signaal van de Badr niet meer. Vooral bij een duo-lnb voor een 60cm-schotel geef ik aan de duo-lnb minder schuin te zetten. Je behoudt dan het skewverschil grotendeels tussen de Astra 23,5 en de Badr 26.

 

Het probleem van beïnvloeding tussen de Astra 23,5 en de Badr 26 is ook een probleem in Zuid-Spanje. Daar is de Badr veel sterker dan de Astra 23,5 terwijl de ontvangshoek tussen die twee satellieten iets kleiner is, namelijk maar 2,93 graden. Om daar in de zomer geen last te hebben van onderlinge beïnvloeding van de twee satellieten, moet je eigenlijk een grotere schotel nemen dan voor het signaal nodig is zodat de twee signalen beter door de kleinere openingshoek van de schotel gescheiden wordt van de Badr.

Om de schotelmaat in Spanje bij iemand te bepalen is mijn eerste vraag dan ook altijd, hoe vaak kijk je naar NGC Wild HD. Je kunt die zender daar soms maanden achter elkaar probleemloos bekijken met een iets kleinere schotel maar dan ineens ontvang de die zender een hele middag niet meer. Daar heb ik met mijn Triax 115 van 100x 112cm in Spanje nu helemaal geen last meer van, met de schotel van 90x100cm had ik daar wel last van.

 

Ik woon bij Madrid en denk dat ik precies hetzelfde probleem heb. Ik heb een 1 meter schotel (merk geen idee) met motor. Ik heb altijd de  transponder 12207V van de Astra 23,5 redelijk goed ontvangen, totdat kort geleden mijn lnb het opgaf. Een Spaanse antenne "expert" heeft er een nieuwe ingedraaid, maar ik denk dus iets teveel gedraaid ofzo, want sindsdien heb ik haperende en blokkerige ontvangst van Nat Geo Wild HD, Brava, iConcerts etc.

 

Kan het kloppen dat ik de lnb dus met een skew van -20.7 graden (rechtsom) moet (laten) draaien? Of is dat met een antenne met motor anders?

 

En welke lnb kunnen jullie mij aanraden? Ik heb gezien dat de Inverto Black Ultra overal wordt geprezen maar ik heb een twin of meer nodig en ik dacht dat die niet zo goed waren als de single.

aangepast door elholandeserrante
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste elholandeserrante

Welkom op dit forum.
Ik kan me niet voorstellen dat jij in Madrid een probleem hebt dat de Badr invloed heeft op de ontvangst van de Astra 23,5.
Ten eerste is in Madrid de signaalsterkte een stuk sterker dan in het zuiden van Spanje. Bovendien is de signaalsterkte van de Badr in Madrid minder sterk van in het zuiden van Spanje.
Maar begrijp ik dat je een draaibare schotel hebt? Dan moet de lnb natuurlijk helemaal niet met een skew ingesteld worden. Als de schotel in de nul-positie staat, moet de lnb ook gewoon recht staan. De nul-positie is in Madrid ongeveer de Eutelsat 5west.

Nu kan het wel zijn, dat de skew van de lnb niet helemaal klop door een afwijking van de antenne in de lnb dus moet je eens even kijken in welke stand van je lnb je de Eutelsat 5W het beste kunt ontvangen en hem daarin laten staan.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Sprietje, voor de verwelkoming en de informatie.

Ben ik weer een stukje wijzer, geen skew dus voor gemotoriseerde schotels. De antennist heeft wel al verschillende standen geprobeerd maar waarschijnlijk denkend aan een afwijking in de lnb. Daarbij kon hij er ook niet bij als de schotel op 23,5 gericht staat, dus was het een hoop heen en weer gedraai. Het heeft in ieder geval geen succes gehad.

 

Toch is het gek dat ik vroeger die zenders wel goed ontving. Zou een betere lnb het verschil kunnen maken? 

aangepast door elholandeserrante
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik weet niet in welke stand van de schotel hij de skew van de lnb heeft afgesteld? Wel is het zo dat de Astra 19,2, 23,5 en 28,2 een afwijkende skew van 7,5 graden heeft. Is het dus niet zo interessant om behalve de de drie Astra's ook de andere satellieten te ontvangen, dan krijg je een optimaal signaal als je de skew afstelt op één van de Astra's.

 

Ik weet niet welk merk lnb ze nu gemonteerd hebben maar een Inverto Black Ultra op een draaibare schotel van 100cm is de beste die je kunt hebben en koop je in Nederland al voor €10,-.

In Madrid zie ik die te koop staan voor € 15.72

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

voor je de LNB gaat wisselen zou ik eerst eens de transponder terug inscannen.

Het zou kunnen dat de Lo frequentie van de oude, of de nieuwe LNB wat afwijkt en dat kan dit ook veroorzaken.

(Alhoewel je dan wel op meerdere transponders last zou hebben)

 

Als de ontvanger dan de zenders inleest met de nieuwe frequentie kan het probleem verholpen zijn.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou geen enkel probleem hier in Zuid-Spanje op die transponder met o.a. de zender NGC Wild HD op een 100cm-schotel. Met de Inverto Black Ultra Quad heb ik 74% signaalkwaliteit en die is daar een stuk moeilijker te ontvangen als in Madrid.
En zou de Quad-uitvoering niet goed zijn?
De Inverto Black Ultra Quad heeft toch wel de beste ontvangsteigenschappen uit de test, zie de bijlage.
De bijlage even aanklikken.

post-60869-0-08611600-1411500594_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...