Robhe Geplaatst: 6 november 2013 Geplaatst: 6 november 2013 Allen, Na veel vijven en zessen heb ik beslist om over te stappen van kabel TV naar satelliet TV. Ik ben nu aan het bekijken wat er allemaal moet gebeuren. Ik ben op dit vlak dus een leek en ben nog niet naar een satellietzaak geweest. Om van de toekomstige schotel op het dak (via de dakgoot) naar de kelder te gaan, is er geen probleem. In de kelder staat namelijk de patchkast. Van daaruit loopt er een bestaande coax kabel naar de TV (circa 10 meter). Deze is afgemonteerd op een contactdoos (http://www.ecataleg.be/nl/product/nt4211d). De kabel wijzigen is praktisch onmogelijk. Is het voldoende om de contactdoos te wijzigen naar eentje waarop ik deze coax kabel kan afmonteren op een F-connector (http://www.ecataleg.be/nl/product/nt4210d). In de patchkast is dit makkelijk aan te passen uiteraard. De gebruikte coax kabel heeft een impedantie van 75 ohm en de aftakdemping < 1,5 dB Alvast bedankt Rob
Sprietje Geplaatst: 6 november 2013 Geplaatst: 6 november 2013 (aangepast) Beste Robhe Je kunt de bestaande coaxkabel zeker gebruiken. Bij satellietontvangst is het noodzakelijk dat je voor elke ontvanger een eigen coaxkabel nodig hebt. Wil je in de woonkamer een satellietontvanger gebruiken waarmee je naar de ene zender kunt kijken en een andere zender wilt opnemen, dan heb je twee coaxkabels nodig. Wil je op de slaapkamer ook nog een satellietontvanger, dan heb je al 3 coaxkabels nodig. Nu is er wel een mogelijkheid om toch twee signalen door één coaxkabel te sturen als je echt geen mogelijkheid hebt om twee coaxkabels in de woonkamer te krijgen. Welke satellieten wil je gaan ontvangen? Alleen de Astra 1 (19,2 oost) en 3 (23,5 oost) of wil je ook de Engelse zenders op de Astra 2 (28,2 oost)? 6 november 2013 aangepast door Sprietje
theparasol Geplaatst: 6 november 2013 Geplaatst: 6 november 2013 Meerdere signalen door 1 coax: Bedoel je nu "unicable" sprietje?
Moderator ceesv Geplaatst: 6 november 2013 Moderator Geplaatst: 6 november 2013 Of een stacker/destacker? Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Robhe Geplaatst: 6 november 2013 Auteur Geplaatst: 6 november 2013 Hallo, Bedankt voor je antwoord. Er is jammer genoeg maar 1 coax kabel die naar de woonkamer gaat, echter had ik wel de bedoeling om toch (minimum) naar 1 zender te kijken en een andere op te kunnen nemen. Dit betekent dus dat ik ofwel een kabel moet bijtrekken (boren, slijpen,...) of moet werken met een coax splitter of iets anders? Een coax kabel bijplaatsen wil ik absoluut vermijden (of het moest niet anders kunnen). De woonkamer is de enigste plaats waar een tv zal komen. Het is inderdaad de bedoeling om de Engelse zenders op Astra 2 te ontvangen. Hiervoor zal ik een triple ontvangstkop moeten voor gaan gebruiken, niet? Maar ik wil eerst de binneninstallatie uitwerken.
Moderator ceesv Geplaatst: 6 november 2013 Moderator Geplaatst: 6 november 2013 Wanneer je geen 2e kabel kan leggen is een Johansson 9640 stacker/destacker een oplossing. Een coax splitter gaat niet werken. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
wolverine Geplaatst: 7 november 2013 Geplaatst: 7 november 2013 of een unicable lnb gebruiken als je ontvanger dit aankan :-) VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar
Sprietje Geplaatst: 7 november 2013 Geplaatst: 7 november 2013 Beste wolverine Het Unicable systeem werkt maar voor één lnb, niet voor twee of drie. Beste RobheAls je de coaxkabel niet uit de pijp wilt halen en er twee speciale coaxkabels in wilt trekken, dan is alleen de Johansson Stacker/destacker een mogelijkheid. Zo’s ding bestaat uit een buitenunit waar je de twee uitgangen van de duo-lnb of triple-lnb op aansluit en die de twee signalen samenvoegt naar één kabel. Binnen zit de voedingsunit met splitter die de signalen weer splitst voor twee tuners. Zo’n ding kost ongeveer €100,-
Robhe Geplaatst: 15 november 2013 Auteur Geplaatst: 15 november 2013 Hallo Sprietje, Bedankt voor de uitleg en vooral de tekening met 4 NLB's. Maakt het toch een stuk duidelijker voor mij . Om eerlijk te zijn ga ik dit weekend de optie nog bekijken om toch eventueel extra kabels te trekken. Maar ik vrees ervoor dat het met niet gaat lukken of ik moet er een trekdraad zien door te krijgen, dat zou veel vergemakkelijken. Met de Stacker/destacker kan ik dus 2 tuners gebruiken en bijv. aansluiten op een duo² en genieten van de Double & Double tuner feature? Of gewoon in mijn TV steken (Panasonic VT60)
Big fellow Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Maar ik vrees ervoor dat het met niet gaat lukken of ik moet er een trekdraad zien door te krijgen, dat zou veel vergemakkelijken. Gewoon met de oude kabel een trekdraad door de leiding trekken, en dan de trekdraad gebruiken om de kabels er weer in te trekken. Zorg voor voldoende lengte aan beide kanten, en gebruik pakweg een punt in het midden van de trekdraad om de kabels te trekken. Op die manier blijft de draad aan beide kanten uit de buis steken en kan je altijd een extra kabel o.i.d. er in trekken. “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Sprietje Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 (aangepast) Of je twee coaxkabels door een pijp kunt trekken hangt van een aantal factoren af. Is het een 5/8 pijp, dan kun je het met normale coaxkabel wel vergeten. Als het flexibele 5/8 pijp is al helemaal. Robhe, kun je aangeven wat je voor een pijp in de muur hebt zitten. Is het een gladde of een flexibele die geribbeld is en welke maat is het en hoe lang die ongeveer is. 5/8 gladde buis is 15,9mm buitenmaat heeft een binnenmaat van 13,9mm 3/4 gladde buis is 19,1mm buitenmaat heeft een binnenmaat van 16,9mm Flexibele buis van 16mm buitenmaat heeft een binnenmaat van 11,5mm Flexibele buis van 19mm buitenmaat heeft een binnenmaat van 14,5mm Flexibele buis van 25mm buitenmaat heeft een binnenmaat van 18,5mm 17 november 2013 aangepast door Sprietje
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen