Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag aan eenieder, als satelliet fan heb ik me vandaag geregistreerd op het forum, na een poosje bezig te zijn geweest zal ik even mijn opstelling voorstellen, en de resultaten van de huidige installatie alhier posten.

1x Triax 64 met Triple LNB Quad

1x Triax 78 met Triple LNB Quad

1x VU+DUO

1x VU+DUO2

1x Technomate 5402 HD

1x SAB Titan I 3606 HD

1x TechniStar S2

Full ABO op TVV

Na het nodige uitrichten om tot een optimaal signaal te komen deel ik even
het signaal/kwaliteits verschil mede tussen de Triax 64 & 78 met op beide een Triple LNB Quad uitgelezen op de VU duo2.

Triax 64            -    Triax 78

EEN HD   13,4 db    -    14,9 db

VIER     10,8 db    -    11,6 db

ACHT     13,5 db    -    14,9 db

EURO HD  13,8 db    -    14,7 db

SERVUS HD 14,4 db   -    14,7 db

BBC 1  HD 14   db   -    14,2 db

CHANNEL 4 14,6 db   -    14,9 db

SPORT 1   12,8 db   -    13,2 db

Met de triax 78 zijn alle zenders goed te ontvangen en het signaal is sterker alhoewel de winst wel wisselend is, echter er is steeds
verbetering gaande van een kleine verbetering tot een soms bijna 2 db

Met het barslechte weer de afgelopen week geen uitval meegemaakt op beide schotels, dat geeft een goed gevoel.

Bekabeling is rechtstreeks van lnb's naar ontvangers met Belden H125a kwaliteits coax kabel.

Vraagje, op de VU+DUO2 stopt de signaal/kwaliteits indicator bij een sterk signaal steeds op 14.9 db, is dit een beperking die is ingebouwd of is er andere manier om dit te

omzeilen en de werkelijke maximale sterke uit te lezen.

Heb hier de ENIGMA SIGNAL METER op de pc staan die geeft echter hetzelde aan als op de duo 2 is uit te lezen.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Geplaatst:

Ik heb met een satlook micro een 65 en 78cm van triax getest voor duo en triple lnb met astra3 ingeklemt en beste signaal was met de 78cm schotel voor de a3. A1 voor duo en a1 en a2 voor triple nauwelijks meetbaar verschil. Let op bijv hirschman 80cm wordt heel ander verhaal en moeilijk uit te richten met duo lnb,

Alfred

Vu duo 2, VU uno twin, T90, Philips 90cm offset schotel met diseqc motor, LG 4K 55" 

Geplaatst:

als er een relevante vraag betreffende de VU+ uit het bovenstaande voort gekomen is

DAN dat je de signaalmeting van receivers ( ook een VU+ ) niet moet geloven

het zijn geen geijkte meetinstrumenten

het kan wel beter of slechter aangeven... dat wel maar de professionele geijkte signaal meters voldoen aan andere normen

wil je de schotel nog beter uitrichten dan moet je een echt meetinstrument hebben en natuurlijk de bulk aan kennis qua schotel en lnb's die Sprietje in het schotel subforum (receiver onafhankelijk) geeft.

;)

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

Geplaatst: (aangepast)

Heb enkel deze signaal meter voor gebruikt, voor prive gebruik zijn de prijzen van de "echte pro meters" wat van het goede teveel, gelukkig toch een mooi resultaat bereikt met mijn low budget meter.

6100_MAIN%20copy3%20copy.png

Wel handig dat je bij je mast kan werken en direct uitlezen wat elke wijziging oplevert.

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Geplaatst:

Tripleboy,

Met veel interesse dit topic gelezen.

Maar toch een vraag hierover en meer bepaald die Lexium dvb s2 in line meter die je daar laat zien.

Heb al wat gegoogeld hierover maar deze kan je ook rechtstreeks aansluiten op je receiver ?

En wat is de richtprijs van deze meter? en waar eventueel te koop?

Ik heb wel zo een goedkope sat-finder maar om fijn af te stellen moet ik toch het dak op.

Heb nu al wel terug beeld maar moet wel beter.

Door werkzaamheden bij de buren hebben ze de schotel verdraaid( per ongeluk en met veel excuses)

Maar in Spanje heb ik nog een schotel die ik altijd meeneem als we ergens naartoe gaan voor een week of zo.

En daar is het altijd wel een beetje zoeken en zo(en tussendoor ook wat vloeken) maar het lukt meestal wel.

En dit ziet er dan wel interessant uit om rechtstreeks aan de schotel te finetunen.

Mvg

Wimo01

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

Geplaatst:

Heb al wat gegoogeld hierover maar deze kan je ook rechtstreeks aansluiten op je receiver ?

En wat is de richtprijs van deze meter? en waar eventueel te koop?

tante google helpt altijd

adverteren of winkels ad-vies-eren en daar kopen hoort niet op een algemeen forum (geen reclame)

bovendien zijn er heel veel satelliet signaal meters op de markt

en daarover natuurlijk ook heel veel vragen (zie het schotelpark) en antwoorden

ook wel in de sat4all zoekfunctie >satmeter< invoeren levert heel wat leesvoer en wellicht meer informatie.

wat men niet moet vergeten is dat zo'n metertje z'n eigen voeding moet hebben

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

Geplaatst:

Ok, sorry daarvoor. :blush:

Zal niet meer gebeuren.

Mvg

Wimo01 

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

Geplaatst:

Deze meter kan je rechtstreeks aan de LNB aansluiten voor het afstelwerk, ook binnenhuis aan de coax natuurlijk (om even te meten), echter ik ben er niet tevreden over en ga binnenkort over op een meer pro meter.

De meter reageert zeer traag, is incompleet en de instellingen inbrengen is een zeer slome bedoening, miskoop dus, kost meestal iets rond de 90 -100 €

Geplaatst:

Heb inmiddels een prijsaanvraag gedaan voor een Satlink WS-6912 , mocht iemand er ervaring mee hebben laat maar horen.

Belangrijkste functies:

DVB-S + DVB-S2 HD

> 3,5-inch LCD Kleurenscherm
> Live FTA Digitale Beeld en Geluid
> AV en AV out functie
> Bekijken van de gratis kanalen
> SD en HD beeldweergave
> Bit Error Rate Aflezing
> Carrier to Noise Aflezing
> dB Aflezing
> Lithium-ion batterij 1950mA
> DiSEqC Switch Control & 22kHz
> Volledig DVB Compliant
> Freq bereik: 950mHz-2150mHz
> Signaal niveau: 65dbm ~ 25dbm
> Symbol rate: 2Mbps ~ 45mbps
> Video formaat: PAL / NTSC / SECAM
> Software-upgrade mogelijk via USB
> Inclusief 240V Lader
> 12Volt sigarettenaansteker Kabel
> Klein en draagbaar.

• Moderator
Geplaatst:

Trippleboy, je bent ondertussen aardig off-topic aan het gaan in je eigen topic.

Dit heeft weinig meer te maken met de topic titel.

Je kan beter hiervoor een nieuw topic openen.

N.B.

De Satlink WS-6912 lijkt volgens verschillende recensies problemen te hebben met het aangeven van de ber boven 80 % Kwaliteit.

Hij lijkt mij daardoor ongeschikt voor het doel waarvoor je zo'n meter aanschaft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

ben het met je eens ceesv

maar wat moeten we dan als hulp aanbieden?

want daar zijn we voor, als leden van het forum en gebruikers met ervaring vragen van anderen te beantwoorden

als de VU+ al een meetwaarde produceert dan kun je die ook gebruiken voor het uitrichten van je schotel

veel mensen, zo ook Trippleboy, weten niet hun Probleem een duidelijke titel te geven. Waar hoort het?

soms weet ik het zelf ook niet!

je hebt een VU+

je hebt een schotel

je hebt vragen over de aanduiding van het signaal van de VU+

OF

de hulpmiddelen voor het uitrichten van de schotel

nu vraag je echter over een specifiek apparaat anders dan de receiver

Tja, hoort het dan tot hardware = sat / signaal meter (of een heel ander subforum zoals schotelpark)???

ik heb met de VU+ receiver al zeker 6 perfekte schotel configuraties / uitrichtingen voor mekaar gekregen

OFSCHOON het receivertje geen geijkt meet instrument is

met of zonder hulp van derden

En ik ben er deze komende week weer helemaal mee bezig want de storm drie weken geleden heeft de schotel installatie 12 hoog behoorlijk uit het lood geslagen en mijn ontvangst negatief beinvloed. (1/3 van HD en 8PSK is weg)

Wat kun je ?

je kunt geijkte meet apparatuur nemen en die hebben hun eigen gevoeligheden en waarde > dus < ervaringen (niet per definitie VU+ topic)

je kunt NIET geijkte meet apparatuur nemen en die hebben OOK hun eigen gevoeligheden en waarde > dus < ervaringen (niet per definitie VU+ topic)

je kunt de signaal gegevens / waarden van de VU+ gebruiken via de satfinder en PC software ter verbetering van je ontvangst. (VU+ topic qua procedure)

je moet echter ook naar de geschikte hardware zoeken voor het scenario

Dat wat echt moeilijk is, dat is: jij in je eentje (op dak) ook gelijktijdig VU+ en schotel bedienen, zonder dat je met aan of afkoppelen van de coax schade aan de insteektuners veroorzaakt maar wel de uitrichting kunt optimaliseren.

De slimme goede satelliet meter gebruikt de diseqc switch zoals angesloten.

Vroeger werden de meest zwakke (transponders) zenders als referentie genomen voor het perfekt uitrichten.

(waar je eigenlijk zelden naar gekeken hebt)

Nu moet je eigenlijk de populaire 8PSK zenders gebruiken.

dat kun je nog steeds doen met een professionele signaal meter of met de VU+ en een goede zenderlijst

de schoteldiameter is nog steeds niet de crux voor ontvangst maar wel een extra ontvangst reserve

de "signaalmeter" op je linux box en de weergave daarvan is dus eigenlijk ook niet de crux voor ontvangst want geen geijkt meet instrument

-wel de juiste uitrichting met / middels die extreem kritische tuners in de VU+

-wel de juiste Hardware comfiguratie en compatibiliteit

-wel de juiste uitrichting met / middels een professioneel geijkt meetinstrument en alle schakels in de keten

vergeet echter nooit de keten van boven naar beneden aan de receiver

WOK><LNB-mount><LNB><f-connector><COAX><Diseqc><COAX><f-connector>< VU+ tuner

De berichten over slechte ontvangst en blokken / visjes in beeld, stapelen zich juist deze maand en afgelopen maand daar er recent veel zenders zijn overgestapt naar 8PSK.

wat U met homeshare en of softcam uitspookt dat staat op dit moment ook ter discussie

maar dat is een compleet eigen topic

Want zonder smartcard en abonnement <> dus ook zonder softcam moet je technisch gezien perfecte ontvangstwaarden kunnen bereiken; puur op zender en transponder gegevens

of iemand heeft een ontvangstnorm eenzijdig gewijzigd?

• Like 1

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

Geplaatst:

Vind het wel een beetje erover dat je beweert enkel met de VU+ als meetinstrument tot een perfecte afregeling komt, dat je op deze manier tot een degelijke afstelling kan komen neem ik aan, maar daarmee de perfectie bereiken, daar zal menig professional toch wel even de wenkbrouwen mee fronsen.

m.a.w je moet het niet te mooi voorstellen, zeker nu er 8PSK zenders zijn die roet in het eten strooien voor de thuisgebruiker.

;)

Geplaatst: (aangepast)

ben het met je eens ceesv

maar wat moeten we dan als hulp aanbieden?

want daar zijn we voor, als leden van het forum en gebruikers met ervaring vragen van anderen te beantwoorden

als de VU+ al een meetwaarde produceert dan kun je die ook gebruiken voor het uitrichten van je schotel

(..)

ik heb met de VU+ receiver al zeker 6 perfekte schotel configuraties / uitrichtingen voor mekaar gekregen

OFSCHOON het receivertje geen geijkt meet instrument is

met of zonder hulp van derden

Ik richt mijn draaibaar uit met Pli en dat gaat ook perfect. Alle parameters zitten erin.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Volgens:

ceesv, on 16 Nov 2013 - 11:57, said:snapback.png

Nee, niet BER = 0 maar de Ber voor de foutcorrectie in de ontvanger zo klein mogelijk te maken, dus bijvoorbeeld 2,45*10-5.

En dat kunnen de meeste satelliet ontvangers niet weergeven.

Dit is een instelling, die bepaald wordt door de LNB precies in het
brandpunt van de schotel te plaatsen en de skew van de LNB op de graad
nauwkeurig af te stellen.

Slecht weer, regen. veroorzaakt niet alleen demping maar door breking van het signaal in de regendruppels ook fasefouten.

De op deze transponder gebruikte modulatie heeft een kleinere
tolerantie voor fasefouten, een van de factoren die bepaalt of je wel of
niet beeld hebt.

Wanneer je dan ook nog een LNB gebruikt met de nodige faseruis heb je geen beeld meer.

Met alleen een signaal sterkte meter is dit niet af te regelen.

De keuze voor een optimale afstelling te maken is dan wel snel gemaakt , maar het is hier wel lang wachten vooraleer die nieuwe meter geleverd wordt, denk dat ze hem met de fiets aan het brengen zijn

:tired:

Navraag bij een dealer hier die zelf al 20 jaar sat installaties doet, tot GSO systemen toe: de metingen op je ontvangers zijn enkel te gebruiken als een indicatie, ze zijn zijjn geen meetinstrument en daarvoor ook niet bedoeld, trouwens van het ene toestel naar het andere toe zijn er al verschillende aflezingen, laat staan merken onderling, daar de af te lezen waarden al helemaal niet meer correct

zijn, is de enige betrouwbare afstelling dus uit te voeren met een gecalibreerde meter, gezien de kritische CD/TVV transponders van heden een niet versmaden advies.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...