Ga naar inhoud


USB 3.0 of Gigabit externe harddisk (NAS)


Jürgen

Aanbevolen berichten

Binnenkort wil ik een nieuwe laptop bestellen met daarop zowel Gigabit netwerkadapter als USB 3.0 poorten.

Op dit moment gebruik ik een NAS met een Gigabit aansluiting maar op mijn oude laptop heb ik maar een 100Mb LAN aansluiting.

 

Als ik nu op mijn nog te bestellen laptop een externe USB 3.0 harddisk of een NAS wil aansluiten, b.v. om een Image backup van mijn laptop te maken, welke aansluiting levert dan in de praktijk de beste transfersnelheid op, USB 3.0 of Gigabit netwerk?

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sluit je die laptop dan aan met een netwerkkabel?

 

Lijkt mij dat je meer naar gebruiksgemak moet kijken. Het is toch veel handiger om die nas steeds standby te hebben?

Verder synchroniseer ik mijn bestanden automatisch dus ik merk helemaal niets van transfer snelheden.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak 2x per week een Image backup van circa 180Gb en nu dat ik hier voor 6 maanden in Spanje zit doe ik dat in de caravan.

Ik heb dan dus de keuze om een netwerkkabel aan een Gigabit externe HDD aan te sluiten of aan een USB 3.0 externe HDD.

 

Mijn vraag is dan ook nog steeds, met welke van de beide opties wordt de Image backup het snelste gemaakt?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou puur alleen voor het gemak NAS kiezen. Zoals Psychosammie al zegt: NAS is altijd aan. Via WiFi naar je router en dan bedraad naar naar je NAS. Met een 300Mbit WiFi gaat backuppen snel zat..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met USB 3 haal je de maximale snelheid van de harde schijf. In de praktijk kom je ergens tussen de 100 - 150 MB/s. Soms heb je ze in een raid systeem en haal je rond de 250-300 MB/s.

 

Een NAS kan handiger zijn, maar je hebt er wel een van de snellere nodig om die Gbit volledig te benutten. Als dat al lukt is het maximum zo'n 110 MB/s. Een USB 3 externe schijf van 2-3 TB kost je 100-150 Euro.   Een snelle NAS zit al gauw rond de 300 Euro zonder schijf

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn er ook verkrijgbaar die hebben zowel netwerk als usb aansluiting....

 

bv http://www.sharkoon.com/?q=en/content/sata-qp-pro-lan-giga

 

Ok, het is USB2.0 maar ik heb dan ook niet echt goed gezocht. Daarnaast zit er een e-sata poort op, iets wat als je het mij vraagt elke moderne notebook wel heeft en dan zou ik die gewoon gebruiken voor het snellere dataoverdracht werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En houd even rekening met het feit dat de STB'tjes nog op 100Mbit werken :) dus ...

Wat heeft dat hiermee te maken?

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou puur alleen voor het gemak NAS kiezen. Zoals Psychosammie al zegt: NAS is altijd aan. Via WiFi naar je router en dan bedraad naar naar je NAS. Met een 300Mbit WiFi gaat backuppen snel zat..

 Het is net wat je snel vindt.  Met 300 Mbit Wifi haal je in de praktijk ongeveer 12 MB/s. Om die 180 GB te backuppen heb je 15000 seconden nodig dat zijn 250 minuten dus ruim 4 uur

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met USB 3 haal je de maximale snelheid van de harde schijf. In de praktijk kom je ergens tussen de 100 - 150 MB/s. Soms heb je ze in een raid systeem en haal je rond de 250-300 MB/s.

 

Een NAS kan handiger zijn, maar je hebt er wel een van de snellere nodig om die Gbit volledig te benutten. Als dat al lukt is het maximum zo'n 110 MB/s. Een USB 3 externe schijf van 2-3 TB kost je 100-150 Euro.   Een snelle NAS zit al gauw rond de 300 Euro zonder schijf

 

Dat is het antwoord waar ik op stond te wachten, bedankt.

 

 Het is net wat je snel vindt.  Met 300 Mbit Wifi haal je in de praktijk ongeveer 12 MB/s. Om die 180 GB te backuppen heb je 15000 seconden nodig dat zijn 250 minuten dus ruim 4 uur

 

....en dat duurt mij dus gewoon te lang.

Ik denk dat ik dan toch maar voor de USB 3.0 HDD kies, lekker compact en i.v.m. de afmetingen meestal beter mobiel.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

...en dat duurt mij dus gewoon te lang.

Of niet 2x per week een full image maken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

???? wat is rsync....????

Een manier van synchroniseren met externe media die erg efficiënt is. Alleen de verschillen worden weggeschreven (nadat de eerste keer een volledige kopie is gemaakt)

 

Als je Windows 8.x gaat gebruiken heb je dat zelfs niet nodig. Er zit heel uitgebreide backup functionaliteit ingebouwd. Geheel automatisch.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Winwiz. Bedoel je bestandsgeschiedenis?

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...