Ga naar inhoud


DRU gevelkachel wil niet aan


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Het wordt wat kouder dus ik wilde mijn DRU art 3 gevelkachel aan doen maar krijg hem met geen mogelijkheid aan.

 

Gaskraan uiteraard open gezet, prachtige vonk maar geen waakvlam.

 

Iemand een idee?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


En vergeet vervuiling niet. Ik ken gasten die reinigen die kachels nooit. In het laatst kunnen ze de huiskamer verlichting uit doen want de kachel heeft prachtige grote gele vlammen en maar opdraaien die kachel want warm maken deed ie het niet meer.

Maar slapen erbij soms wel, alleen het wakkerworden is er soms niet meer bij, schoonmaken en laten nakijken is dan niet zo kostbaar.

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is ie ?

Geen idee. Hij hing al in het tuinhuis toen wij dit huis in 2008 kochten.

 

 

 lucht in de leiding

Zou kunnen. Vorig jaar duurde het ook vrij lang. Het tuinhuis staat in de tuin (da's logisch he), dus er loopt een gasleiding vanuit de meterkast naar de tuin. Minstens 15 meter.

 

 

 En vergeet vervuiling niet. Ik ken gasten die reinigen die kachels nooit.

Hij was in onderhoud bij een CV monteur maar die gaf aan dat er aan een gesloten systeem niet veel te onderhouden valt. Hij deed er dus niets aan.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de kachels van mijn ouders kun je de brander altijd horen sissen als je de knop indrukt voor een vonk en dan vast moet houden tot de thermostaat warm genoeg is om de knop los te laten en om te draaien.

 

Hoor je dat sissen niet dan kan het zijn dat je vroeger al te veel gehoorschade in de Disco oid. hebt opgelopen of dat er gewoon geen druk op de leiding staat (ofwel de gaskraan openen)

Hoor je hem wel sissen dan zou het lucht kunnen zijn maar dan zou ik me wel afvragen hoe die er in komt aangezien de druk in de gasleiding hoger is dan de luchtdruk.

Ruik je ook gas dan moet er toch iets niet goed zijn met je ontsteking en is schoonmaken meestal toch de oplossing.

Meestal kun je simpel de kap er afhalen en nog wat losschroeven om bij de brander te komen.

Hier even met borsteltje doorheen raggen en met een stofzuiger uitzuigen. Spul weer in elkaar zetten en bij de gevelkachel van mijn ouders brandt hij dan weer mooi blauw en werkt hij de hele winter weer prima.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De uitstroom opening van de waakvlam is maar heel klein en kan vervuilen.

Even met een fietspomp doorblazen nadat je het leidinkje bij het gasblok losgehaald hebt wil wel helpen.

Als je dat leidinkje los hebt kun je door even de knop voor de waakvlam zonder die van de ontsteking in drukken.

Je hoort dan goed het gas er uit komen en eventuele lucht in je leiding is er dan een stuk sneller uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de kachels van mijn ouders kun je de brander altijd horen sissen als je de knop indrukt voor een vonk en dan vast moet houden tot de thermostaat warm genoeg is om de knop los te laten en om te draaien.

Klopt, zo werkt deze ook. Ik hoor niks sissen. Gas ruiken kan niet, het is een gesloten systeem dus gas gaat direct door de afvoerpijp naar buiten.

 

Ik kan me herinneren dat je tijd terug klaagde over enorme gasgebruik. Wellicht is je gasleiding naar je tuinhuis kapot?!

Hm, dat zou minder fraai zijn. Overigens denk ik dat mijn vrij hoge gasverbruik veroorzaakt wordt door een vrij grote CV. In de zomer zakt het gasverbruik naar lage waarden.

 

Even met een fietspomp doorblazen nadat je het leidinkje bij het gasblok losgehaald hebt wil wel helpen.

Is dat verantwoord? Kan je daarna de boel gewoon weer vastdraaien of moet er dan wat vervangen worden?

 

Ik denk dat ik aan de voorkant het hele waakvlam gedeelte eruit kan draaien.

 

 

post-31223-0-54999500-1384180374_thumb.jpg

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gesproken, als je de waakvlamleiding van het gasblok losdraait

dan past daarop de fietspompaansluiting. Met de knijper achter de wartel

en zo dicht het rubber goed de messing verdikking op de aluminiumleiding

(tule) af. (dus niet aan de waakvlambranderzijde)

 

Wel voorzichting weer aandraaien, de wartel is meestal messing, het gasblok

vaak een aluminiumlegering en dat laatste is erg kwetsbaar (scheef indraaien).

 

Wat je als laatste kunt doen, HEEL VOORZICHTIG, zonder vuur in de buurt,

de gaskraan dichtzetten, en de wartel van de gaskraan iets losdraaien.

Zolang totdat je gas ruikt en dan weer aandraaien en kraan openzetten.

Daarmee ontlucht je uiteraard de gasleiding.

 

Maar wees hier voorzichtig mee.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...