C-Laze Geplaatst: 12 november 2013 Geplaatst: 12 november 2013 Beste Forumleden/Kenners, Door de storm van 2 weken geleden is mijn huidige schotelpark ernstig beschadigd. Omdat deze nu vervangen moet worden ben ik hier op het forum even rond gaan kijken naar wat ik het beste kan gaan aanschaffen. De afgelopen jaren heb ik gewerkt met een Visiosat Bisat G4 Quadro met 4x ALPS Quad LNB (1x twin tuner en 1x single tuner). De problemen die hier op het forum gemeld worden (met name doorhangen LNB-houder) heb ik blijkbaar ook altijd gehad, want hoe ik de schotel ook uitrichtte, ik hield vrij weinig regenreserve (ondanks vrij zicht op het zuiden) - max 12 dB SNR op A1 volgens de Xtrend. Wat wil ik? Ontvangst A1-A2-A3-HB en dan het liefst zo optimaal mogelijk Na wat zoeken en rondkijken hier op het forum, lijkt de volgende combinatie te voldoen aan mijn wensen: - Schotel: Maximum E85 - LNB: Inverto Black Ultra - DiSEeqC: Triax of Spaun (411F WSG) Nu heb ik hier de volgende vragen over: - Gezien het feit dat ik quad-LNB's nodig heb en de Inverto Black Ultra in die uitvoering nogal 'breed' is, welke combinatie van LNB's adviseren jullie die wel passen op de genoemde schotel? (Met als toevoeging dat de A3 i.v.m. HD kanalen het belangrijkst is). Passen er bijvoorbeeld 3 ultra's met een alps op de A1, of is dat te breed en moet ik voor de A3 bijvoorbeeld een Black Premium nemen? - Wat is de afstand tussen de LNB's die ik aan moet houden voor mijn positie? Ik heb via satlex en wat tips uit de andere posts het volgende berekend voor mijn positie (Oostzaan / 52.44, 4.87) Skew: 100.23 graden (10.23 graden naar Oost) Elevatiehoek: 28.33 graden Klopt dit? - Aangezien ik 3 uitgangen van de LNB's ga gebruiken: moet ik de 4e uitgang alleen dicht maken met tape, of moet hier iets van een f-connector/terminator op (zoals bij kabel versterkers gebruikelijk is)? - Is het, met 4 quad-LNB's noodzakelijk om de E85 te schoren zoals bij de Visiosat, of hoeft dat bij deze niet? Tot slot: Om plakkende stuifsneeuw te voorkomen maar ook signaalontvangst niet in de weg te zitten: waar kan je het beste de schotel mee 'invetten'? Alvast bedankt voor de reacties/hulp!
stevie-v Geplaatst: 12 november 2013 Geplaatst: 12 november 2013 (aangepast) ik maak ook gebruik van een E85 schotel en Sprietje heeft dit toen is voor mij uitgerekend al zijn de afstanden natuurlijk niet op elke locatie hetzelfde neem ik aan Tussen de 13 oost en 19,2 oost = 79mm Tussen de 19,2 oost en 23,5 oost = 53mm Tussen de 23,5 oost en 28,2 oost = 57mm ik heb gekozen voor een alps lnb in het midden voor de 19.2 de 23.5 heeft een inverto ultra de 28.2 heeft ook een inverto ultra de 13 maakt ook gebruik van een inverto ultra het zijn hier wel twin lnbs dus geen quad lnbs ik heb een andere opstelling dus vandaar dat ik gekozen heb voor de 19.2 in het midden ik maak namelijk ook gebruik van de 9.0 oost en 4.8 oost allemaal inverto ultra lnbs gaat dus niet werken voor optimaal singnaal op de vier satellieten die jij wil gebruiken mijn ontvangst is als volgt: Ned 1 HD 16.1 db 23.5 oost inverto lnb 100% signaalNed 1 SD 15.6 db 19.2 oost alps lnb 97% signaalBBC one HD 16.2 db 28.2 oost inverto lnb 100% signaalRAI 1 SD 15 db 13 oost inverto lnb 92% signaal verder lees ik van Sprietje dat de behuizing van de inverto 'black ultra quad lnbs 71mm breed is dus ik denk niet dat jou opstelling zal gaan lukken maar de Inverto Black Premium quad zou wel moeten gaan lukken voor drie satellieten voor die 19.2 of 23.5 moet je dan een smalle lnb nemen,misschien is een andere schotel dan wel een betere keuze,een schotel van 1 meter bijvoorbeeld dan moet dat wel gaan lukken met allemaal inverto black ultra lnbs Sprietje kan precies uitrekenen wat er bij jou mogelijk is ! ps:ik heb geen last van doorhangen dus ik maak geen gebruik van schoren,het is wel zo dat de rail niet echt degelijk aan de arm bevestigd is vind ik 12 november 2013 aangepast door stevie-v VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.
Sprietje Geplaatst: 12 november 2013 Geplaatst: 12 november 2013 Beste C-Laze Als je vier aansluitingen op de lnb wilt hebben, dan is een Inverto Black Ultra Quad pas mogelijk vanafbijv. een Triax 110. Bij kleinere schotels is deze lnb (71mm breed) te breed. Bij een Maximum E-85 moet je altijd 1 smalle lnb nemen anders past het niet voor de Astra 1, 2 en 3. Wil je helemaal geen smalle lnb’s meer, dan zul je een grotere schotel moeten nemen dan een E-85, bijv. een Triax 88. Niet dat een Triax 88 nu een geweldige stabiele schotel is want Duitse merken zijn een stuk stabieler, maar bij de meeste Duitse schotels kun je heel moeilijk of geen rails plaatsen die voldoende schuin gezet kan worden. Ja er is er wel een maar dan zit je al meteen boven de €200,- Als je kiest voor een Triax 88 met 4 lnb’s met 4 aansluitingen, dan zou ik de lnb-arm toch zeker schoren voor de stabiliteit. Zowel voor de Maximum E-85 als de Triax 88 zou ik Inverto Black Premium Quad lnb’s gebruiken. Slechts een fractie minder dan de Ultra die niet past, zie:http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=79http://www.testberichte.de/p/inverto-tests/idlb-qudl40-premu-opp-testbericht.htmlAch, en een Triax 88 koop je ook al voor €35,-.
C-Laze Geplaatst: 12 november 2013 Auteur Geplaatst: 12 november 2013 Bedankt voor de (snelle) antwoorden! Qua schotel/LNB combinatie kom ik dan uit op een E85 met 3x Inverto Black Premium Quad en 1x ALPS voor A1. Dat zou dan moeten passen? Wat zouden in dat geval de afstanden tussen de LNB's moeten worden?
stevie-v Geplaatst: 12 november 2013 Geplaatst: 12 november 2013 (aangepast) ik kan je uit ervaring zeggen dat ik zeer zelden uitval heb bij slecht weer dan moet het echt tekeer gaan ,ik ben dan ook heel tevreden met mijn E85 en in bovenstaand bericht zie je mijn singaalwaardes 12 november 2013 aangepast door stevie-v VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.
investigator Geplaatst: 12 november 2013 Geplaatst: 12 november 2013 In plaats van de ALPS kun je ook een Megasat multifeed quad gebruiken. Daar heb ik goede ervaringen mee op de E85.
stevie-v Geplaatst: 12 november 2013 Geplaatst: 12 november 2013 (aangepast) Hoe zijn die lnb's bij regen,valt het signaal dan ver terug,uit tests blijkt dat ze een beter signaal geven dan alps maar hoe zit dat bij regen dat is net zo belangrijk ? 12 november 2013 aangepast door stevie-v VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.
cheapwatcher Geplaatst: 13 november 2013 Geplaatst: 13 november 2013 Ik heb ook 4 quad lnb's op m'n visiosat bisat, maar geen probleem met doorhangen. Ik heb wel de versie met 2 schroefjes. De kabels (4 x 3) hangen ook met tie wraps aan de feedarm. De 4e aansluiting op de lnb's gebruik ik (nog) niet. Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10 VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665 Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700 Ziggo start CI+
investigator Geplaatst: 13 november 2013 Geplaatst: 13 november 2013 (aangepast) @stevie-vIk heb geen ALPS, maar kan wel iets vergelijken.Enige tijd geleden tijdens een behoorlijke regenbui heb ik 2 schotelvarianten tegelijk bekeken. Een Maximum E85 en een Triax TDS88 die met schoren is verstevigd.Alle LNB's zijn quad-uitvoeringen.De E85 is voorzien van 8 LNB's voor ontvangst van 28,2E t/m 1W waarbij de as van de schotel op 15E staat. De Astra 2 LNB staat net buiten het gebied met de beste gevoeligheid, daarom gebruik ik de Black Ultra.Bij de TDS88 is de as midden tussen Astra 3 en Astra 1. E85 TDS88Astra 2 Black Ultra Black UltraAstra 3 Megasat Multifeed Black PremiumAstra 1 Megasat Multifeed Black PremiumHotbird Megasat Multifeed Black PremiumIk heb incidenteel geconstateerd dat de terugval op de Megasats iets groter was dan op de Black Premiums, maar dat kan mede liggen aan fluctuaties in de intensiteit van de regen.Ik heb nadrukkelijk gelet op de Astra 3 waarbij ik o.a. TV Drenthe en Ocko TV als referentie gebruik. Het signaal en de kwaliteit liep op Megasat multifeed wat sneller en verder terug door de regen dan op de Black Premium. Dat hoeft niet alleen aan de diameter van de kop en aan de kwaliteit van de LNB's te liggen want de relatieve positie van Astra 3 op de E85 t.o.v. het brandpunt is slechter dan op de TDS88.En wat het belangrijkste is: ik heb geen uitval of blokvorming geconstateerd tijdens de regen.Ik heb tijdens zeer zware regen geconstateerd dat zelfs de sterkere zenders uitvallen op de Black Ultra en de Black Premiums. 13 november 2013 aangepast door investigator
stevie-v Geplaatst: 13 november 2013 Geplaatst: 13 november 2013 (aangepast) Dank je voor het antwoord,ik ben vooral benieuwd met de vergelijking met alps lnb's ,de 9.0 oost en 19.2 oost maken hier gebruik van alps lnb's omdat het anders niet past op mijn e85 ism allemaal inverto black utlra lnb's en ik kan je zeggen dat ik heel tevreden ben over de alps ik vraag me dan ook af of er betere smalle lnb's zijn en dan bedoel ik vooral hoe ze reageren op regen want alleen iets meer signaal daar koop je niet veel voor als tijdens regen het signaal dropt met 40% of meer,in bericht 2 zie je mijn signaal waardes en ik kan je zeggen ook met felle regen dropt het signaal van de 19.2 die gebruikt maakt van een alps lnb met niet meer dan 20% a 30% en dan moet het al echt heel heel hard regenen en bij 67% heb ik dus nog een prima beeld zonder enige blokvorming 13 november 2013 aangepast door stevie-v VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen