Ga naar inhoud


Vaste schotel meekantelen met clarke belt naargelang de te ontvangen satelliet?


illusion1234

Aanbevolen berichten

Even een rare hersenkronkel...

 

Bij mijn vroegere draaibare schotel zag ik dat de schotel zich niet enkel horizontaal verplaatst om zich te richten naar een andere satelliet, maar ook dat de schotel 'meekantelt' naar de desbetreffende richting.  Dit kun je o.a. zien doordat de lnb zich niet perfect op één lijn verplaatst, maar in een boog.

Bij het draaien van de schotel naar Hispasat bv. draait de schotel zich niet alleen naar rechts maar kantelt die ook serieus naar rechts.  De lnb hangt dan ook een stuk lager dan bij de oorspronkelijke nul-positie.

Ik kan me voorstellen dat dit is om de ontvangst te optimaliseren volgens de positie van de satelliet in de clarke belt.

 

Als je een vaste schotel installeert, dan wordt die altijd mooi horizontaal geplaatst.

 

Maar moet een vaste schotel ook niet lichtjes worden gekanteld om een zo goed mogelijke ontvangst te verkrijgen?

Een Triax is ook niet helemaal rond, maar ovaal.  Als je dan bv. Hispasat wil ontvangen met een vaste schotel, moet je dan je schotel niet licht naar rechts meekantelen voor een optimale ontvangst?

 

Een draaibare Triax van 64cm en een vaste Triax van 64cm kunnen toch nooit dezelfde ontvangst hebben als beide setups naar Astra 28.2° staan gericht? (want de draaibare wok staat naar links gekanteld en de vaste wok staat nog 'recht')

 

Hopelijk begrijpen jullie een beetje mijn vraag en waar die vandaan komt.

 

 

Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Om die reden heeft de LNB bij een vaste schotel een "skew".

Afhankelijk van je geografische positie en de te ontvangen satelliet wordt de LNB in de klem in de juiste hoek gedraaid.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb met mijn t90 en met mijn draaibare 110 triax op de 28.2 exact dezelfde db's met ontvangst en is echt niet hoger te krijgen hier

namelijk 14.7 db op mijn vu duo

 

heb er uren aan geklooit voor toch een van de 2 wat hoger te krijgen maar is niet meer mogelijk

de t90 staat zelfs nog iets gekanteld voor het beste rsultaat te krijgen maar ik ben er dik tevreden mee

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig dacht ik ook over het kantelen van de schotel. Als je de schotel niet kantelt, los je de problemen die ik zie niet met de skew van de LNB's op. De Triax schotels zijn ovaal, en wel op zo'n manier dat vanuit de LNB gezien de schotel wel rond is. Als het signaal niet parallel aan de lengte as van de schotel invalt, is de schotel vanuit de LNB gezien niet meer rond. Theoretisch zou dit denk ik in een zwakker signaal resulteren. Of dit in de praktijk ook merkbaar is weet ik niet.


Een ander probleem is dat als je meerder LNB's in de schotel plaatst, de montagerail niet horizontaal loopt. Mede door de ovale vorm van de schotel is dit denk ik ook niet optimaal. Ook hier vraag ik me af in hoeverre dit invloed heeft op de sterkte van het signaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Er zijn wel schotels met een schotelskew, o.a. de E85 en de Visiosat Big Bisat, dacht ik.

Er zijn meerdere posters op dit forum die zelf een mogelijkheid hebben gefabriceerd om de schotel te kantelen. (In Nederland ongeveer 10 graden naar het oosten.) 

Uiteraard levert dat meer signaal op, omdat het maximale schoteloppervlak voor een lnb beschikbaar blijft. Dat is bv. niet zo als je een multirail 10 graden naar het oosten kantelt zonder de schotel mee te draaien.

Zelf heb ik een 85cm Fuba gekanteld met een zelfgemaakt metalen adapterplaat tussen de schotel en de paal.

Zie hieronder:

 
post-40925-0-51422500-1376684763_thumb.jpg

 

Aangezien ik de schotel primair op Astra 3 heb uitgericht, zit de Hotbird lnb bijna 10 graden uit het brandpunt. Dat kostte aardig wat signaal door minder schoteloppervlak..

Door de schotel 10 graden oostwaarts te kantelen heeft met name de Hotbird ervan geprofiteerd met zo'n 15% meer signaal. Signaalsterktes liggen nu gemiddeld tussen de 65-80% op mijn Dreambox. Uitval heb ik niet veel meer, en de zwakkere transponders zijn uit de gevarenzone. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste illusion1234


Deze twee regels die je schrijft zijn feitelijk de vraag die je stelt:
 

“Als je een vaste schotel installeert, dan wordt die altijd mooi horizontaal geplaatst.
Maar 
moet een vaste schotel ook niet lichtjes worden gekanteld om een zo goed mogelijke ontvangst te verkrijgen?”

Hierbij de opmerking dat je schrijft horizontaal maar je bedoeld verticaal.



Dat ligt er aan. Als je slechts één lnb gebruikt niet, als je multifeedontvangst hebt wel.

 

Een normale lnb kijkt in een cirkel naar de schotel. Gebruik je een primefocus schotel, dan staat de lnb
precies in het midden en hoeven er ook geen speciale voorzieningen genomen te worden. Betreft het echter een offsetschotel, dan zul je de schotel ovaal moeten maken om de schuin gerichte lnb toch een ronde cirkel te laten zien. Bekijk bijlage 1 maar eens goed.


Het maakt echter niets uit of de schotel nu normaal staat, dus verticaal met de lnb omlaag of dwars zodat de schotel breder is dan die hoog is met de lnb opzij of zelfs ondersteboven staat met de lnb omhoog, zie bijlage 2.

Deze laatste toepassing wordt zelf regelmatig toegepast om een schotel minder opvallend te maken. Technisat heeft daar zelfs een speciaal statief voor, zie bijlage 3


Ook zijn er leden van dit forum geweest die deze vraag al eens uitgetest hebben door een opstelling te

maken waarbij de schotel helemaal rondgedraaid kon worden.

Ook zij kwamen tot de conclusie, het maakt niets uit, het signaal blijft in alle standen even sterk.


Anders wordt het bij multifeedontvangst waarbij je op een rail meerdere lnb’s plaatst.
Als die rail flink schuin gezet moet worden, dan komen de buitenste lnb’s een stuk te hoog en te laag te

staan. De lnb’s gaan dan over de schotelrand kijken en daarbij atmosferische opvangen waardoor je een slechter signaal krijgt. Ook benutten deze lnb’s een gedeelte van de schotel niet.

Daarom zie je dat speciale multifeed schotels zoals de WaveFrontier T55 en T90, de Maximum E-85, en de Visiosat Big Bisat in zijn geheel te verdraaien zijn, de zogenaamde schotelskew. Dan blijven de lnb’s wel mooi naar het midden van de schotel kijken.


In Zuid-Spanje heb ik een Triax 115 met multirail voor de ontvangst van de Astra 1, 2, 3 en Hotbird. De

rail moet 20 graden schuin staan. Ik heb de rail niet 20 graden schuin t.o.v. de schotel gezet maar heel de schotel 20 graden gekanteld door het bovenste stuk van de mast onder een hoek van 20 graden te maken, zie bijlage 4.


Gebruik je slechts 1 lnb of bijv. een duo-lnb, dan heeft dat helemaal geen zin en kun je de schotel gewoon verticaal monteren en de juiste skew met de lnb instellen.

post-60869-0-66600700-1384334088_thumb.jpg

post-60869-0-71203800-1384334122_thumb.gif

post-60869-0-97720300-1384334157_thumb.jpg

post-60869-0-66793000-1384334182_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat een lnb een skew heeft, maar dat verandert niks aan de redenering dat je ontvangst-oppervlakte verliest daardat je je schotel niet meekantelt.

In theorie is de ontvanst voor een horizontaal rechtopstaande schotel het best voor de satellieten die het hoogst op de clarke belt liggen.

Naarmate je meer afwijkt (bv. Hispasat) moet je je schotel toch meekantelen zodat je schotel altijd zo parallel mogelijk blijft staan met de clarke belt.

 

Als ik het antwoord van Eduard zo lees, dan lijkt mijn gedacht nog niet zo raar te zijn.

 

Dus bij ontvanst van Astra-Hotbird zou je dus je schotel lichtjes naar links moeten kantelen zodat de middellijn van de schotel (van bovenkant van ovale schotel naar de onderkant) ongeveer tussen de twee satellieten ligt op de clarke belt.

Alleen dan hebben ze beide evenveel oppervlakte beschikbaar op de schotel om het signaal naar de lnb te sturen.

Toch?

 

En dat is nu net wat draaibare schotels doen dacht ik, niet de lnb op zich draaien, maar de hele schotel kantelen zodat de ontvangst optimaal is.

 

 

De reden waarom ik deze redenering maak is omdat heel veel TVV klanten momenteel een manier zoeken om het signaal van hun satschotel te optimaliseren.

Heel wat mensen komen net dat ietsiepietsie signaal tekort om blokjes bij slecht weer te vermijden.

Zelf heb ik reeds de best mogelijke situatie voor goed signaal: goede kwaliteit satkabel, de connectoren zo goed mogelijk gemonteerd, de wok op horizontale manier zo goed mogelijk uitgericht.

Maar ik kom net dat beetje signaal tekort.

Misschien dat de wok naar links kantelen dat klein beetje signaalvoordeel oplevert die ik nodig heb...

Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee beste illusion1234, voor een duo-lnb maakt het absoluut niets uit. Stel dat je de duo-lnb nu eens zo schuin moet stellen dat de vrijhangende lnb 20mm hoger of lager komt te staan. Dat stelt toch niets voor dat een lnb 2cm hoger of lager op een schotel is gericht die 66 of 78cm hoog is. Er bestaan zelfs houders waarbij het midden van de duo-lnb gekanteld wordt zodat de ene kop iets lager en de andere kop iets hoger komt te staan, zie bijlage. Deze heeft het voordeel dat beide koppen een heel klein beetje uit het midden van de schotel komen maar het grootste voordeel van deze houder is dat en duo-lnb soms niet op een bepaald merk schotel te monteren is omdat beide pijpjes van de lnb’s zo dicht bij elkaar staan dat je ze niet tussen de lnb-klem in krijgt. Dat gaat met die houder dus wel.


Zelfs met een multirail voor de Astra 1, 2, 3 en Hotbird in Nederland heeft het kantelen van de schotel niet zo veel zin omdat de rail in Utrecht maar 10 graden schuin moet staan en het dus ook maar om enkele centimeters hoogteverschil gaat.

De zelfgemaakte adapterplaat waar Eduard07 het over heeft, is noodzakelijk bij Duitse schotels waarbij de rail niet schuin ingesteld kan worden. Ja en dan levert het voor de buitenste lnb’s natuurlijk wel signaalwinst op want als de rail niet schuin te stellen is, staan de buitenste lnb’s op een schotel die 85cm breed is natuurlijk helemaal niet op de juiste hoogte. Maar deze winst heeft niets te maken met het feit dat de signalen dan beter op de schotel vallen.
 

post-60869-0-49447600-1384337617_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe is het kantelen van de schotel het beste, net als bij een draaibare opstelling.

 

De Skew heeft weinig met signaalsterkte te maken en is vooral bedoeld om Horizontale- en Vertikale signalen goed te scheiden van elkaar.

  • Like 1

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof me Emekli, voor een enkele lnb maakt het niets uit. Waarom zou het ook?


De meeste offsetschotel hebben een offsethoek van 26 graden, d.w.z. de lnb kijkt onder een hoek van 26 graden tegen de schotel en vangt de signalen op die onder een hoek van 26 graden schuin van boven op de schotel vallen. De schotel moet in dit geval 10% hoger zijn dan dat die breed is zodat de lnb een ronde cirkel ziet en ook een ronde signaalbundel ontvangt. Dat die 10% klopt kun je ook terug vinden in de afmetingen van een Triax 54, 64 en 78 die allemaal (afgerond) 10% hoger zijn dan ze breed zijn.


Of je de schotel nu normaal zet, 90 graden gedraaid, ondersteboven of 270 graden gedraaid, de lnb blijft altijd een ronde cirkel zien en dus ook een ronde signaalbundel.

Het enigste wat belangrijk is, is dat de skew van de lnb goed staat t.o.v. verticaal waterpas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zoals al eerder gemeld, Trust heeft daar uitgebreid mee geëxperimenteerd, de rotatie van de schotel maakt niets uit.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel verhelderd.

Dus de varianten die overblijven om het signaal te verbeteren zijn dan schotelgrootte, en bij een rail de kijkhoek van de lnb in de schotel? 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kwaliteit en lengte van de kabel kan voor langere kabels ook veel invloed hebben. Mijn kabels van goede kwaliteit zijn nu nog zo’n 30 meter. Als ik de demping van de kabel uitreken voor de hogere frequenties blijkt dit een verzwakking van ongeveer 10x te zijn. Als de LNB dus 10 millivolt levert is daar bij de ontvanger nog maar 1 millivolt van over. Bij slechte kabels, slecht F-connecters, of slecht gemonteerde F-connecters kan  het effect natuurlijk nog veel groter zijn. Ik heb daarom besloten de PC zo dicht mogelijk bij de schotel te plaatsen. Met een satelliet ontvanger kan dit natuurlijk lastig of onmogelijk zijn.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe is het kantelen van de schotel het beste, net als bij een draaibare opstelling.

 

De Skew heeft weinig met signaalsterkte te maken en is vooral bedoeld om Horizontale- en Vertikale signalen goed te scheiden van elkaar.

 

Sorry maar dat klopt niet helemaal. Natuurlijk kun je de skew gebruiken om ervoor te zorgen dat de polarizer precies goed staat om wel horizontale en geen verticale signalen binnen te krijgen of andersom. Maar als je schotel als zodanig al perfect richting satelliet staat (dus "scheef" als hij verder van je middelpunt pal zuid staat) dan valt er niets te corrigeren. Met scheiding heeft het niets te maken, ik heb helaas meermaals een dure merkschotel gehad waarvan bleek dat ie kruispolarisatie problemen had, ofte wel de horizontale signalen maar moeilijk van de verticale kon scheiden, vooral bij Astra 1 op 19,2 Oost. Gelukkig was dat vooral een fenomeen in de analoge tijd, dan kreeg je storinkjes van de verkeerde polarisatie door je beeld, nu met digitaal speelt dat niet meer.

 

Ik ben pas bezig met een T90 en kwam wel tot de vreemde ontdekking dat niet iedere satelliet helemaal gelijk is qua ontvangst. Zo merkte ik dat de T90 meest oostelijke satelliet, Hellassat op 39 Oost vereist dat ik de LNB kaarsrecht op de rail heb terwijl Astra 3 juist wel een tikkeltje verdraaid moet zitten voor het meest optimale signaal. Geeft me de indruk dat niet iedere sat zelf zijn signalen optimaal gepolariseerd naar de aarde stuurt. Maar dat weet ik uiteraard niet zeker.

  • Like 1

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...