Ga naar inhoud


Vaste schotel meekantelen met clarke belt naargelang de te ontvangen satelliet?


illusion1234

Aanbevolen berichten

Paulvr schrijft:

 

“Zo merkte ik dat de T90 meest oostelijke satelliet, Hellassat op 39 Oost vereist dat ik de LNB
kaarsrecht op de rail heb terwijl Astra 3 juist wel een tikkeltje verdraaid moet zitten voor het meest optimale signaal.”


Dit is helemaal al een verkeerd uitgangspunt. De skew van een lnb moet je niet afstellen t.o.v. de rail maar t.o.v. verticaal waterpas.

Verder schrijf je:
 

“Maar als je schotel als zodanig al perfect richting satelliet staat (dus "scheef" als hij verder van je
middelpunt pal zuid staat) dan valt er niets te corrigeren.


Dan zou bij een Wavefrontier (bijv. de T90) de ontvangst voor slechts 1 satelliet optimaal zijn, de rest is dan niet optimaal.

Ook schrijf je:
 

“Geeft me de indruk dat niet iedere sat zelf zijn signalen optimaal gepolariseerd naar de aarde stuurt.”


Nou daar hoef je echt niet aan te twijfelen hoor. Elke satelliet zendt vanuit zijn Clarkebelt positie precies horizontaal en verticaal uit als het tenminste een lineare polarisatie betreft. Uitzondering zijn de Astra 1, 2 en 3 waarvan de polarisatie 7,5 graden gedraaid wordt uitgezonden, zie bijlage.
Bij een draaibare schotel ontvang je de kruispolarisatie van deze drie satellieten dus altijd 7,5 graden verkeerd, bij een vaste schotelopstelling niet.

post-60869-0-18752700-1384503368_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik weet niet of het nog voor komt , maar soms heeft een lnb fabiekant een ander idee over horizontaal en vertikaal .

post-30993-0-46216100-1384524904_thumb.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste trust


Bij de oude Philips SX1019S-lnb met ovale feedhorn voor de ovale SKY-minidish, staat de antenne ook 13 graden schuin, de skew die je globaal nodig hebt voor de UK voor de Astra 28,2.

Beste een unieke lnb met ten eerste een ovale feedhorn en ook nog eens een antenne die 13 graden schuin geplaatst is.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...