Ga naar inhoud


Geluidshinder door een kattenverjager (hoge pieptoon)


rolandroland

Aanbevolen berichten

Ik erger mij niet zo snel aan geluiden zoals een blaffende hond. Alleen een verschil is dat met hoogfrequente geluiden het anders ligt. Het doet pijn aan mijn oren en het blijft een hele tijd rondzingen dus na echoën. Ik ondervind last van oorsuizingen. 

 

Deze studente verteld exact hetzelfde: Zij blijft het geluid horen terwijl het fysiek niet meer aanwezig is:

 

http://eelcoeikenaar.sp.nl/weblog/2008/05/23/zeer-pijnlijk-2/

 

Ik denk dat theparasol niet weet wat voor een geluid het voortbrengt.

 

Op de computer kun je de geluiden horen (echter bij de computer klinkt het anders dan van een echte Mosquito)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

 

Het geeft volgens specificatie 140 dB aan attack waves en begint met 10 kilohertz

 

Auw.. ik leef met je mee.

 

10 khz is absoluut in het gehoorgebied van de meeste mensen of je moet echt stokdoof zijn.

En in combinatie met 140 dB is dit zelfs strafbaar want dat ding kan echt iemand doof maken.

gevalletje geluidshinder dus.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk hier maar eens:

 

http://www.gcaudio.com/resources/howtos/loudness.html

 

Je ziet dat vanaf 90~95 dB het gedonder begint. Alleen dan bij wat langere blootstellingen (en dan hebben ze het over uren en uren).

 

Maar bij 125 dB begint de pijn. Is deze katten/muggen verjager dus b.v. 120 dB dan kan ik mij zeker voorstellen dat mensen er last van krijgen aan hun gehoor in bijvoorbeeld de vorm van oorsuizen.

 

p.s. En jullie hebben dus een uurtje of 2 in 115 dB gestaan luisteren naar klassiekers als July Morning, en dan is dat nog een wat milder liedje... geen wonder dat je de auto niet meer hoordde :D

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou in de gemeente Oldenzaal heeft iemand een klacht ingediend over lawaaioverlast van buitenspelende kinderen.

De gemeente heeft onmiddellijk ingegrepen en heeft verordend dat tussen 7:00 en 21:00 's avonds buitenspelende kinderen lawaai mogen maken.

 

http://www.nieuws.nl/algemeen/20131114/Kinderen-Oldenzaal-mogen-buiten-onbeperkt-krijsen

aangepast door theparasol
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou in de gemeente Oldenzaal heeft iemand een klacht ingediend over lawaaioverlast van buitenspelende kinderen.

De gemeente heeft onmiddellijk ingegrepen en heeft verordend dat tussen 7:00 en 21:00 's avonds buitenspelende kinderen lawaai mogen maken.

 

http://www.nieuws.nl/algemeen/20131114/Kinderen-Oldenzaal-mogen-buiten-onbeperkt-krijsen

 

De man of vrouw die dit heeft besloten moeten ze gelijk promotie geven.

  • Like 1

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

 

De man of vrouw die dit heeft besloten moeten ze gelijk promotie geven.

 

En gelijk de ere titel : straatzeiker.

 

Laat een kind een kind zijn en laat ze lekker ravotten.

Zolang er niets vernielt wordt en ze normaal doen mogen ze van mij gerust hun energie kwijt raken.

Tegenwoordig is alles wat kinderen doen verboden en alle jeugd accomodaties zijn verdwenen.

speeltuinen, jeugdsoos, buurthuizen , alles is weg .

Gek he, dat de jeugd baldadig wordt.

 

hier mag de school de zoemer niet eens meer gebruiken omdat er een zeikert in de flat tegenover de school geklaagd had dat die te hard zoemde.

En de politie heeft een keer een spontane waterfeestje op het schoolplein moeten sluiten omdat diezelfde gast heeft zitten zeuren over schreeuwende kinderen.

Resultaat : kinderen terug naar de klas met 34 graden zon.

Heb je er last van dan moet je niet in de buurt van een school gaan wonen. Get a life.

 

Die eigenaar van die kattenverjager lijkt me wel een persoon met goede bedoelingen. Want hij probeert de overlast op een veilige manier op te lossen.

Ik zou even met hem een praatje maken om samen te kijken of dat ding anders opgehangen kan worden of dat hij zachter gezet kan worden.

Zolang je vriendelijk en begripvol communiceert kom je erg ver. Maar dat is in nederland tegenwoordig ver te zoeken.

 

Want je hebt ook van die deb**len die glasscherven, spijkers , katapulten of zelfs gif gebruiken om de dieren echt te verwonden of te doden.

Dan is bij mij de tolerantie en begrip verdwenen.  

Er zijn genoeg diervriendelijke manieren om katten te weren.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoort mij ook niet klagen over een geluidje van een of ander. Maar wat ik irritant vind is dat het pijn aan mijn oren doet en dat het geluid ook nog lang na blijft echoën. 140 decibel lijkt me niet echt nodig omdat katten veel gevoeliger gehoor hebben. Toen ik nog stuk jonger was kon ik ook vleermuizen horen maar dat vond ik niet irritant. Dat is dan ook de natuur, verschil met een elektronisch apparaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

140 Db is meestal ook maar relatief.

Ik gebruik zelf ook sirene's van 110Db (harder mag niet omdat anders een inbreker gehoorschade op zou kunnen lopen en de eigenaar van het pand aansprakelijk kunnen stellen) maar hou ik mijn geluidsmeter er bij dan halen ze dat nooit.

Pas als ik de microfoon van de geijkte tester vlak bij de sirene hou dan haalt hij de 110Db terwijl zoiets meestal op 1m afstand gemeten wordt.

 

Dus als dat ding werkelijk 140 DB uit zou stralen op 1 m dan zal de afstand naar de weg meestal toch snel een meter of 10 zijn en in de vrije lucht zal je op zo'n afstand waarschijnlijk nog geen 80 Db kunnen meten.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De man of vrouw die dit heeft besloten moeten ze gelijk promotie geven.

 

Nou enig nuance is op zijn plaats. Tuurlijk mogen kinderen buiten spelen. Maar het valt me wel op dat de kids van tegenwoordig alleen nog maar kunnen gillen en krijsen. En dat hoeft nou ook weer niet.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo maar een kort knipsel uit het internet:

 

Belgie

 

Wanneer gehoorschade? 120 dB. Direct*. 110 dB. Direct*. 100 dB. Na 5 minuten. 95 dB. Na 15 minuten. 92 dB. Na 30 minuten. 89 dB. Na 1 uur. 86 dB. Na 2 uur.

 

Nederland

 

Lawaainiveau                 Max. Onbeschermde blootstelling
  80 dB                         8 uur
  83 dB                         4 uur
  89 dB                         1 uur
  95 dB                         15 min.
101 dB                         3.75 min.
107 dB                         56 sec.
113 dB                         14 sec.
119 dB                         3.5 sec.

heeft u al eens een vals alarm in het/uw bedrijfspand gehad waardoor er 10 minuten de sirene loeide voor de override code ingevoerd was (fysiek kotsend ziek werden enkelen in het bureau)

 

@Gerrit, de geluidvermindering is logaritmisch op 1m 110 dbA >> op 10m 110 dbA - 9,x dBA = 101 dBA

(elke verdubbeling van de afstand is -3 dBA ~2 ~4 ~8 ^ ~16)

 

een duivels probleem voor de kattenvijand die zijn Venster heeft open staan 's nachts :D

 

evenals de House Liefhebber met 250 tot 1000 Beats per minuut

aangepast door Tonskidutch

School - live at the Pavillion Paris

Supertramp 1979

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tros Radar heeft eens speelgoed bij de kop gepakt. Uit de onderzoek van Tros Radar bleek dat speelgoed vaak ook te HARD staat. Kinderen houden soms het speelgoed dicht bij hun oortje waardoor ze direct gehoorschade krijgen. 

 

Zie verder: http://oorbewust.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1%3Aspeelgoed&catid=3%3Aartikelen&Itemid=12&lang=nl

 

en: http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/detail/article/luidruchtig-speelgoed/

aangepast door rolandroland
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

 

Maar het valt me wel op dat de kids van tegenwoordig alleen nog maar kunnen gillen en krijsen.

 

Logisch dat ze even voluit gaan.

Doen ze dat thuis dan worden ze gelijk met ritalin volgepompt.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 
@Gerrit, de geluidvermindering is logaritmisch op 1m 110 dbA >> op 10m 110 dbA - 9,x dBA = 101 dBA
(elke verdubbeling van de afstand is -3 dBA ~2 ~4 ~8 ^ ~16)

Die beredenering klopt als je het over gewoon geluid hebt als verkeersgeluid oid. maar dat gaat hier niet op omdat we het hier specifiek over hoge tonen hebben die toch zeker boven de 10.000Hz liggen.

 

Je vergeet nl. de absorpsie van het geluid door de lucht mee te rekenen. Vooral bij hoge frequenties is dit effect groot.

Bij ultrasoon geluid (dus boven de 20.000Hz) is de luchtabsorptie zelfs de meest belangrijke factor.

Verder heb je het nu over dBA en dat is heel wat anders dan de dB waar ze het in de folder van dat ding over hebben.


dBA wordt nl. gebruikt voor geluiden die binnen het menselijke gehoor vallen (ruwweg tussen de 20 en 20.000 hz  een toon van 100Hz die de meter 100 dB uit laat staan is in dBA al gezwakt naar zo'n 82 dB en zo gaat het ook met tonen van ruwweg boven de 8000 hz. Een toon van 15 Hz met dezelfde dB meting als een toon van 5000Hz zal dus zo'n 70 dBA (ruim 3000 x zachter) ervaren worden en wel simpelweg omdat ons gehoor daar niet gevoelig voor is en een toon van 8000 Hz zal op 1 km ook al 76dB zijn afgezwakt.
Daarom gaat men in de wet geluidshinder ook uit van dBA en vallen lage tonen en hoge tonen buiten deze wet.

 

Dus als je het hier hebt over een gevalletje geluidshinder dan is het nog maar zeer de vraag of hier de wet geluidshinder wel op toegepast kan worden.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...