Ga naar inhoud


Laptop met 256Gb SSD of 500Gb HDD met 32Gb SSD?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Ik overweeg om een nieuwe Laptop te bestellen en wel de Nieuwe DELL Inspiron 14 uit de 7000 reeks,

 

Daarin heb ik de keuze tussen een 256Gb SSD of een 512Gb HDD i.c.m. een 32Gb SSD (niet voor opslag, alleen cache).

 

Ik zou nu graag willen weten wat de snelheidswinst is van de 256Gb SSD t.o.v.de ander HDD combinatie.

Heeft nu echt zoveel meerwaarde?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


DELL = DE laatste Laptop :grin:

 

on topic:

 

mijn / ons bestendig groeiende Windows OS , wegens updates en oude meuk alsook user profielen, komt wel eens aan 54 Gigabyte

of je schoont elke keer voor afsluiten alles op en deinstalleert de automatische restorepoints en oudere updates (wat die voor nut hebben? )

 

als je de user-profielen qua mijn documenten en local settings etc wijzigt op de andere 512 GB HDD dan kan 32GB SSD voor enkel het systeem een goede keuze zijn

 

maak het verschil tussen systeem en userdata... dan moet dat een leuke snelle laptop worden.

ciao ciao

Le Premier Jour

Étienne Daho

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ik heb zelf een BTO laptop met een 180 Gig intel ssd en een 750 gig disk erin. En zakelijk heb ik een lifebook waarin een 32 gig cache ssd zit met een 500 gig harde schijf. Beiden hebben dezelfde i7 processor erin. De BTO heeft 16 Gb ram, de lifebook 8.

 

Windows 8 start vanaf de BTO echt binnen 8 secondes, en op de lifebook is dat aanmerkelijk langer. Als het qua budget uitkan zou ik echt voor een ssd gaan.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

....aanmoediging.... :)

 

Als je een laptop met 256Gb SSD, Gigabit LAN, Dual WiFi adapter (2.4 / 5.0 Ghz), HDMI, toetsenbord verlichting en 8Gb geheugen wilt bestellen met een budget rond de € 1.000,= dan is de keuze niet al te groot.

 

Uit het antwoord van Wiz begrijp ik dus dat het opstarten met een echte SSD disk beduidend sneller gaat dan bij een gewone HDD met SSD cache.

 

Het enige minpunt wat ik nog heb is dat DELL een glanzend scherm heeft want mijn voorkeur gaat uit naar een mat scherm, dit omdat ik 6 maanden in Spanje op een camping zit en een mat scherm is buiten beter zichtbaar.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

De specificaties die je noemt zijn niet echt veel zeggend omdat er nog heel veel mist. (schermgrootte, resolutie, cpu, enz...) Meestal is het interessanter om zelf de SSD in te bouwen omdat je dan een veel ruimere keuze hebt qua aanschaf laptop. De harde schijf die er dan uit komt doe je in een los kastje met USB 3 aansluiting. Mocht er iets defect gaan zet je hem gewoon weer terug.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een lenovo thinkpad edge e531. Die heeft een 15.6 inch full-hd mat scherm. In mijn geval met een 500 gb 7200 rpm disk erin. Ik vind het snel genoeg, want windows 8.1 is in 20 tellen opgestart.

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een lenovo thinkpad edge e531. Die heeft een 15.6 inch full-hd mat scherm. In mijn geval met een 500 gb 7200 rpm disk erin. Ik vind het snel genoeg, want windows 8.1 is in 20 tellen opgestart.

Het verschil met een SSD is aanmerkelijk hoor.....niet alleen opstarten maar ook in dagelijks gebruik.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien als aanvulling.  Ik zou zeker een laptop met de nieuwste generatie Intel processoren kiezen. (Hasswell). Het cpu nummer begint dan met een 4. Grote voordeel is dat het stroom gebruik sterk gereduceerd is dus je accu gaat langer mee.

 

De ingebouwde GPU (videokaart) is ook een stuk sneller. Wil je echt gamen, dan moet er alsnog een dedicated extra videokaart aanwezig zijn.

 

Let er ook op of je makkelijk het geheugen (zelf) kunt uitbreiden (liefst 4 geheugenbanken) en of je makkelijk de Wifi adapter kunt verwisselen zonder de hele laptop uit elkaar te halen.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DELL die ik nu op het oog heb heeft een 4e generatie i7 Intel processor (4500U), een 14.0" LED Backlit Touch screen, 8 Gb geheugen, een Intel HD grafische kaart 4400 en een 256Gb SSD.

Ik ga niet gamen maar wel HD video streamen en foto;s / video's bewerken dus de interne grafische kaart voldoet denk ik prima.

 

Op zich is de door Wiz genoemde optie ook niet weg om in een gewone laptop een SSD in te bouwen.

Ik heb nog een DELL Inspiron 15 met i5 processor, ga toch ook even hierna kijken.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

14" is wel erg klein voor foto/video bewerking..... 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14" is wel erg klein voor foto/video bewerking..... 

 

Ik vergeet te vertellen dat ik de laptop thuis via HDMI op mijn Sony 22" LED TV aansluit dus de schermgrootte van 14" is alleen op de camping in gebruik en daar voldoet 14" prima.

Een grotere laptop is dan alleen onhandig.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

ik had voor mijn dochter een twee jaar terug een laptop gekocht met een HDD van 500 Gb.

 

Er was plaats voorzien voor een extra HD.

 

Ik heb er dus een SSD schijf bijgekocht voor windows en de programma's.

 

Laptop start nog steeds op in 15 sec.

 

Ik heb wel een andere bodemplaat moeten kopen voor de laptop want met de originele pasten er geen twee HD's in.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...