Ga naar inhoud


Astra 1 en 3 ontvangst in Spanje?


Pretender1
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Wie kan mij advies geven over welke schotel en ik het beste kan toepassen in het achterland bij Benidorm in Spanje?

Canaldigitaal geeft aan dat het met een 64 cm schotel moet lukken met een duo lnb. Maar ik hoor geluiden dat dit niet toereikend zou zijn en CD kan geen garantie geven dat het werkt.

 

Wat ik nog gevonden heb voor de juiste afstemming op locatie is:

Azimuth (true) 90.5

Azimuth (magn.) 90,8

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor La Nucia moet de elevatie voor de sat 23.5 39.0° zijn (helling)

Voor de sat 19.2 moet dit 40.9° zijn

 

Maar zeker belangrijk is de vraag, heb je vrij zicht op het zuiden daar waar de zon staat om 12.45

Anders gaat je weinig zien he.

Hier kun je vinden naar waar je de schotel moet richten.

http://www.dishpointer.com/

Wijst zichzelf wel uit anders vraag maar.

 

Als je hellingsgraad goed is en de juiste richting dan heb je onderstaande niet nodig. (heb dat zelf nog niet gebruikt)

 

Je zegt daar (ik weet niet waar je die gegevens haalt)

Azimuth (true) 90.5

Maar moet dan zijn voor de 23.5 145.0° (voor de 19.2 is dat 150.6°)


Azimuth (magn.) 90,8

Maar moet dan zijn voor de 23.5 145.3° (voor de 19.2 is dat 150.9°)

 

Mvg

Wimo01

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje en Wimo01,

 

 

Bedankt voor jullie advies.

 

@Sprietje, ik zal 8ocm aanhouden!

 

@Wimo01, ik heb deze gegevens juist van de door jou geadviseerde site www.dishpointer.com

Mijn locatie is; als je Tagarina, spanje in geeft en dan op La casa Tagarina dan krijg je de gegevens 90,5 en 90,8. Kloppen deze gegevens?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, bij mij geeft dat 144.8 en 145.1 op La casa Tagarina

 

Maar ik zou me niet vastpinnen op die azimuth hoor.

 

Wimo01

aangepast door Wimo01

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn locatie is; als je Tagarina, spanje in geeft en dan op La casa Tagarina dan krijg je de gegevens 90,5 en 90,8. Kloppen deze gegevens?  

 

Deze gegevens kloppen voor de satelliet op 91West. Als je een andere satelliet kiest, dan krijg je een andere azimuth.

M.a.w.: je moet bij dishpointer ook kiezen voor welke satelliet je de azimuth wilt weten.

 

Gr. A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad a33, mss.had ik dit ook moeten vermelden toen ik die link gaf.

Bij sat. moet je kiezen voor de 23.5E

Weet je hoe die site te gebruiken, anders leg ik het wel uit.

 

Mvg

Wimo01

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Pretender1

 

Ik kan me voorstellen dat het in de middle of nowhare moeilijk is om te weten in welke richting je de schotel moet afstellen maar dat gaat met de site Dishpointer.com ook heel gemakkelijk.


Ik heb je locatie zo ver mogelijk ingezoomd. Stel dat je de schotel tegen de zijgevel van je huis wilt zetten.

De hoek waaronder de schotel moet staan is in dat geval 44 graden.
Dat kun je zo met een gradenboogje opmeten op je scherm.

Je ziet ook dat voor de Astra 23,5 de elevatie op 39 graden moet instellen. Er vanuitgaande dat de pijp waar de schotel op wordt gemonteerd zuiver verticaal staat.


Teken een hoek van 44 graden op een A4-tje en plak dit op een stuk karton. Knip die hoek uit en leg die onder de schotel tegen de zijgevel van je huis. Je kunt eventueel nog een stok langs die driehoek leggen (bijv. bezemsteel, hark enz.). Als je nu van boven langs de lnb-arm van de schotel omlaag kijkt, moet je de schotel zodanig draaien, dat de lnb-arm en de stok evenwijdig aan elkaar lopen.
 

Nu moet je de satelliet zo gevonden hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie advies Wimo01, Sprietje en A33. Hier kan ik wat mee.

 

Met de kerstvakantie ga ik naar Spanje en heb gelijk nog even een paar vraagjes aan jullie:

De schotel (minimaal 80cm), duo lnb en ontvanger zit daar veel verschil in merk/kwaliteit? En kan ik die het beste aanschaffen in NLD of maakt dat niet uit of ik die in Spanje koop?

Waar moet ik nog meer opletten? Ik wil in eerste instantie alleen de free to air zenders (o.a.BVN) ontvangen om uit te proberen. En op een later moment overgaan op een abonnement van Canal Digitaal.

 

Groet,

 

Pretender1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het beste dat je alles koopt in NLD. Vermits je toch hier bent.

Voor de rest zal Sprietje je veel beter kunnen informeren,

 

Mvg

Wimo01

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Pretender1


Je kunt de spullen inderdaad het goedkoopste in Nederland halen maar kun je een schotel meenemen? Die andere spullen dat zal waarschijnlijk wel lukken maar een schotel kun je niet in het vliegtuig meenemen of ga je met de auto en zo ja kun je dan een schotel meenemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Pretender1


Ik adviseer je een Triax 88 te nemen met duo-lnb voor een 80-85cm-schotel.
 

De elevatie van de schotel moet op 39 graden ingesteld worden om de Astra 23,5 te vinden.


De duo-lnb moet 19 graden schuin staan, zie de bijlage.

Print deze uit en knip deze uit en plak die op de achterzijde van de duo-lnb. De ene schuine lijn moet nu horizontaal staan, de rechter zijde lager dan de linker zijde als je achter tegen de lnb kijkt.

 

Als je er eventueel over denkt bijv. ook de Hotbird of de Astra 28,2 / Eutelsat 28,5 er later bij te nemen, dan kun je nu ook al kiezen voor losse lnb’s. Alleen die zijn later makkelijk uit te breiden, een duo-lnb bijna niet.


Hoeveel aansluitingen wil je hebben? Als je dat doorgeeft, kan ik een geschikte duo-lnb aangeven.
 

Een Triax 88 koop je in Nederland al voor €35,-.

post-60869-0-21331500-1384689939_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje (alias "komtwelgoed" ??)

 

Bedankt voor je handige tips en advies, idd is het handig iets aan te schaffen wat toekomstbestendig is. In de eerste instantie dacht ik voor tijdelijk even "snel en goedkoop" iets te kopen op marktplaats. Maar ik kom er langzamerhand achter dat dat waarschijnlijk niet gaat werken.

Begrijp ik het goed dat als we tzt ook Hotbird, Astra 2 enz. willen ontvangen het beter is om met losse lnb's te werken?

 

Ik ben ook nog verder gaan struinen op dit forum en loop nu tegen nog meer vragen aan:

-Op het forum wordt veel gesproken over dat de schotel "reserve" moet hebben voor slecht weer. Heeft een schotel van 80-85 cm voldoende reserve bij slecht weer in Spanje? We zitten namelijk pal tegen een bergje (Aitana 1550 mtr) aan waar de wolken nog wel eens willen blijven hangen. 

-Hebben we ook een disecq nodig?

-Blijkbaar is een Inverto Black Ultra Quad een goede LNB of adviseer jij anderen? Heb op internet gezien dat deze bij ***Geen-reclame*** voor €18,00 wordt aangeboden en de premium voor € 12,00. (Klopt deze prijs of loop ik het risico deze namaak zijn.) Zijn dit goede LNB's die voldoen die aan wat wij willen en zijn die toe te passen ivm de maat/ruimte?

-Ik denk dat we uiteindelijk op 3 TV's uit gaan komen. Waarbij dus naar verschillende zenders gekeken moet kunnen worden, of dat we ergens naar kijken en dat tegelijkertijd van een andere zender iets wordt opgenomen. 

 

Zoals je ziet ben ik nog een echte leek op het gebied van satelliet TV. Ik loop telkens tegen nieuwe vragen aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...