Ga naar inhoud


Vervanging HDD door SSD in WIN7 laptop - hoe installeren / configureren


Jürgen

Aanbevolen berichten

Ik ga de HDD van mijn DELL (i5 processor) WIN7 laptop vervangen door een Samsung 840 EVO 250 Gb SSD.

 

Wellicht moet ik in de configuratie wijzigingen aanbrengen maar weet niet precies welke.

Een van de essentiële wijzigingen is dat in de BOIS de AHCI Mode aan moet staan want dat had Wiz mij al verteld in een andere topic over de SSD, zie http://www.sat4all.com/forums/topic/336595-laptop-met-256gb-ssd-of-500gb-hdd-met-32gb-ssd/page-2

 

Nu lijkt mij dat het vers installeren van WIN7 technisch de beste optie is want dan gaat Windows eventuele essentiële wijzigingen zelf al uitvoeren maar voor mij is dit de meest ongunstigste opties want dan moet ik alles weer opnieuw installeren.

 

Ik gebruik voor mijn wekelijkse Image back-up Acronis True Image Home 2013.

 

Nu kan ik ook 2 dingen overwegen:

 

Eerstens, de meest recente Image back-up terugzetten en dan de eventuele configuratiewijzigingen handmatig (via de Register Editor) uitvoeren maar ik weet niet welke.

Ik had iets gelezen over het uitzetten van Pre(Super)fetch o.i.d.

 

Ten tweede, in Acronis heb ik de optie om een bestaande Image back-up te installeren op een nieuwe laptop, dus met een andere configuratie.

Nu wordt de bestaande configuratie eigenlijk niet gewijzigd maar ik denk toch dat de SSD in Windows andere instellingen krijgt.

Het lijkt mij dat bij deze optie ook de juiste instellingen en eventuele drivers opnieuw worden geïnstalleerd, is dit correct?

 

Zijn er noch aandachtspunten waar ik specifiek op moet letten?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor de eerste optie: Bij de Samsung zit een programma (magician) die alle optimalisaties met 1 druk op de knop kan uitvoeren.

 

De tweede optie verwijderd specifieke hardware instellingen zodat hij ook op een totaal andere computer teruggezet kan worden. Je kunt dan redelijk ongestraft van bijvoorbeeld een Intel platform naar een AMD platform.... maar dat is nu niet aan de orde. Daarna moet je nog steeds optimalisaties uitvoeren.

 

De derde, en beste optie, is om eens geheel opnieuw te beginnen... Kost iets meer tijd, maar levert wel een schone(re) installatie op. De meeste optimalisaties worden standaard al tijdens de installatie gedaan.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmmm, bedankt, moet ik even diep over nadenken of ik een schone installatie uitvoer.

 

10 maanden geleden heb ik dat ook al gedaan en dat was best veel werk, zeker het downloaden en instellen van alle programma's plus de daarbij behorende wachtwoorden.

Veel heeft het mij toen niet opgeleverd want ik dacht dat ik wat snelheidswinst zou behalen maar die was marginaal.

 

Ik denk dat ik eerst maar de meest recente Image back-up terugzet en mocht die problemen opleveren dan kan ik alsnog een schone installatie uitvoeren.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Draai het eens om... Je kunt altijd nog de image terugzetten.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het is een keuze maar als ik dan toch opnieuw moet installeren is het dan niet verstandig om gelijk Windows 8.1 te installeren.

 

Ik kan inderdaad de Windows 8.1 NL 1u 64 bit OEM versie kopen voor € 85,90 en volgens deze grote betrouwbare Internetshop kun je hiermee Windows 7 upgraden en ook een schone nieuwe installatie uitvoeren.

 

Ik weet alleen niet of het installeren van Windows 8.1 t.o.v. Windows 7 voldoende toegevoegde waarde heeft om de aankoopprijs te rechtvaardigen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat blijft een keuze maar persoonlijk vind ik dat er wel de nodige toegevoegde functionaliteit is die dit rechtvaardigt. Dit kan eventueel wél belangrijk zijn.....   http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/apps/dn344644.aspx  Hier uitleg over WDDM 1.3

 

Je geeft niet aan wat voor i5 het is (welke generatie) en of er misschien nog een extra dedicated videokaart in zit.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de Samsung 840 EVO 256Gb ontvangen en op mijn DELL Inspiron 15 geïnstalleerd.

Eerst Windows 7 geïnstalleerd om te bekijken of alles i.c.m. de SSD goed draait.

Hierna de eerder met Acronis gemaakte Image back-up teruggezet en Windows met het Samsung hulpprogramma Magician ge-tuned.

 

En de snelheidsverbetering is enorm.

Heel precies weet ik het niet maar de snelheidswinst bij een koude start is tussen 4 á 5 keer sneller dan voordien met de harddisk.

 

Dit blijkt ook uit de met HD-Tune gemeten gegevens, zie bijlage.

 

Inderdaad, voor een in verhouding gunstige investering (circa € 145,=) verbeter je de performance van je laptop enorm en kun je de aankoop van een nieuwe laptop zeker weer 2 jaar uitstellen.

 

Misschien dat ik later alsnog naar Windows 8.1 overstap maar voorlopig ben ik bijzonder tevreden over de performancewinst.

 

Ik kan alleen nog niet de fluctaties in de meetwaarden verklaren.

post-37183-0-58279700-1384803876_thumb.png

post-37183-0-58749400-1384803900_thumb.png

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fluctuatie heeft o.a. te maken met in gebruik en leeg in ieder geval niets om je zorgen om te maken :). De SSD zelf kan nog veel sneller maar wordt nu begrensd door de controller in je laptop (zo te zien een sata 1 versie)  In mijn eigen laptop heb ik Sata 3 en kom ik ruim boven de 400 MB/s. Dit bepaald echter maar een klein gedeelte van het snelheidsgevoel. De grote kracht zit juist in de bijna niet bestaande zoeksnelheid en dat er geen vertraging is met het lezen van veel kleine bestanden zoals met opstarten gebeurt...

 

Ik denk dat mijn eerdere opmerking over de beste investering voor een computer niet overdreven is zoals je nu zelf ondervindt.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een vraag over het door Samsung meegeleverde programma Magician.

 

Ik heb daarin de voorgestelde wijzigingen (OS Optizimation) overgenomen (zie bijlage) en geactiveerd, is dit correct of moet ik soms toch nog wel iets aanpassen?

 

post-37183-0-70767300-1384855631_thumb.jpg

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat bij Jurgen toch al aan!

Hier getest met Write Cache Buffer Activate en Deactivate !

 

En idd met Wrrite Cache Buffer vele malen sneller (zie screenshot, blauw is met en turq. is zondert ) !

 

Op Desktop pc met windows 8,

 

gr.

post-31083-0-31524700-1385145144_thumb.png

aangepast door satfanatic

vr.gr. Satfanatic, 2x DM 500HD 1.6,  1x DM 7020HD OE 2.0,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...