Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Motor van schotel was stuk. Nieuwe gekocht ander type ( DG380) en afgesteld volgens instrukties

hoek motor op 39,5 en hoek schotel op 20,5. (ik woon op 50,5 NB EN 5,2 OL).

Met vorige motor alles van 30W tot 53O goed te ontvangen.Met nieuwe motor 45,46 en 53 oost niet meer te ontvangen.( alle andere satellieten zeer goed zelfs op 26 oost 95 % qual ontvangst) Bij nazicht bleek het o punt van de motor op 7 oost te staan. Dus  nulpunt op 5 oost gezet.

Nu zelfs 42 oost niet meer te ontvangen.

Vraag: moet de motor hoger en de schotel lager afgesteld worden of omgekeerd.? 

Wachtend op giede raad

christoffel

Geplaatst:

Hallo Christoffel , nogal vreemd dat je de motorhoek (bedoel je de elevatie?) op 39.5 heb gezet terwijl je op 50.5º NB woont .

Die hoek (elevatie ) moet dus 50.5 zijn 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Hallo,

De hoek (elevatie) moet wel degelijk 39,5 zijn. zo staat in de aanpassingstabel van de motor DG 380.

alsook de declinatie van de schotel moet 20.5 zijn aldus de tabel. Is wel degelijk juist anders zou ik toch geen 20

satellieten van de 25 ontvangen..

Geplaatst: (aangepast)

Omdat ik geen installatie handleiding van die rotor heb en ook niet zo snel op het web kon vinden , nam ik aan dat je gewoon de breedtegraad van je locatie moet nemen .

Als je met een SG2100 / STAB e.d. 39.5 zou gebruiken en de schotel op het hoogste punt van de belt uitricht , heb je een te vlakke baan .

Daarmee heb je best wel ontvangst van de "middengroep" maar aan de uiteinden van de belt draait de schotel onder de satellieten door .

Sorry !

Edit , moet zijn :over de satellieten heen 

aangepast door trust

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst: (aangepast)

Klik eens op de miniatuur.....

Ah, je had het al ontdekt.

aangepast door minplus

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Geplaatst:

Hallo,

als ik de schotel een halve graad lager duw heb ik perfekt ontvangst op 42 O. Maar geen ontvangst meer vanaf 10 oost tot 15 west

wel ontvangst op 30 west..

Ik denk dat ik de schotel met moter enkele graden naar west zal moeten duwen (probleem is dan wel dat ik alle satellieten terug moet

inscannen.

Zal voor na de winter zijn.

Geplaatst:

Het nulpunt is niet 7, niet 5, maar 5,2 oost: de lengtegraad van je positie. De declinatie van de schotel hangt af van de offsethoek van de schotel.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.

Geplaatst:

Als je in je ontvanger de motor besturing voor alle satellieten op Usals zet ,hoef je niet opnieuw in te scannen (zoals jij dat noemt)

Maar eerst zou ik naar een zender op Sirius (4.8º E) gaan , dan de motor elevatie op 50.5 zetten en vervolgens de schotel elevatie bij stellen tot je weer beeld hebt .

Daarna de motor besturing voor alle satellieten op Usals zetten .

Waarschijnlijk gaat de motor dan al meteen een stukje draaien anders een keer naar een andere sat zappen en weer terug naar sirius , waarna je zeer waarschijnlijk geen of slecht signaal hebt .

Dat krijg je pas als je de klemmen waar de motor mee op de paal zit , iets losdraait en de motor op de paal verdraait tot je max. signaal hebt .

Dan de klemmen goed vast zetten en kijken of je met de schotel elevatie nog iets aan signaal sterkte kunt verbeteren .

Zo zullen alle satellieten meteen goed staan als je ze kiest en hoef je ze niet opnieuw in te scannen .

Ik ga er van uit dat je de schotel recht voor de motor hebt gemonteerd terwijl die op de 0º markering stond .

Hallo,

als ik de schotel een halve graad lager duw heb ik perfekt ontvangst op 42 O. Maar geen ontvangst meer vanaf 10 oost tot 15 west

wel ontvangst op 30 west..

Ik denk dat ik de schotel met moter enkele graden naar west zal moeten duwen (probleem is dan wel dat ik alle satellieten terug moet

inscannen.

Zal voor na de winter zijn.

Geplaatst:

Hallo,

Heb vanmiddag nog wat aan de schotel geprutst.

Heb op mijn ipad een kompas en deze heb ik op de arm van de schotel gelegd

zodat ik "true south" perfekt gevonden heb.

Dan uw tip gebruikt en usals heeft alles gevonden van 42 oost tot en met 30 west.

Heb wel elke keer de positie van usals op store gezet.Alle satellieten geven meer dan 90% qualiteit.

Schotel is dan ook 100 cm.groot.

Nogmaals hartelijk dank voor uw tip.

Christoffel

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...