Ga naar inhoud

Triax Fesat 85 Multifeed met Inverto Black Ultra Single: kan dit?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste experts,

Drie jaren geleden plaatsten wij onze eerste schotelantenne, een kant-en-klaar triplesat pakket van TV-Vlaanderen.

Een onnauwkeurige installatie, geen voorkennis en een moeilijke positie op de dakrand geven de laatste maanden veel uitval en dit niet alleen bij zware regen.

Daarom heb ik besloten met een schone lei te beginnen.

De ongelukkige plaats op het dak wordt vervangen door een gemakkelijk bereikbare plek aan het terras.

De onnauwkeurige installatie en het gebrek aan voorkennis probeer ik te verhelpen door veel te lezen op o.a. dit forum.

Na dagen/nachten zoeken en twijfelen heb ik gisteren volgende bestelling geplaatst bij een Duitse webshop:

4,00 x     Inverto BLACK Ultra - Single LNB (een duo-aansluiting is niet nodig voor mij)
1,00 x     Spaun SAR 411 WSG - DiSEqC 2.0 4/1 Schalter (want buiten te plaatsen)
1,00 x     Triax/Hirschmann Hit FESAT 85 - schiefergrau (ik wou een stevige arm)
1,00 x     Triax TD 4LNB - Multiblock Multifeedhalter 4 LNB 3-20°

Zoals jullie kunnen zien geen exotische dingen maar hopelijk degelijk materiaal.

Bij het nalezen van mijn notities vanavond sloeg de schrik mij om het hart: de Triax FESAT 85 is kleiner dan de hier veelbesproken Triax TDS 88.

En voor deze laatste moeten de hartpunten van de LNBs voor Astra 1 en Astra 3 exact 60 mm van elkaar verwijderd zijn: dus gewoon pal naast elkaar (0 cm tussenruimte).

MAAR: geldt dit ook voor mijn Triax FESAT 85 en kan ik dus die Inverto Black Ultra LNBs gebruiken of had ik smallere exemplaren moeten kopen.

Zo ja, dan hoop ik dat ik morgen mijn bestelling nog kan wijzigen.

Zo niet, dan slaap ik vannacht op twee oren.

Alvast bedankt voor de hulp.

Groet,

NoDataFound, Leuven

Geplaatst:

Beste NoDataFound

Welkom op dit forum

Je kunt gerust de Inverto Black Ultra lnb’s gebruiken. Ze moeten zelfs verder uit elkaar staan dan op een Triax 88.

Dit heeft te maken met het feit dat de Triax/Hirschmann Hit FESAT 85 dezelfde breedte heeft als een Triax 88 maar een grotere f/D
verhouding heeft. De f/D verhouding van een Triax 88 is 0,6, die van de Hit FESAT 85 is 0,66. Dat wil dus zeggen dat de lnb’s verder van de schotel af staan waardoor ook de afstand tussen de lnb’s 10% groter wordt.

Dat de Hit FESAT 85 slechts 90,5cm hoog is en geen 95cm zoals bij de Triax 88, komt omdat de offsethoek kleiner is. Die is bij een Triax 88 schotel 26 graden en bij een Hit FESAT 85 schotel 21,1 graden.

Waar ik wel vraagtekens bij zet is of het multiblock van Triax wel zo goed past op de Hirschmann schotel. De arm is volgens mij van hetzelfde aluminium profiel als bij de gewone Triaxen dus de kunststof houder zal wel in het aluminium profiel passen maar de rail komt wel iets dichter bij de schotel te staan. Misschien kun je dit verschil oplossen door de lnb’s zo ver mogelijk achteruit in de klemmen te zetten.

Wat is ook niet weet, is of de lnb’s op het Triax multiblock wel in dezelfde richting naar de schotel hoogte kijken als je originele Hirschmann-houder.
Maar goed dat moet je maar even bekijken als je de rail binnen hebt.

Ik zou me geen al te grote zorgen maken.

Geplaatst:

Beste youriy

Je vraagt je af of de genoemde Hirschmann multifeedhalter wel dezelfde is als die NoDataFound besteld heeft.
Nee dat is zeker niet dezelfde. De rail die er origineel bij hoort, heb ik in de bijlage staan. Maar helaas heb je daar in Nederland niets aan want die kun je niet schuin zetten. Dat is het probleem bij bijna alle Duitse schotels vandaar dat ik op dit forum ook niet aangeef dat je in plaats van een Triax-schotel ook een Hirschmann schotel kunt kiezen die stabieler is dan een Triax. Je zit altijd met het probleem van een bruikbare multifeed rail.

post-60869-0-03877700-1384989685_thumb.png

Geplaatst:

Beste Youriy, Sprietje,

Van harte bedankt voor jullie reacties. Ik had vannacht al gezien dat het de goeie kant uitging met de feedback.

Maar nu zit ik dus met een probleem. Ik heb duidelijk het verkeerde materiaal besteld voor België (Deutsche Gründlichkeit vs flexibiliteit ;-).

Ik ga straks tijdens de kantooruren die webshop opbellen met de vraag om de schotel te vervangen door een Triax 88.

Iets minder stevig maar wel compatibel met de schuin te plaatsen feedhouder.

Indien nodig plaats ik extra steunen op de schotel en de arm.

Groeten,

NoDataFound

Geplaatst:

Vanmorgen contact gehad met de winkel in Duitsland.

Bestelling is aangepast. Het wordt dan maar een Triax TDA 88.

Zodra alles geleverd is, ga ik ermee aan de slag.

@Sprietje: zou u zo vriendelijk willen zijn om voor mijn situatie een berekening te maken van de optimale afstanden (4 LNBs [A1, A2, A3, Hotbird] op een TDA 88 in Leuven)

Groeten,

NoDataFound

Geplaatst:

Beste NoDataFound

Voor Leuven heb ik voor een Triax 88 het volgende voor je uitgerekend:

Stel de elevatie van de schotel in op 29,5 graden om de Astra 23,5 satelliet te vinden.
Plaats de rail zodanig, dat het gat in de onderste groef zit.

De volgende beschrijving is gemaakt als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt:

Plaats de houder van de Astra 19,2 lnb aan de rechter zijde tegen de lnb-arm aan.

Plaats de lnb van de Astra 23,5 aan de linker zijde op de rail en schuif de kop tegen de kop van de Astra 19,2.

Plaats de lnb van de Astra 28,2 met de kop tegen de kop van de Astra 23,5 aan.

Plaats de Hotbird-lnb aan de rechter zijde op 74mm van de Astra 19,2-lnb af. Dit moet je meten van

pukkeltje tot pukkeltje aan de voorzijde van de lnb.

Zet de rail 10,76 graden schuin, d.w.z. de lnb van de Hotbird moet 35mm lager staan dan de Astra 28,2lnb. Meet dit met een waterpas en een rolmaat.

Stel de skew van de lnb’s als volgt in:
Hotbird 13 lnb op 7 graden
Astra 19,2 lnb op 4 graden
Astra 23,5 lnb op 8 graden
Astra 28,2/Eutelsat 28,5 lnb op 14 graden
Dit met de wijzers van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal waterpas. Meet dit met een klein gradenboogje.

Richt nu de schotel uit met de draairichting en elevatie op de Astra 23,5 totdat je maximale

signaalkwaliteit hebt op de zender NGC Wild HD. Hierbij de draairichting instellen en de elevatie nastellen. Richt hem niet uit op de Astra 19,2 want deze lnb staat 4,5mm naast de optimale positie.

Pas als je 100% zeker bent dat je de maximale signaalkwaliteit hebt, kun je proberen of je nog iets winst kunt halen door de Hotbird-lnb iets te verschuiven. De overige drie lnb’s moeten tegen elkaar aan blijven staan.

post-60869-0-34854800-1385039973_thumb.jpg

Geplaatst:

@Sprietje: bedankt voor de uitvoerige instructies en informatie.

Hopelijk wordt mijn materiaal snel geleverd en kan ik daarna genieten van een optimale ontvangst.

Groeten,

NoDataFound

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen