Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

@azimuth:

Voordat je weer nieuwe switchen bestelt, zou ik eerst de switch even "passeren", zoals @tonskidutch en ik voorstelden, door de ontvanger direct op de 23,5 aan te sluiten.

Wellicht zit het namelijk in de diseqc-repeat instelling op je ontvanger, als die bij jouw ontvanger in te stellen is tenminste, had ik bedacht. Of zijn er nog weer andere mogelijkheden, waar het aan kan liggen.

Maar de symptomen zijn na die test dan wel beter "geïsoleerd" duidelijk geworden.

Een schakelprobleem betekent niet per se, dat het aan de diseqc-switch moet liggen.....

a33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

• Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

Dan heb ik het inderdaad niet.

Oeps ik begrijp nu dat je met 'het' bedoelde: het probleem. M.a.w. dat je al wel de diseqc-switch "gepasseerd" hebt, en je ontvanger direct op je LNB hebt aangesloten, en dan inderdaad het probleem niet meer hebt.

(Goed lezen is soms moeilijk.... :tired: )

Vraag: welke LNB(s) heb je?

En hoe heb je diseqc ingesteld in je ontvanger (Ik weet niet precies wat er met jouw ontvanger instelbaar is)?

Hoe lang is de kabel tussen je ontvanger(s) en de schotel? Goede kwaliteit? Gegarandeerd geen vocht in de kabel? (Je had alle F-connectors al gecontroleerd?)

Als het probleem door je switch komt, kan het zijn dat een Spaun switch alles oplost. Maar omdat je het al met andere switches geprobeerd hebt, vraag ik toch ook nog even door op hoe jouw installatie precies eruitziet. Wellicht vinden we daar ook nog andere mogelijke oorzaken.

groet, a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Oeps ik begrijp nu dat je met 'het' bedoelde: het probleem. M.a.w. dat je al wel de diseqc-switch "gepasseerd" hebt, en je ontvanger direct op je LNB hebt aangesloten, en dan inderdaad het probleem niet meer hebt.

(Goed lezen is soms moeilijk.... :tired: )

Vraag: welke LNB(s) heb je?

En hoe heb je diseqc ingesteld in je ontvanger (Ik weet niet precies wat er met jouw ontvanger instelbaar is)?

Hoe lang is de kabel tussen je ontvanger(s) en de schotel? Goede kwaliteit? Gegarandeerd geen vocht in de kabel? (Je had alle F-connectors al gecontroleerd?)

Als het probleem door je switch komt, kan het zijn dat een Spaun switch alles oplost. Maar omdat je het al met andere switches geprobeerd hebt, vraag ik toch ook nog even door op hoe jouw installatie precies eruitziet. Wellicht vinden we daar ook nog andere mogelijke oorzaken.

groet, a33

Tja, mijn opstelling staat er al jaren... Heeft gewerkt met 5 verschillende ontvangers. Het enige wat af en toe stuk gaat is net de switch. 

Het probleem doet zich enkel voor bij schakelen tussen verschillende lnb's en altijd bij de 23.5. Dat maakt het zo lastig. 

Omdat ik alles ook getest heb met een oude VU waar nog een PLI van een jaar oud op draait, en ook met VTI heb getest, ben ik er ondertussen van overtuigd dat het niet aan de ontvanger of de soft ligt. Alle kabels heb ik vervangen. Dat mocht ook wel eens want hier en daar was de isolatielaag hard geworden en gebarsten. Ook alle F-connectoren waar iets mis wee was, liggen er uit. Alle connectoren worden netjes afgewerkt met vulcaniserende tape.

Hoewel ik helemaal niet zeker ben dat ik nu de juiste diagnose heb, weet ik echt niets anders meer...

De installatie is heel eenvoudig. 2 tuners, 2 switches, 4 twin lnb's, 2 schotels (de 23.5 staat apart, is makkelijker om uit te richten). Elke tuner is dus met elke lnb verbonden. En dat werkt al jaren perfect.

VU+ ULTIMO PLI 4.0, Philips DSR 7141

Geplaatst:

2 schotels, 4 lnb's, alleen de 23,5 op een aparte schotel: het is inderdaad wel heel gek dat alleen de ingang van de diseqc-switch naar de 23,5 problemen geeft, en de andere ingangen van de 4/1 switches niet.

Wat gebeurt er bij jouw 23,5-schotel/LNB ánders, dan bij je andere LNB's? (Zit daar misschien een veel langere kabel tussen?)

Bovendien lees ik nog even terug:

Het probleem doet zich niet voor met een Philipsontvanger van TV-Vlaanderen. Daar is alles normaal.

Het kan inderdaad aan de samenwerking van een specifieke switch met jouw ontvangers liggen. Dan is Spaun je beste kans.

Andere dingen waar ik qua schakel-techniek nog aan zit te denken:

-Heb je ook al eens geprobeerd om 23,5 op ingang 1 van de switch te zetten? (Ik neem aan dat hij nu op een andere ingang zit?) Omdat dat de basis-schakelpositie van een switch is, levert dat wellicht minder snel problemen op.

-Kan je diseqc-repeat AAN zetten op jouw ontvangers? Zou ik eens proberen, als het nog op UIT staat. (CD-ontvangers doen geloof ik standaard aan diseqc-repeat.)

-Zou er te weinig spanning bij de LNB aankomen? Kan jij dat meten bij jouw installatie? Bij sommige ontvangers kan je een verhoogde spanning voor een LNB instellen. Maar ik heb geen ervaring, wanneer dat wel of niet nodig is, en of het eventueel schadelijk kan zijn om dat eens uit te testen.

Verder kan ik qua hardware niets meer bedenken, waardoor het kan komen. Ben benieuwd wat de oplossing gaat worden, en of de opties die ik hierboven geef nog wat uithalen.

groet, a33

Geplaatst: (aangepast)

Probleem opgelost!

Probleem: bij schakelen van 19.2 naar 23.5 en soms naar 28.2 op de H-zenders (Eén, canvas, Ned 1 en 3...) zwart beeld en melding "PID NOT FOUND IN PAT"

Reeds gedaan: uitrichten schotels, kabels vervangen, switchen vervangen, lnb's 23.5 en 28.2 vervangen, zenderlijst vervangen, image vervangen, ontvanger (tijdelijk) vervangen,...

Oplossing: vervanging van de lnb op 19.2. Dat was de boosdoener. Nochtans gaf die een sterk signaal en had ik nooit problemen op die zenders.

Ik ben erachter gekomen toen iemand in een satshop me zei dat in twin-lnb's de 2 helften niet 100% van mekaar gescheiden zijn (ik dacht dat dat wel zo was, maar blijkt alleen zo bij de duurdere types). Vaak delen ze de oscillator. Dat verklaart waarom één slechte lnb beide switchen kan storen en het schakelen kan beïnvloeden. 

aangepast door azimuth

VU+ ULTIMO PLI 4.0, Philips DSR 7141

Geplaatst:

hartstikke goed dat we de boosdoener te pakken hebben en dus ook de oplossing er is.

ik schreef het al gegarandeerd is het de schotel ( dus de onderdelen etc. )

indien iemand problemen bemerkt inzake afstemmen >

check eens in een telnet console of dit in de uitvoer staat na het bevel dmesg te hebben ingevoerd:

### XPT_MSG_0 (W2, bit 14) fired 10000 times

het lijkt op een diseqc repeat, omdat er iets mis is met de LNB

Redemption Day

Sherel Crow, Johnny Cash

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...