Ga naar inhoud

twin lnb's vervangen door twin monoblock

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo satellietvrienden ,

Nu alweer meer dan 9 jaar heb ik twee twin lnb's met disecq switch om Astra 19 gr. en Hotbird 13 gr. te ontvangen . In de laatste paar jaren is het een enkele keer voor gekomen , dat ik een paar uur veel minder zenders kon ontvangen , zo ook gisteren . Ik weet niet of het door het weer komt ?  ik zit eraan te denken om een Twin monoblock aan te schaffen voor ontvangst van de genoemde Astra en HotBird . Ik heb 2 Technisat ontvangers , boven en beneden en een Triax schotel , dacht 88cm .

Levert deze LNB geen problemen op om alle zenders te kunnen ontvangen , moet de schotel opnieuw afgesteld worden ?

Graag hoor ik ervarigen van jullie over dit type LNB en waar moet je op letten bij aanschaf van zo'n type , zit er nog verschil in kwaliteit tussen de merken ? Wat zijn zo de prijzen ?

Groeten,

Twentonian

Geplaatst:

Beste Twentonian,

Uiteraard kan het weer de ontvangst tijdelijk beinvloeden, maar met een goed afgestelde schotel + lnb's mag dit niet leiden tot minder zenders.

Ik zou in jouw geval zeker controleren of schotel en lnb's nog goed is afgesteld en of de materialen (kabel diseqc-schakelaars) nog in goed staat zijn. 9 jaar is een respectabele tijd.

Wat is het voordeel van een monoblock?

Zo'n monoblock moet matchen met een 88 cm schotel m.b.t. onderlinge afstand koppen. Losse lnb's op een rail is eigenlijk de beste manier bij een Triax88 omdat je

genoeg ruimte op de rail hebt om de koppen maximaal fine te tunen.

Ik heb een beetje het vermoeden dat jouw ontvangstprobleem met een kleine controlebeurt opgelost is.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Hallo Eduard07 ,

Bedankt voor jouw bericht ; in de periode van 9 jaar is dit euvel slechts 4 keer voorgerkomen en na een paar uren functioneert alles weer goed en is de ontvanngst weer perfect . Bij de vorige keer , twee jaar geleden , is er nog een prof op het dak geweest en heeft alles gecheckt en zei dat de schotel perfect door mij was afgericht .

Zou het niet zo zijn , dat na jaren er soms storingen in het materiaal kunnen voorkomen , die deze zaken veroorzaken .

Afgelopen zondag warten er eerst een aantal zenders beneden op de Technisat niet te ontvangen , daarna boven een aantal niet en later geen enkele boven , later kwamen beneden alle zenders weer terug en weer later was boven alles weer terug .

Zijn 2 twin lnb's met 2 disecq switches te preferen boven een monoblock twin lnb met ingebouwde disecq switches , minder kabels ,minder aansluitingen , of moet het allebei tot de zelfde ontvangststerkte leiden ?

Twentonian

Geplaatst: (aangepast)

Beste willys

Er zit zeker wel verschil in kwaliteit van de monoblocks voor de Astra 19,2 en Hotbird 13 maar als je gewoon het allerbeste wilt hebben, dan zijn twee losse Inverto Black Ultra lnb’s met een prima diseqc-switchs zoals bijv. een Spaun het beste.

Ik vraag me wel af of je veel van het verschil zult merken met wat je nu hebt want als je in de laatste paar jaar slechts vier maal een paar uur veel minder zenders kunt ontvangen, dan is de frequentie waarin dit voorkomt toch laag.

Wel verbaas ik me dat je schrijft dat je dan een paar uur minder zenders kunt ontvangen. Dat is wel erg lang want echt noodweer duurt zelden een paar uur, meestal niet langer dan 15-30 min.

Blijkbaar is er toch meer aan de hand dan dat er alleen maar heel slecht weer is op dat moment.
Nu is 9 jaar natuurlijk best veel en zou er mogelijk iets niet meer inorde zijn met je monoblock. Zijn de beschermkappen van de twee koppen nog wel helemaal in orde? Mogelijk zijn de gescheurd en kan er water inlopen. Bovendien is de techniek in de laatste 9 jaar ook niet stil blijven staan. De lnb’s die je nu hebt, hebben waarschijnlijk een ruisfactor van 0,6 of 0,7dB terwijl goede lnb’s tegenwoordig een ruisfactor van 0,2dB hebben.

Eén ding wil ik nog wel van je weten. Als je dan in zo’n periode zit dat je gedurende een paar uur veel minder zenders kunt ontvangen, geldt dat dan zowel voor de Astra 19,2 als ook voor de Hotbird of betreft het slechts één satelliet?

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Hallo Sprietje ,

Bedankt voor jouw mail . Op dit moment heb ik geen monoblocks , maar twee duo-lnb's van Phlips , de SX719DS , en in ieder geva leen Spaun disecq switch , en de andere switch zit er al op sind 2000 . Zoals al vermeld is door een installateur 2 jaar geleden geconstateerd , dat de schotel goed is afgericht door mij . Ik had hem gevraagd om eens  checken omdat ik toen ook een uitval had voor een paar uren van verschillende zenders . Hij kon echter niets vinden . Dit fenomeem heeft volgens mij ook niets te maken met slechte weersomstandigheden , want het gebeurt soms ook bij goed weer .

Bij beode satellieten kan ik dan geen zenders meer ontvangen , dus Astra en Hortbird , ik vind het een vreemd verschijnsel bij mijn installatie .

Als ik omhoog kijk naar het dak zie ik zoveel kabels en de beide switches aan de buis hangen , en dan kwam ik op de gedachte om bij vervanging een tein monoblock te installeren , dan zie je de kabels en switches niet meer , de switches zitten mooi verpakt in de lnb-behuizing , goed beschermd tegern vocht .

Als ik dit twin-monoblock neem . zal de schotel iets gedraaid moeten worden ? Nu zitten de beide twin-lnb's iets links en rechts naast de bevestigingsarm van de schotel . Bij het twin monoblock komt de Hotbird lnb ( schelend)  precies in het verlengde van de arm , denk ik toch , en dan zal de schotel iets naar links gedraaid moeten worden ( van zuid naar oost) on mijn geval ?

Of is het zo dat ik de bevestiging kan gebruiken , die ik nu heb voor Astra en Hotbird ?

Alvast hartelijk dank voor de antwoorden ?

twentonian

Geplaatst:

Beste willys

Oeps, dat zijn een paar antieke lnb’s, zie het specificatieblad als bijlage.

Zou je eens een foto kunnen maken van de lnb-houder?

Hoe ver staat de voorzijde van de lnb van de schotel op 40% van de hoogte gemeten vanaf de onderzijde?

skyware-lnb-brochure.pdf

Geplaatst:

Hallo Sprietje ,

Ik zal proberen of ik van de grond met de digitale camera zo dichtbij kan komen , dat je iets aan de foto hebt . Het kan een paar dagen duren misschien , vanwege het " mooie" weer . Wat bedoel je precies met de vraag over de lnb en de 40 % , wat ik moet meten is mij nog niet helemaal duidelijk ? Het zijn inderdaad misschien al antieke lnb's , ik heb ze toen gekocht ook hier direct over de grens in Duitsland na een test in een duits satelliet-tijdschrift , waar zij toen als een van de allerbesten uitkwamen .

Alvast bedankt voor jouw reactie .

groeten,

twentonian

Geplaatst: (aangepast)

Stel dat je schotel 100cm hoog is. 40% van 100cm is 40cm. Ik wil dus graag de maat weten gemeten vanaf de voorzijde van de lnb tot aan de schotel op 40% van de hoogte gemeten, in dit voorbeeld dus op 40cm vanaf de onderzijde van de schotel.

En het weer? De voorspelling voor morgen is hier 100% zon, 18 graden en een windsnelheid van gemiddeld 4km/uur.

aangepast door Sprietje
  • 6 maanden later...
Geplaatst:

Hallo allemaal ,

Een maand geleden kreeg ik opeens weer problemen met de ontvangst , Hotbird kon ik niet meer ontvangen en toen bleek dat er een disecq switch stuk was . Ik heb toen door een satelliet bedrijf hier in Enschede een Twin monoblock  voor Astra en Hotbird aten plaatsen , het was een Venton ( blauwe serie ) . Toen deed zich het probleem voor , dat vooral de duitse HD zenders op Astra storingen veroorzaakten en niet meer goed ontvangen konden worden of na enige tijd ( enkele minuten )  helemaal niet meer . De firma heeft mij toen een Baff twin  monoblock geadviseerd , die iets betere ontvangsteigenschappen zou hebben . Deze LNB ook weer door hun geinstalleerd 9 geen kosten extra berekend voor montage ) en inderdaad sindsdien geen problemen meer met HD zenders en ook niet met de gewone zenders uiterraard . Misschien heeft iemand hier iets aan !

iedereen toch bedankt voor de tips .

groeten ,

twentonian

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen