Ga naar inhoud


Vu+ solo2 - Triple LNB - 78 cm triax = niets ontvangst


Neosphinx
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Ceesv, ik heb een triple LNB en dat ding wordt auto gedetecteerd in tunerconfig. Mag ik dan aannemen dat dat correct staat of kan dat toch nog verkeerd?

Nog een extra vraagje. Ik had een manuele scan gedaan en dan had ik wel wat kanalen, maar ik zie dat Henksat settings beschikbaar zijn via de plugin. Hij houdt blijkbaar deze lijst goed bij en ik heb die plugin dus geinstalleerd maar vind em nergens terug. Weet er iemand hoe ik die plugin kan activeren of dat die vanzelf is geactiveerd en hoe ik em dan moet openen?

Vu+ Solo2 - Openvix 3.0.808 - OSCAM 1.20.r8625

Triax 78 met CD Triple LNB

Minix Neo X7 - Minix Neo A2

Link naar reactie
Delen op andere sites


Triple Lnb in combinatie met een 78cm schotel, is niet perfect. Zeker bij het installeren helpt een app daar zeker niet bij. Voor het africhten heb je zeker een zeer uitgebreide satelliet meter nodig. Een die o.a. Ber waarden kan meten. Zo precies komt het. Bijvoorbeeld, er wordt hier gesproken over een Triax schotel, maar een Fuba (toch wel de mercedes van de schotels) werkt niet samen met een triple Lnb.

Dan komt daarnaast nog het feit dat diverse satelliet ontvangers niet kunnen omgaan met de triple lnb. Rebox, M7 en volgens mij ook de Vu+ en dreambox gaan er niet goed mee om.

De canal digitaal Lnb´s zijn meer voor 64+ schotels. Ik zeg niet dat hen onmogelijk is, maar er is echt prof. apparatuur voor nodig.

 

M. Bruinsma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bruinsma73 schrijft:


“er wordt hier gesproken over een Triax schotel, maar een Fuba (toch wel de mercedes van de schotels) werkt niet samen met een triple Lnb.”

Dat ligt er aan welke Fuba schotel.
Past wel op een Fuba DAA650 maar niet op een Fuba DAA 780 en een Fuba DAA850. Een Fuba schotel heeft een grotere f/D-verhouding. Ook is een Fuba 78 groter dan een Triax 78.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Sprietje, maar waar ik meer op doel is het feit dat de triple Lnb niet bedoeld is voor 80+ schotels. Hij is meer gemaakt voor de 65cm schotels. Als je toch op een 78 schotel wilt gebruiken heb je meer nodig dan een app of simpel biepertje. Ik denk hieraan meer aan een meter die o.a. ook ber waardes meet. Met een 65cm triax is het uitrichten een stuk simpeler en werkt het beter. Overigens moet je voor de Fuba wel een vijltje of zaagje hebben voor de triple passend is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een grotere schotel is zeker aan te bevelen wanneer je er 3 satelliet posities mee wilt ontvangen.

De schotel zal slechts voor de middelste LNB optimaal presteren.

 

Met een grotere schotel komen de koppen verder uit elkaar te staan en kan je losse lnb's gebruiken.

Daardoor is het optimaal uitrichten een stuk eenvoudiger en heb je minder problemen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uw opstelling werkt hier zeer goed zowel op de VU+ DUO als de DUO2, goed afgesteld zelfs beter dan de 64.

 

http://www.sat4all.com/forums/topic/332730-signaalsterkte-van-tvv-signaal-laat-te-wensen-overop-19%C2%B0/page-21

 

http://www.sat4all.com/forums/topic/336526-vuduo2-triax-64-versus-triax-78-met-triple-qaud/page-2

 

Een goede meter bracht hier een goede oplossing, en wat geduld voor het afstellen optimaal te krijgen, wel gemerkt dat deze opstelling een perfecte waterpas mastvereist, dit langs alle kanten gemeten.

 

Succes ermee,

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Neosphinx

 

Een triple-lnb op een Triax 78 afstellen is een heel secuur werkje en kan niet met een signaalpieper worden gedaan. Of je gebruikt een goede meter of je zet de ontvanger met een klein tv-tje naast de schotel en kijkt naar de signaalkwaliteit.


De moeilijkheid zit hem in het feit dat de signaalbundels bij een Triax 78 verder uit elkaar staan dan de koppen, zie bijlage 1.

De Astra 23,5 moet maximaal signaal ontvangen. Dan pas heb je ook evenveel signaal op beide
buitenste lnb’s. Staat de schotel maar een heel klein beetje te veel naar één kant gericht, dan krijgt de lnb aan de andere kant bijna geen signaal meer, zie bijlage 2.

Je moet dus regelmatig het signaal van de Astra 28,2 en de 19,2 met elkaar vergelijken of deze twee signalen ongeveer gelijk doorkomen.


De juiste schuinte van de triple-lnb is ook belangrijk. In het midden van het land (Utrecht) moet die precies 12 graden schuin staan.


Met een goed afgestelde Triax 78 heb je een beter signaal dan met een Triax 64, vooral op de Astra 23,5 waar je het ook het hardste nodig hebt maar dit is eigenlijk geen werk voor een niet ervaren schotelaar. Je moet vooral geduld hebben.

post-60869-0-19831100-1385727519_thumb.png

post-60869-0-98781300-1385727534_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn meters te koop die verschillende satellieten in een keer op hun beeldscherm kunnen weergeven, alleen het prijskaartje ervan heeft me doen afzien deze te kopen.

Heb wel gemerkt dat je bv: astra 1 op een heel hoog snr kan zetten (triax 78), dit gaat dan zowel ten koste van astra 2 & 3, zal dus wellicht te maken hebben met signaalbundels die niet helemaal kloppen, bij de afstelling van de Triax 64 is het direct klaar als 23.5 optimaal zet, de buitenste lnb's met de juiste skew staan dan ook juist.

 

De test voor astra 1 deed ik omdat TVV daar blijkbaar met de TP 12722 en hun instellingen bij menig gebruiker voor een net te zwak signaal zorgt,

Bij de afgestelde Triax 64 is snr 12db, bij de Triax 78 13db, geoptimaliseerd op triax 78 14db.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kan ik mij nog vertonen met mijn Satlook digital NIT?

Weliswaar geen DVB-S2, maar wel real-time spectrum.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een tijdje dit weekend met de satelliet bezig te zijn (bekabeling, verkleumde vingers) ben ik aan volgende waardes geraakt. Ik heb geen idee of deze 'acceptabel' zijn. Het beeld op zich is vrij goed. Sommige TVV posten zijn zwart ma daar heb ik nog niet achter gezocht wrom.

19.2 = 78% SNR

23.5 = 92% SNR

28.2 = 84% SNR

Deze waardes gemeten met dreamdroid bij het afstellen door gebrek aan een fancy meter. Ik denk dat ik nog beter kan als ik een deftige F-connector vind voor decoder-side plugs.

Kan je met deze zeggen of ik een ok regenreserve heb?

Vu+ Solo2 - Openvix 3.0.808 - OSCAM 1.20.r8625

Triax 78 met CD Triple LNB

Minix Neo X7 - Minix Neo A2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...